Byggahus.se

Tunn fönstersmyg

1. W
    Medlem · Blekinge · 78 inlägg

WillespappaMarcus

Medlem
    Har renoverat köket och förra ägaren hade satt plyfa på väggarna över gipsen. Istället för att riva ner plyfan så satte vi renoveringsgips 6 mm och spacklade och tapet men hur ska man göra vid fönstren?

Då det är inåtgående fönster måste det vara tunt alltså riktigt tunt ca 3 mm, tumstockstjockt ungefär.

Jag har köpt vitmålad masonit som jag tänkte såga till och fästa med småspik. Men hur ska jag göra snyggt vid kanten? Ska jag låta masoniten gå kant i kant med gipset och sen måla änden på masoniten och dra en silikonsträng eller ska jag låta masoniten gå kant i kant med gipsen och sedan sätta foder runt om

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0448.JPG
    IMG_0449.JPG
    IMG_0450.JPG

Tog några bilder, dock inte det lättaste att få till vinklarna

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Bilderna är svårtolkade..

Skulle en ytterhörnslist fungera?

3. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 632 inlägg

Fjojtmehmet

Renoverare
    Jag skulle skära av 1cm runt fönstret och sätta klackfoder, det är minst ingrepp på det befintliga

4. S
    Medlem · - · 5 846 inlägg

smurfen72

Medlem
    Svårt att se på bilden men varför går plyfan så långt ut du ska väl skarva smygen på djupet ?

5. W
    Medlem · Blekinge · 78 inlägg

WillespappaMarcus

Medlem
    Tack för tipsen. Båda varianterna kan absolut funka!

Smurfen, precis. Tanken är att sättavitmålad masonit på djupet från fönstret ut mot rummet. Frågsn är hurman gör snyggast avslut. Och båda varianterna av lister ovan kan funka

6. S
    Medlem · - · 5 846 inlägg

smurfen72

Medlem
    Finns det klackfoder som tar en plyfa+gips ? Det bästa är nog att riva bort salningen runt fönstret och sätta en ny att skarva med masonit låter inte som en bra ide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.