1 480 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
trygga serverlådor, ska göra ett lan+sat bygge
Nästan alla rum i villan ska få LAN och tv/parabol... Samtliga kablar ska dras upp till vinden och tänkte bygga in en central på något tjusigt sätt i en vägg...
Men så är jag rädd för ifall något tar eld utan att man märker det...
Vad finns det för serverlådor som kan trygga mig?
Eller är det överkurs att ens använda sig utav någon särskild låda... Ska jag bara ta en spånskiva och montera alla enheter som kommer krävas, såsom router osv..
Men så är jag rädd för ifall något tar eld utan att man märker det...
Vad finns det för serverlådor som kan trygga mig?
Eller är det överkurs att ens använda sig utav någon särskild låda... Ska jag bara ta en spånskiva och montera alla enheter som kommer krävas, såsom router osv..
Är det just för värmeutvecklingen på router m.m du är lite orolig?
Mitt tips är att du under Teknikforumet läser den exemplariska nätverksskolan där du får mycket inspiration kring hur du kan bygga. Men grundförslaget är nog att du satsar på att terminera alla kablar i en patchpanel i ett rack eller skåp.
Exempel på små och smidiga skåp finner du här:
http://www.deltaco.se/?folderid=aaff18c87e0346788ed2808beba90257
Vill du köra lightmodellen så kan du ju byta spånskivan mot en gipsskiva istället så får du lite bättre värmebeständighet om du är orolig för detta.
Mitt tips är att du under Teknikforumet läser den exemplariska nätverksskolan där du får mycket inspiration kring hur du kan bygga. Men grundförslaget är nog att du satsar på att terminera alla kablar i en patchpanel i ett rack eller skåp.
Exempel på små och smidiga skåp finner du här:
http://www.deltaco.se/?folderid=aaff18c87e0346788ed2808beba90257
Vill du köra lightmodellen så kan du ju byta spånskivan mot en gipsskiva istället så får du lite bättre värmebeständighet om du är orolig för detta.
Fukt är normalt inget problem om du har en värmekälla (t.ex. en router) i skåpet. Då kommer luften alltid att vara en bit ifrån kondenspunkten.
Brandrisken är inte större på vinden än någon annanstans i huset. Det kan vara en bra idé att ha ett brandlarm med sammankopplade enheter så att alla ljuder om det börjar brinna någonstans, samt ha en detektor även på vinden. Det gäller oavsett om man har någon utrsustning där eller inte för övrigt.
Brandrisken är inte större på vinden än någon annanstans i huset. Det kan vara en bra idé att ha ett brandlarm med sammankopplade enheter så att alla ljuder om det börjar brinna någonstans, samt ha en detektor även på vinden. Det gäller oavsett om man har någon utrsustning där eller inte för övrigt.
En sak som jag kom fram till när jag funderade på att montera nätverkselektronik på vinden var att det på sommaren blev extremt varmt. Detta hade med största sannorlikhet inte elektroniken klarat av, i.v.f. inte på min vind. Så ta även denna parameter med i beräkningen.
Tja, hittade några fräcka rackskåp på blocket.. i med några temperaturstyrda fläktar så skulle väl det funka.. kasta in en brandvarnare, när ni nu säger detta med att samkoppla dem så påminde det mig om att jag stod och läste på sån brandvarnare häromdagen som länkade trådlöst.. frågan är hur bra sånna är men iaf...
har 2meters torpagrund fast änna kämpigt att lyckas dra ner kablar och hålla koll på datorn, hehe
har 2meters torpagrund fast änna kämpigt att lyckas dra ner kablar och hålla koll på datorn, hehe
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 375 inlägg
Om du skall ha dator med traditionella hårddiskar på kallvinden (där det kan uppstå minusgrader) så finns det anledning att passa sig. Hårddiskar med hydrostatiska lager tål inte minusgrader något vidare. På min kallvind har jag allt mellan -10 och +50, ingen bra miljö för elektronik/finmekanik.Yrrol skrev:
Jo fast som sagt så rackskåp innehållande massa elektronik = värme sen tempraturstyrda fläktar till skåp bör nog balansera det...
Men låt oss bolla vidare, tror ni inte det är fuktigare under huset? eller är det bara riskfri möjlighet jag har under mig? jag drömde ju om att göra källare, tills folk sa hur svårt det var, hehe
Men låt oss bolla vidare, tror ni inte det är fuktigare under huset? eller är det bara riskfri möjlighet jag har under mig? jag drömde ju om att göra källare, tills folk sa hur svårt det var, hehe
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Visonic, PowerMax+ (Trygga Hem) TH5000 Pro.
Villalarm & Hemautomation -
Trygga Hem 5000 Pro och Visonic trådlös utomhussirén MCS-730
Villalarm & Hemautomation -
Larmpaket Visonic PowerMax. Trygga Hem TH5000
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Fler känner sig otrygga i sitt bostadsområde
Artikelkommentarer -
Avslutad: Trygga hemmet med smarta hemmet - jättepaket!
Tävling