Hej
Jag har en DW744 bänksåg och letar efter tunna sågklingor, "thin kerf". I Usa finns det hur mycket som helst med coola tillbehör att beställa men jag tycker det är svårt att få överblick på slutkostnaden med allt som kommer till (tull mm).

Så min fråga är: finns det någonstans i Sverige eller Europa en bra tillförlitlig sida som har thin kerf klingor? Vill gärna ha tips var jag hittar andra bra tillbehör som t ex "featherboard" och "zero clearance"-inlägg.

Mvh/Anders

Generellt sett brukar ju dollarpriser landa på runt 1,27*(varans pris + frakt i dollar)*dollarkursen vilket täcker moms och tull samt avgifter. Småsaker kan bli dyrare men det fungerar som tumregel.

Vilka egenskaper hos en thin kerf klinga är det du är ute efter? Om det är klyvegenskaperna kan jag rekommendera att slå en kik på regelrätta klyvklingor med ca 12 tänder.

Zero clearance fixar du lättast själv. Har nog aldrig sett sådana färdiga till någon av de portabla bordssågarna.

Hej kolla med tex MICOR eller Swedex sawblades. Det är dom två största i sverige sedan finns det flera men det var dom som jag kom på just nu utan att googla.

Precis som phl skrev du får till verka dom själv.

Pär

Tack för svar. Angående klingan vill jag ha en allround-klinga för både kap och klyv. Ska kolla på föreslagna sidor.
Mvh/Anders

Blir det inte problem att hitta en ny klyvkniv som passar de tunnare klingorna?

katos skrev:
Blir det inte problem att hitta en ny klyvkniv som passar de tunnare klingorna?
Bra poäng, jag bifogar den utmärkta bilden som jag hittade i något inlägg för länge sedan:

Ofta använder man väl de tunnare för t ex faner eller att spåra med och där är klyvkniven inte fullt så viktig.
Att använda en tunn klinga för allroundbruk för att få mindre spill tror jag inte på, är det mindre spill så använder man oftast bandsågen.

/Kent

En fördel med tunnare klingor är att klena motorer inte behöver jobba så mycket. Upp till 200-250 mm i diameter går bra för sedan blir dom väldigt lätt vobbliga.
En annan sak är att om man har en klen motor så har klingvalet betydelse. Att det är rätt typ av klinga för respektive sågning, typ av slipning på tänderna, antal tänder osv. Det har större betydelse än man tror.

Pär

Jag körde alltid 3,2mm-klingor i min Bosch GTS10 och den blev aldrig onödigt plågad. Givetvis får man tänka sig för och byta klingor beroende på uppgift. Dock fungerade en 40T CMT universalklinga oftast utmärkt. För längre klyvning/kantning i tjockare material körde jag en 12T Hammer klyvklinga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.