Jag har en borrad brunn med en 3-fas pump, trycktank, tryckvakt och tillhörande motorskydd.
Kontaktorn i motorskyddet gav upp och jag har nu bytt ut den till en fungerande av exakt samma modell som tidigare.
Problemet jag har nu är att överströmsskyddet löser ut när tryckvakten ger signal att starta pumpen.
Jag kan alltså starta pumpen och tanken fylls men sedan när jag tömmer tanken och pumpen ska gå igång igen löser skyddet ut.

Det verkar inte ha något med pumpen att göra.
Jag provade att fylla tanken och sedan koppla bort pumpen.
När jag sedan spolade vatten så löste överströmsskyddet ut fastän pumpen inte var ansluten.

Är det någon som har några tips och idéer tar jag tacksamt emot dem.

• Motorskydd med kontaktor och överströmsskydd för en 3-fas pump, med märkningar och anslutna kablar i kopplingsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av motorskydd från Telemecanique med tekniska specifikationer som 3-fas 400V och 1-fas 230V, märkt XMP, visas delvis smutsig.
    Skapa konto
  • Närbild på elkomponenter i motorskydd, med kabeldragning och kontaktor.
    Skapa konto
F freddeMa skrev:
Jag har en borrad brunn med en 3-fas pump, trycktank, tryckvakt och tillhörande motorskydd.
Kontaktorn i motorskyddet gav upp och jag har nu bytt ut den till en fungerande av exakt samma modell som tidigare.
Problemet jag har nu är att överströmsskyddet löser ut när tryckvakten ger signal att starta pumpen.
Jag kan alltså starta pumpen och tanken fylls men sedan när jag tömmer tanken och pumpen ska gå igång igen löser skyddet ut.

Det verkar inte ha något med pumpen att göra.
Jag provade att fylla tanken och sedan koppla bort pumpen.
När jag sedan spolade vatten så löste överströmsskyddet ut fastän pumpen inte var ansluten.

Är det någon som har några tips och idéer tar jag tacksamt emot dem.
Hej förutsatt att du har kopplat rätt har du ohmmätt över kontakterna på tryckvakten så dom inte är brända.

Hur ser locket ut, är det en vridred ( till/från ) eller bara en knapp att tycka på. Har du kollat att du har spänning på alla faser. Kanske en propp som sagt upp sig. Byt alla 3.

Hur startar du pumpen första gången utan att trycket är så lågt så att tryckvakten ger startsignal?

Tryckvakten är ju bara till/från, kontaktorn kan inte ha någon självhållningskrets.

tryckvakten är trött. Leder inte alltid på alla faser och då löser motorskyddet.

Byt tryckvakt

Är det två eller tre kablar som går in I lådan?
Jag tycker det ser ut som tre kablmar, två i högra hålet.

Tryckvakten bör styra kontaktorn, annars är det (oftast) onödigt med kontaktor.
Styr tryckvakten kontaktorn så är det bara manöverströmmen till kontaktorn (spolen) som går genom tryckvakten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ser lite konstigt kopplat ut.
Är den vita kabeln till tryckvakten?
Är den gröna startknappen en tryckknapp eller vridmodell 1-0 ?
Eftersom självhållningskrets är kopplad på 13 & 14 så borde det vara tryckknapp, men då startar inte pumpen av sig själv.
Är det en vridknapp 1-0 så behövs inte självhållningskretsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.