Byggahus.se
Hej
Jag lägger mest ut lite frågor här och var på Byggahus. Beroende på vad det handlar om hamnar det på olika ställen. Nu tänkte jag att om jag samlar lite info här så kanske det kan underlätta för någon som vill se "helhelten". Vi får se hur duktig jag blir på att lägga saker här. (I värsta fall kommer tråden sist...)
Vi har både tummar i r**** och halvvägs in i handen. Jag tycker dessutom om att ha många saker igång samtidigt... Mitt fria sinne tycker om att göra saker lite här och där. Blir man osäker eller osams om hur något ska göras skippar man bara det för tillfället :D.

Det som just nu har störst fokus är att fixa det som ska bli tvättstuga och badrum (det senare med endast badkar). Vi har nyligen murat en liten avdelande vägg och jag har börjat slipa den gamla dörrkarmen som ska sättas in i dörrhålet. Jag ska också mura upp lite... utskjutande delar på väggen (vet inte hur jag ska beskriva det). Dessa kommer att sitta där badkaret är. De ska bara bära lite tyngd av några kakelplattor och schampoflaskor och vi tänkte att vi kanske ska använda något som är lätt att bända loss om vi vill ändra något i rummet... Något förslag?

Elverktyg och byggmaterial på ett dammigt golv under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdigt rum med betonggolv och väggar, byggavfall och isoleringsmaterial på golvet nära fönstret.
Skapa konto

Nu har vi flytspacklat en del av golvet. Kul. Vi fortsätter i morgon. Jag har skissat lite på hur kaklet ska sitta för att det ska bli snyggt. Trixigt. Försöker övertala maken att inte kakla hela vägen upp.

• Nyflytspacklat golv i ett renoveringsrum med jämn och slät yta klar för nästa steg i byggprojektet.
    Skapa konto
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Försöker att ladda upp en liten filmsnutt där jag skrapar färg från tak och vägg. Det är svårt att veta hur mycket man ska ta bort när det sitter lite halvlöst. Takfärgen har suttit alldeles utmärkt under många år. Nu när jag börjar dra bort sladdar och testar att skrapa ramlar den bitvis bort i stora sjok. Vi ska ha badkar i rummet nu. Det kanske gör att underlaget behöver vara bättre...?

Jag håller på att ta bort färg från en fläns där den gamla ventilen suttit. Vi kommer att sätta dit en badrumsfläkt inne i röret. Kallrasskydd utanför det. Det ska också borras i väggen för att få dit rör till el. Utanpå är jag lite osäker på vad jag tycker att vi ska göra. Kanske går det att hitta en "gammal" lucka att sätta dit lite halvöppet, eller så sätter jag dit en golvbrunnssil som matchar den som vi kommer att ha på golvet. Kommer något av detta att se konstigt ut tror ni? Vi vill inte ha en modern badrumsfläkt synlig.

Har borrat och vinkelslipat för elledning nu. Behöver få lite koll på hur långt ut ur hålen röret ska ligga innan jag putsar igen. Och köpa puts.

Vägg med borrat spår och utstickande rör vid elektrisk installation i renoveringsprocess.
Skapa konto
Hål i vägg med blått elrör och kabel, redo för putsning.
Skapa konto
Elledningsrör som sticker ut från vägghålet ovanför ett fönster i en renoveringsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
Förra helgen sågade och limmade jag en massa Jackonskivor. Jäklar vilken träningsvärk man får. Renoveringsarbete med Jackonskivor uppsatta på en vägg, omgivna av borttagen puts och lim.
Skapa konto

Denna helg har jag hackat bort en massa puts och porös gammal lagning i väggen. Jag hörde "bomljud" och började ta bort mer och mer. Kanske var det helt onödigt. Kanske tog jag bort för lite... Pausar det jobbet lite och ser om mitt bygge verkar stabilt innan jag river mer som känns löst.
Jag börjar alltid med ambitionen att använda handskar och verktyg. Sedan blir det geggamoja med händerna i alla fall. Det blev inte vackert men det ska ju putsas och kaklas över det.... Lika bra att ni får den inplastade bildversionen:
Renoveringsarbete med inplastad vägg och verktyg för putsborttagning på golvet.
Skapa konto

Vad är det vi ser på bilden? Vad ska det bli?

Med Jackonskivorna bygger jag upp en sorts vinklad bänk länks väggarna i det hörn där badkaret ska stå. Ungefär hälften av bygget är på plats. Jag tänker att det är läge att flytspackla golvet innan bänken byggs klart och putsas till. De stående "reglarna" kommer att byggas in med en skiva - och inte synas. Bakom plasten finns nederkanten av en vägg (annan del av samma rum). Detta rum har tidigare varit pannrum och i rummet bakom den plastade väggen finns det gamla garaget.

Häftigt, ska bli kul att se. Kämpa på

• Gilla
Annananna
  • Laddar…
Denna bild föreställer en knölig rördragning som vi skulle vilja ha bort. Jag har lagt frågan i forumet "Teknik och vvs - värme allmänt". Kanske är det någon som vet något, kanske fårvi vänta på att vi fårhit någon rörmokare en dag. Oorganiserad rördragning med kopparrör och vita rör i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto
Min fråga är om kopparrören som kommer från vår bergvärmepump går att koppla påpå något annat ställe där de inte är i vägen lika mycket....
I övrigt håller jag på och knackar loss, slipar, putsar o s v.
Någon gång tar det väl slut.

Lite handavtryck från när jag försökte rätta till klumpigt flytspackel...: Vägg med spackelspår och handavtryck, utstickande rör och golv med handsåg.
Skapa konto
Vägg som bit för bit blir slätare...: Renoverad vägg med spår av flytspackel och markerade områden för lampa och uttag, verktyg i förgrunden.
Skapa konto
Och detta kommer jag att stå och titta på när jag handtvättar: Hörn i rum med ojämnt pålagt flytspackel på väggar och markeringar för installationer.
Skapa konto
Här har jag ritat lampa och uttag. Nästan klart nu ju: IMG_20220312_151121289.jpg
Skapa konto
Från övre vänstra hörnet: Flytspacklad yta, vinkelslipad yta, skrapad yta, flytspackelyta...: Olika stadier av flytspacklad golv - slipad, skrapad och klumpig yta.
Skapa konto

Här är lite bilder av vad som sker hos oss. Vi har nästan flytspacklat klart. Denna gång gick det inte lika smidigt som förra. Kanske var flytspacklet gammalt. Kanske var det på grund av något annat. Olika hinkar betedde sig på olika sätt och det blev lite osmidigt och fult. Allt går dock att fixa. Jag fyller på mer på sina ställen, slipar bort bulor med vinkelslip och kopp och kommer att handspackla lite till sist. Kanske pinsamt om man varit proffs, men det ser ut att bli ett bra underlag med korrekt fall överallt - till sist. Jag har ritat lite på väggar för att tydliggöra för mig och elektriker var saker kommer att hamna.
Rörmokare och elektriker har varit här och det känns som om allt är på gång.
Jag har kollat på överskåp till tvättstugan. Kanske blir det från en av Ikeas badrumsserier. Vi behöver något som har lite "nättare" mått.

Redigerat:
Nu har rörmokaren varit här några dagar. Vi kände att det var läge att byta vattenledningar både i de två rum som vi fixar, samt några angränsande. För några år sedan fick vi en läcka som turligt nog upptäcktes i tid. Hann inte bli någon skada. Vi har därför förstått att det varit dags.
Tadaaa: Hand håller en kraftigt korroderad och igenrostad vattenledningsrör i närbild.
Skapa konto

Här kommer lite bilder på nya vattenledningar. Plus röris obligatoriska (?) energidricka. Renoveringsrum med nya vattenledningar, verktyg och en energidryck på fönsterbrädan.
Skapa konto
Nya vattenledningar med flera kopplingar och ventiler på en vägg under renovering.
Skapa konto
Nya vattenledningar installerade i taket, inklusive flexibla rör och kopplingar.
Skapa konto
Nya svarta vattenledningar installerade längs en oputsad vägg, synlig energidryck vid ledningarna.
Skapa konto
Han kommer att fixa med värmesystemet nästa vecka. För oss blir det mycket röja, flytta och snabba beslut. Många rum som involveras - och vi är inga minimalister....

• Nya installerade vattenledningar med reglage på en vägg, ackompanjerade av flexibla rör.
    Skapa konto
Nu har jag bestämt mig för tre projekt som jag ska försöka hålla mig till i källaren under de närmaste dagarna. Projekt ett handlar om att röja och slänga på tippen: En hög med gamla rör och byggavfall i ett dammigt hörn av en källare, indikerar ämnad bortforsling och renovering.
Skapa konto
Projekt två handlar om att få bort ett rör (kallvatten in till gamla pannrummet) som sitter fast i och genom en vägg: Bild på ett gammalt kallvattenrör som sitter fast i en källarvägg med färgskalning och reparationsbehov.
Skapa konto

Projekt tre handlar om att ta bort färg från en tröskel. Det är riktigt slitstark golvfärg (vet inte vad den heter/består av) som jag redan jobbat med att försöka fläka bort med en skrapa: Tröskel med slitstark golvfärg delvis avskrapad, i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Önskar mig själv lycka till. Tänker borrhammare, tigersåg, vinkelslip och lite annat.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jupp. har gjort helt andra saker under en bra period nu. Tillbaka till tvättstugan...
Jag klarade av att städa ur litegrann. Här har jag dock skräpat ner igen genom att lägga upp lite klinker och försökt föreställa mig hur plattor kommer att hamna så att det blir så harmoniskt och lugnt som möjligt. Hur gör man det snyggast? Jag tror att väggen här, jämte fönstret, kommer att vara viktig. Den måste prioriteras. Sedan behöver golvsil/brunn hamna rätt. Sen börjar det ta slut på ställen som går att ta hänsyn till...:surprised: Det kommer ju att skita sig på fler än ett ställe, med tanke på hur många dörrar, hörn och annat man har. Och vi har ändå inte så överdrivet många.
Jag ska plocka undan klinkern och försöka att inte tänka på det på ett tag... Nu ska jag bita ihop och hålla på och sanda och spackla ett tag. Förutom att jag inte är så duktig och effektiv, så är det motiga att inte veta hur bra det måste vara. Är jag onödigt noggrann? Hur slätt behöver det vara?GetAttachmentThumbnail Vad gäller tröskeln så har jag bara slipat ner en bit. Mer krävs men det var väldigt segt och trist. Jag har dock köpt och anpassat (sågat bort och slipat) en tröskel som ska göras fast ovanpå den gamla. (Jag behöver alltså inte ta bort all gammal färg på tröskeln som kommer att vara under denna.)GetAttachmentThumbnailVi ska försöka sätta in denna dörrkarm också. Den har slagit sig en del. Vi får se om vi får fason på det. Är lite orolig faktiskt. (Det är inte denna tröskel det handlar om ovan.)GetAttachmentThumbnail

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.