Har letat och letat efter en tryckvakt som man kan ställa min 3.5bar och max 4.5bar och helst med torrköringsskydd och inline montering 1 tum in och ut.
Alla jag hittar faller på någon punkt även om inline montering inte är ett måste men gör det mycket smidigare
Någon som vet något alternativ?
Behöver ett snävare tryckintervall eftersom någonstans de hundra meterna till huset så stryps flödet så vi får kasst tryck om trycket bara ligger på 2-2.5bar som det går att ställa den vi har nu. Så nu när jag ändå ska göra om lite så kan jag likväl byta den så får jag titta på varför det stryps längre fram.
Alla jag hittar faller på någon punkt även om inline montering inte är ett måste men gör det mycket smidigare
Någon som vet något alternativ?
Behöver ett snävare tryckintervall eftersom någonstans de hundra meterna till huset så stryps flödet så vi får kasst tryck om trycket bara ligger på 2-2.5bar som det går att ställa den vi har nu. Så nu när jag ändå ska göra om lite så kan jag likväl byta den så får jag titta på varför det stryps längre fram.
Vad menar du med online, det finns en tryckvakt som går att ställa min/max på TBE 3 ABB CEWE . Sen det med torrkörning inbyggt finns inte vad jag vet. Däremot separata delar finns, men ställer en del krav hur det ska fungera. På vilken punkt kommer det att sina, så pumpen kan gå torr. Sug eller trycksida.
Sorry inline (autocorrect) se bild, vattnet går igenom den.J jonaserik skrev:Vad menar du med online, det finns en tryckvakt som går att ställa min/max på TBE 3 ABB CEWE . Sen det med torrkörning inbyggt finns inte vad jag vet. Däremot separata delar finns, men ställer en del krav hur det ska fungera. På vilken punkt kommer det att sina, så pumpen kan gå torr. Sug eller trycksida.
På den du tipsar om är minimiskillnaden 2bar och 5.5bar kommer inte pumpen upp i och det är kanske något högt tryck att ha i systemet?
Lägg in en länkt till den. Har inte sett den tidigare. Har den mindre diff mellan start/stopp och en form av flödesvakt i sig. Lite knepigt om den stänger av för dåligt flöde, hur ska pumpen kunna starta igen om det inte finns flöde. TB 3 går att ställa stopp på 4 och start på 3 bar,det är 2st inställningar oberoende av varandra. Så problemet för dig ligger på torrkörning, för att få det du önskar. Kanske enda möjligheten att ha en hydrofon eller trycktank, där styrningen sitter efter tanken ut. Då har pumpen alltid vatten i sig.J JeeyBee skrev:
Vad beror ev en torrkörning på, som du kan befara.
Det står specifikt att minsta difrerens är 2 bar, jag har en som ser likadan ut fast cwe eller något sådant och när jag ställer den över 2.5bar så ökar även avstängninstrycket över 4.5bar även om det är separata inställningar.J jonaserik skrev:Lägg in en länkt till den. Har inte sett den tidigare. Har den mindre diff mellan start/stopp och en form av flödesvakt i sig. Lite knepigt om den stänger av för dåligt flöde, hur ska pumpen kunna starta igen om det inte finns flöde. TB 3 går att ställa stopp på 4 och start på 3 bar,det är 2st inställningar oberoende av varandra. Så problemet för dig ligger på torrkörning, för att få det du önskar. Kanske enda möjligheten att ha en hydrofon eller trycktank, där styrningen sitter efter tanken ut. Då har pumpen alltid vatten i sig.
Vad beror ev en torrkörning på, som du kan befara.
Hittade dock en nu som verkar göra vad jag vill förutom torrkörningsskydd.
https://www.vvsochbad.se/kp-1-tryck...NFAit0M6YMZY3dbT4lyVk_8Z9KR0nPtRoCwK4QAvD_BwE
Här är en sådan med torrkörningsskydd: https://se.trotec.com/shop/tryckvak...QlVfQ3o-Qvao_lzUo3bs1dzmQ7q9ok-hoCOygQAvD_BwE
Antar att den stänger av när det är för lite tryck och inget flöde.
Det har egentligen bara blivit tomt i brunnen en gång, när det var den där supertorra sommaren för några år sedan och vi hade hästar på bete här, men nu är nog risken väldigt liten så jag klarar mig nog utan.
Är väl OK med en första,men klarar inte torrkörning. Det är en risk då att nivån i brunnen sjunker och luft går in. Då behöver du en i stil med en sådan. Som känner nivån. Var sitter pumpen,vid brunnen och trycker upp eller ska den suga en lång bit.J JeeyBee skrev:Det står specifikt att minsta difrerens är 2 bar, jag har en som ser likadan ut fast cwe eller något sådant och när jag ställer den över 2.5bar så ökar även avstängninstrycket över 4.5bar även om det är separata inställningar.
Hittade dock en nu som verkar göra vad jag vill förutom torrkörningsskydd.
[länk]
Här är en sådan med torrkörningsskydd: [länk]
Antar att den stänger av när det är för lite tryck och inget flöde.
Det har egentligen bara blivit tomt i brunnen en gång, när det var den där supertorra sommaren för några år sedan och vi hade hästar på bete här, men nu är nog risken väldigt liten så jag klarar mig nog utan.
https://www.conrad.se/sv/p/vattentr...?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_ca
På vanliga klassiska tryckbrytare så har man en skruv för att ställa trycket och ofta en mindre skruv på ibland knepigt ställe där man ställer hysteresis - ofta får man justera avslagstrycket och hysteresis-skruven ett flertal gånger fram och tillbaka innan man får önskad tryck och intervall.
För torrkörningsrisken så är det knepigare - på ejektorpumpar (två slangar ned i brunnen) har man ofta en 11 meter lång sugslang ansluten luft och vattentätt nedanför backventilen/ejektorns sugingång och den vägen gör att ejektorpumpen aldrig kan suga luft (däremot vattenånga av kokande vatten när sughöjden närma sig 10 meter men ångan som sugs försvinner omedelbart igen så fort det är på trycksidan av pumpen då det kondenserats till vatten igen) och heller inte att den sugna vattenångan trycker pumphuset tom på vatten, som det skulle göra om det sög luft.
En ejektorpump kyls mycket av vattenslingan ned till ejektorn även om brunnen är så tom att pumpen/ejektorn inte längre drar vatten från 11-meter slangen under ejektorn, utan bara cirkulerar den befintliga vattnet, att de kan gå väldigt länge utan att bli överhettade.
När det gäller pumpar av jet-typ så har många modeller torrkörningsskydd i form av termobrytare som känner av när motor och pump börja bli för varm för att vattnet bara snurrar i pumphuset, här hjälps det också att hålla vatten kvar i pumphuset när brunnen har för låg vattenyta av att sugbackventilen monteras på minst 11 meter djupare nivå än nivån där sugingången är på pumpen vilket gör att det aldrig suger luft när nivån är för låg, men pumpen värms upp fortare när det hela tiden cirkulerar vattnet inom pumphuset, och därav att många jetpumpar har en termoskydd.
Använder man en anständigt modern 1-fas djuphålspump från Grundfos så har deras elektroniska drivdon för motorn inbyggda skydd för torrkörning baserad både på värme och lastprofil i form av förväntad strömförbrukning då en pump som börja tugga luft drar inte lika mycket motorström som när den pumpar vatten.
För torrkörningsrisken så är det knepigare - på ejektorpumpar (två slangar ned i brunnen) har man ofta en 11 meter lång sugslang ansluten luft och vattentätt nedanför backventilen/ejektorns sugingång och den vägen gör att ejektorpumpen aldrig kan suga luft (däremot vattenånga av kokande vatten när sughöjden närma sig 10 meter men ångan som sugs försvinner omedelbart igen så fort det är på trycksidan av pumpen då det kondenserats till vatten igen) och heller inte att den sugna vattenångan trycker pumphuset tom på vatten, som det skulle göra om det sög luft.
En ejektorpump kyls mycket av vattenslingan ned till ejektorn även om brunnen är så tom att pumpen/ejektorn inte längre drar vatten från 11-meter slangen under ejektorn, utan bara cirkulerar den befintliga vattnet, att de kan gå väldigt länge utan att bli överhettade.
När det gäller pumpar av jet-typ så har många modeller torrkörningsskydd i form av termobrytare som känner av när motor och pump börja bli för varm för att vattnet bara snurrar i pumphuset, här hjälps det också att hålla vatten kvar i pumphuset när brunnen har för låg vattenyta av att sugbackventilen monteras på minst 11 meter djupare nivå än nivån där sugingången är på pumpen vilket gör att det aldrig suger luft när nivån är för låg, men pumpen värms upp fortare när det hela tiden cirkulerar vattnet inom pumphuset, och därav att många jetpumpar har en termoskydd.
Använder man en anständigt modern 1-fas djuphålspump från Grundfos så har deras elektroniska drivdon för motorn inbyggda skydd för torrkörning baserad både på värme och lastprofil i form av förväntad strömförbrukning då en pump som börja tugga luft drar inte lika mycket motorström som när den pumpar vatten.
Det är en jet pump, tror det är denna https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-m/X xxargs skrev:På vanliga klassiska tryckbrytare så har man en skruv för att ställa trycket och ofta en mindre skruv på ibland knepigt ställe där man ställer hysteresis - ofta får man justera avslagstrycket och hysteresis-skruven ett flertal gånger fram och tillbaka innan man får önskad tryck och intervall.
Använder man en anständigt modern 1-fas djuphålspump från Grundfos så har deras elektroniska drivdon för motorn inbyggda skydd för torrkörning baserad både på värme och lastprofil i form av förväntad strömförbrukning då en pump som börja tugga luft drar inte lika mycket motorström so
Och den har inbyggt motorskydd så det är kanske inget problem med torrkörning.
Den från pumpa.eu blir ju väldigt enkel att montera i mitt fall, slippa t koppling, reducering, rörbit att montera den andra på.
Det med inbyggt motorskydd, är en termokontakt ( TK ) som. sitter i lindningen. Om motorn blir för varm bryter den spänningen, så inte motorn brinner upp. Har inte med torrkörning att göra. Själva impellerdelen är av plast och tätningarna är keramiska och går dom torrt så smälter dom. Så för att säkerställa mot torrkörning, finns inget annat än nivåvakt i brunnen.J JeeyBee skrev:
Varför fungerar inte torrkörningsfunktionen i de jag länkade till menar du?J jonaserik skrev:Det med inbyggt motorskydd, är en termokontakt ( TK ) som. sitter i lindningen. Om motorn blir för varm bryter den spänningen, så inte motorn brinner upp. Har inte med torrkörning att göra. Själva impellerdelen är av plast och tätningarna är keramiska och går dom torrt så smälter dom. Så för att säkerställa mot torrkörning, finns inget annat än nivåvakt i brunnen.