Byggahus.se

TS 55 - handhavande?

1. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 805 inlägg

CCPusher

Medlem
    Ok, nu ställer jag en fråga med stor riskt för att idiotförklara mig själv.. men det får jag väl bjuda på, det är ju ändå helg... ;)

Köpte för ett tag sedan en TS 55 och har kört den några gånger.
    Har kört en hel del med cirkelsåg innan även om det var ett tag sedan när jag köpte 55an och har aldrig upplevt det som särskillt svårt.
    Med 55an känns det dock bökigt och ovant av någon anledning, jag blir inte klok på varför.

Så min fråga lyder alltså: kan någon komma med lite handhavandetips eller något åt mig?
    Är det kanske så enkelt att det är så pass stor skillnad mellan sänksåg och cirkelsåg att det krävs en "inlärningsperiod"?

Mvh
    /D

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Vad sågar du i för något? Använder du den tillsammans med en styrskena?
    Att t.ex. kapa reglar med en sänksåg är ingen höjdare. Däremot funkar den ju ypperligt till skivmaterial och framför allt ihop med den nämnda skenan.

3. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 805 inlägg

CCPusher

Medlem
    Hehe, jag tänkte precis börja gnälla på att jag inte fått något svar på två timmar; det är ju trots allt ett forum fullt av festodårar. ;-P
    Å andra sidan så är det ju ändå fredag...

Jag har kapat skivor och hyllplan med kopplade 1400 skenor.
    Inga reglar än så länge men jag är lite sugen, och nyfiken, på det där med en såglåda...
    Någon som har en länk till någon tråd om en sådan eller något liknande?

4. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem
    Ok, men vad är det du har problem med?

Basic;
    Justera in sågen mot skenan, så att den löper bra utan att glappa, mha av dom excentriska skruvarna.
    Lägg skenan på skivan som ska sågas och låt den sticka ut en bit i den änden där du börjar att såga. Skenan lägger du på den biten som du ska ha kvar. Fixera gärna skenan med Festools tvingar -framför allt om den sticker ut mycket utanför skivan (t.ex. vid kapning).
    Ställ in sågdjupet och placera sågen på skenans utsick. Starta, sänk ner och såga framåt.

5. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Ytterligare tips om sågen går segt är att silicon-spreja skenan. Dessutom så får inte justerskruvarna (mot skenan dvs) sitta för hårt.

Lycka till

/M

6. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    "Skenan lägger Du på den bit Du skall ha kvar"

Så är det nog inte!

per

7. Springare
    Medlem · Stockholm · 739 inlägg

Springare

Medlem
    jo den blir finast....

8. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    CC Pusher!

Såglåda - studera Tips och Tricks. Noggrant!

per

9. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Springare!

Det handlar inte om det!

per

10. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 348 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Nu hänger jag inte med...Pernitta: menar du att du lägger skenan på biten du inte skall ha kvar? Så gör iallafall inte jag, tycker att det är mycket smidigare att ha skenan på biten jag ska ha kvar. Behöver inte räkna av för klingans bredd då heller.

Med splitterskyddet på så brukar snittet blir mycket bra på båda sidorna om klingan dock.

11. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Jag hänger heller inte med. Om man lägger skenan på biten som man inte ska ha kvar så förlorar man ju hela vitsen med att få skenans precision.

Pernitta, du har skrivit två inlägg där du påstår att det är fel utan att förklara varför. Varför?

12. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Daniel N

Framför mig ser jag följande: jag har köpt en spånskiva för att såga till hyllplan. Skivan ligger på flaket till släpet. Varje plan skall ha måttet 320 x 1200 mm. Jag drar då fram skivan för att inte såga i flaket och lägger skenan på den bit som jag inte vill ha. Mäter noggrant och sågar ofta utan tvingar.

Om jag inte gör så, brakar ju annars skena, skiva och såg i backen, inget har ju något stöd av flaket.

Men jag får väl lära om på gamla dar.

per

13. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Det var ju ett väldigt specialfall. Vänd på det och säg att du vill kapa ner spånskivorna till 1200x2200 mm när de ligger på flaket.

14. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 348 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Haha, jag tycker inte att du ska lära om, iallafall inte för "omlärandets" skull. I situationen du beskriver ovan hade jag nog försökt att få in skivan/ lägga den på bockar / lägga reglar mellan flak och skiva etc för att kunna ha skenan på biten som skall vara kvar, allt för att slippa ha skenan på den sidan som skall bort.

Det är säkert mest en fråga om personlig preferens. Och visst har det funnit tillfällen när jag haft skenan på biten som skall kastas, men jag försöker undvika det så gott det går.

15. pernitta
    Medlem · 850 inlägg

pernitta

Medlem
    Förmodligen menar Du att skivan har måttet 1200 x 2500 när Du köper den, och att Du vill minska längden med 300 mm.

Jag skulle göra på samma sätt om nu skivan ligger på ett flak, dra fram den, mäta, lägga skenan på den bit som jag vill ha kvar och såga.

Men jon, handlar det inte egentligen om samma sak, det gäller ju bara att förstå hur man mäter.

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.