Hej!
Jag har ganska rejäla smällar i ledningarna när tvättmaskinen eller diskmaskinen kör, något som tydligen kan bero på att jag har 10mm rör till kranarna enligt vad jag fått berättat för mig? Oavsett behöver jag få bort smällarna så att man kan köra programmen under natten, när elen inte är lika dyr.

Har sökt runt på forumet och sett att man kan installera en tryckstötsdämpare (har sett både "rör" och "kul" formade), och skulle behöva er hjälp med vilka delar jag behöver. Går allting att plocka ihop fint på någon webbshop hade det varit kanon! :)

Jag bifogar ett par bilder på kranen till tvättmaskinen och till diskmaskinen...sorry för att det ser lite nasty ut runtomkring... Vad är rekommendationen, måste jag skarva på en t-koppling på röret eller går det att sätta en dämpare efter kranen (såg det på någon bild) för tvättmaskinen, och mellan flexröret och diskmaskinskopplingen på diskblandaren?

Är tacksam för all hjälp, kan inte mycket om gängstorlekar hit eller dit så någon form av "plocklista" hade varit helt underbart. Undviker helst allt som har med rörskarvning om det går (så slipper jag ta hit en rörmokare).

Tvättmaskinen. En vanlig kran med en övergångsmuff från...standard kranmått till diskmaskinsmått?

Väggmonterad vattenledning med reglerventil och ansluten slang mot en vit tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattson Diskblandare, hyfsat ny.

VVS-försörjningsledningar under handfat, flexibel slang, avstängningsventil, plastavloppsrör, vagt skymda föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Går det inte att byta de smala röranslutningarna?

Hej Åsa!
Det skulle nog kunna gå men kommer kräva en ganska omfattande omdragning av rör.

I fredags var jag på en rör/vvs-firma som i princip sa att det var bättre om jag klickade runt lite på webben, och igår var jag iväg på ett "stort tyskt varuhus" för att försöka få ihop vad jag behöver men varken jag eller butikspersonal lyckades bena ut vad som skulle användas, sedan var det många andra i kö..osv osv.

Ja...jag försökte iaf. men får väl leva med smällarna ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.