Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

TS 55 REBQ? Kampanjer?

1. K
    Medlem · Stockholm · 1 721 inlägg
    Någon som bevakat priserna i Sverige och utomlands på rubricerat såg den senaste tiden? Brukar det komma kampanjer som är värda att vänta på eller är sågen skitdyr året runt överallt?

Detta verkar vara det "billigaste" jag hittat för likvärdigt innehåll:
    https://www.axminster.co.uk/festool...1-400mm-rails-accessories-ax939064?sel=717601

Hade det inte varit för att man satt en sänksåg fingret tidgare och har respekt för verktyget hade jag nog köpt Bosch dito utan klyvkniv redan då den har trevligare prissättning och L-boxxen :D

2. K
    Hmm verkar som att Axminster lägger på svensk moms i enlighet med dom nya reglerna.. Kittet kostar 524£ för engländare men 580£ för svenskländare.

AHC powertools verkar inte ha lika sofistikerad e-handelsplats, ser inget svenskt momspåslag på priset i slutet. 564£ inkl frakt till Sverige för samma kit. Vilket borde bli 6768kr med en växlingskurs på 12kr

I Sverige verkar Sandbergs järn ha bra pris på motsvarade paket, dock utan väskan för skenorna. för 6500kr. (väskan kostar 800kr hos dom)
    https://sandbergsjarn.se/produkter/elverktyg/sagar/sanksagar/sanksag-festool-ts-55-rebq-plus-prokit/

3. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 256 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Jag skulle titta på en Festool 55 cirkeln också. Den har sänkfunktion och går att köra med vinkelskena mm. Har en HKC och det är sällan TS åker fram.

• Laddar…
  4. K
    Ja, det kan ju vara ett alternativ! Egentligen är en sänksåg troligtvis sjukt onödigt inköp för mig då jag bor i stenhus. Men jag hade iaf två projekt jag såg användning fört.
    1. kapa toppskivan till en arbetsbänk
    2. kapa egentillverkade garageportar.

Dock slog det mig att garageportarna är 69mm djupa när jag skall såga dom med 4 graders lutning, och dom "55" sänksågarna tar ju inte hela djupet isåfall.

Sen kom jag på att jag köpte en "fin" sticksåg, GST 160 CE där det finns adapter till skena att köpa till.
    Det verkar finnas riktigt långa sticksågsblad till den sågen så det går att ta garageportarna, funderar på om lösa skenor + adapter passar mig bättre och så kan man lägga pengarna på annat verktyg istället?

Vad tror ni?
    Sticksåg + skena

5. C
    Medlem · 12 115 inlägg
    Har inte kollat några priser senaste åren, men Flinks järn kör sina Festool-dagar varje höst där man, genom ett halvkrångligt rabattkupong-system, har kört 10% på hela Festool-sortimentet. Sen får man som företagskund ytterligare kickback ovanpå detta.

• Laddar…
  6. R
    Självbyggare · Stockholm · 8 256 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Tror du inte det blir svajigt att såga så tjockt och långt med sticksåg? Det är nog mer en HK80 du behöver för det jobbet.

Edit: HK85 heter den ...

Redigerat 26 jul 2018 07:34
    • Laddar…
  7. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 305 inlägg
    Du klarar nog dig precis med en ts 75... eller så sågar du med ts 55 och handjagar sista biten.

• Laddar…
  8. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 631 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Sticksåg blir vågigt i tjockt material även med skena så det vill du nog inte.

9. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 164 inlägg
    Har också den där utmärkta sticksågen, och funderade själv på adapter och skena ett tag. Tog sedan en omväg via cirkelsåg gks 55 med skenor för att rätt snabbt sälja den och äger nu en ts 55 REBQ med 80+140+2700 mm skenor och är sjukt nöjd. Bor också i stenhus, men det är inga problem att hitta projekt (y)

• Laddar…
  10. K
    Ja, det finns nog en risk att bli vågigt. Fick dock för mig att denna stickis med rejäl bas och extra rullar skall ha mer precision och klara jobbet om man kostar på sig ett riktigt blad som är längre/stabilare. Det rör sig om 2 sågsnitt á 2 meter med detta djup så det blir ju dyra snitt om man skall köpa en rejäl maskin för ändamålet.
    Inspirationen hittade jag här (1:05 in i klippet) och ett klipp med en ryss

Festool cirkelsågen kostade 6500 naken utan skenor, Bosch dito närmare 4000 naken utan skenor.

Ska man upp en size på sänksågen så landar man 7000+ utan skenor för Feston, Bosch har ingen motsvarighet.

Man kanske får göra som norrbotten säger och köpa en fin fogsvans och handjaga det sista efter "55" sänksåg..

11. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 631 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    En variant är att märka ut på både fram- och baksida av dörren, sedan såga en bit ifrån med sticksåg eller fogsvans. Sedan ställa dörren på kant och hyvla ner till linjerna.

12. L
    Medlem · Stockholm · 225 inlägg

logic

Medlem
  13. SamiHus
    Hobbysnickare · Östergötland · 493 inlägg

SamiHus

Hobbysnickare
    Har själv letat sänksåg ett tag och det billigaste sidan jag sprungit på är nog:
    https://www.rubart.de/-c3000988

Är dock lite osäker, finns det bara en modell av TS 55? Eller finns det äldre/sämre modeller som säljes? Rubart har så många olika paket och vissa verkar inte ha någon större skillnad mer än priset.
    Är det någon som vet skillnaden mellan TS55 RQ-Plus och TS55 REBQ-Plus?? Vad jag ser så är det bara bladet som skiljer? Känns som det billigaste alternativet är bästa för mig som redan har 3 st skenor om sågen är densamma.

14. P
    Medlem · Gävleborg · 944 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Nu ska jag vara sådär torr och tråkig, och förstöra nöjet med att spendera massa pengar på verktyg. Men är det värt att lägga 6000 på en såg som du ska ha till två jobb? Har du ingen hyrfirma i närheten, så får du båda jobben gjorda för under tusenlappen? Då får du 5000 att köpa andra verktyg för.

• Laddar…
  15. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 865 inlägg
    REBQ har motorbroms men inte RQ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.