Byggahus.se

TS55 - Missljud? Vad göra?

1. S
    Medlem · Västerbotten · 149 inlägg

Setomidor

Medlem
    Tjena,

köpte en begagnad TS55:a för ett garderobsprojekt och har nu tänkt sälja den vidare. Potentiella köpare har dock reagerat över att ljudet när sågen går igång är ett missljud; för mig var det inget större problem men vill ändå kolla upp det. Sökningar runt just TS55 och klonkiga ljud resulterar i trådar där man säger att det är relativt vanligt på just den här modellen, men det är svårt för mig att avgöra om ljudet är ovanligt dåligt; vad som i så fall är fel och hur man kan åtgärda det. Spelade in en liten film hur det låter;

Tacksam för tips!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Låter nästan som växellådsfel , dreven i den mallar inte riktigt mot varandra eller utslitna med grader på dom
    Dom brukar låta lite ansträngda men inte så mycket .

• Laddar…
  3. S

Setomidor

Medlem
    Någon aning om vad man kan göra åt det? Fixa själv eller lämna in? Prisidé?

4. T
    Husägare · värmlands län · 1 469 inlägg

tobbbias

Husägare
    Hehe, den lät inte bra nä. Förstår att köparen reagerade.
    Själv skulle jag sålt den billigt. Är nog meckigt att få den bra igen när man väl börjar pilla isär den. Men någon mer duktig här har säkert plockat isär sin och har förhoppningsvis ett bättre tips.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Brukar kosta mer att köpa reservdelar än en ny

6. E
    Verktygstokig · 739 inlägg

epw

Verktygstokig
    Kolla upp om du har någon verkstad som jobbar med Festool i närheten av där du bor. Det kanske kostar ett par tior eller några tusenlappar. Det är en fin kvalitetsmaskin så det vore kapitalförstöring att inte kolla upp vad det kostar.

7. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 856 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Den där kanadicken AvE på Youtube har plockat isär en sån där. Kan vara värt att kolla på. Jag hade väldigt mycket hjälp av hans video med Hiltis borrhammare när jag plockade isär min.

• Laddar…
  8. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 625 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    TS55:surprised:r har ett knepigt startljud. Det är normalt. Jämför med någon annans maskin eller ny i butik. Mycket möjligt att allt är som det ska.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Själva motorljudet när den rasslar igång är samma som på min. Och den är inte sliten.

Sen hör man kanske klingan? Det är en mettalisk klang, men svårt att avgöra på filmen tycker jag. Det kan ju vara klingan som inte är 100% plan och skapar ett ljud.

• Laddar…
  10. S

Setomidor

Medlem
    Tack för tipsen, även om jag egentligen är lika förvirrad nu som jag var innan eftersom det verkar variera så mycket. :p Ska se om jag kan hitta någonstans i närheten där de gör service för att få en åsikt IRL

11. S

Setomidor

Medlem
    Var förbi en Festoolbutik och jämförde med deras demo-ex. Min rosslar något mer än deras när den startar (men inte väldigt mycket mer), och lät klart mindre än deras när sågen väl är igång. :rolleyes: Enligt honom var det antagligen mjukstarten som slitits, men han tyckte annars att den funkade fint.

Tack för tips och kommentarer!

12. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Din såg ut som en maskin med några år på nacken så det är ju inte omöjligt att komponenter byts/utvecklas i konstruktionen vilket kan förändra ljudet. Jag tror också ljudet har med mjukstarten att göra.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.