Hallå! Jag ska installera ett vattenfilter som max vill ha 6 bar in. Vår pump levererar mer än så och vi behöver därför något som säkrar att filtret inte får för mycket.
Förutsättningarna är en SQE 2-70 på ca 55m djup och en vattenspegel på 6 meters djup. 100m PEM 32 totalt till källaren. Där kommer vi sätta ett Göingefilter kombi 50 som laddar en 300l hydrofor med filtrerat vatten.
Jag har fått två förslag av tillverkaren på filter. Först skrev de Flowguard som verkar vara en injusteringsventil av flöde för köldbärarslingor. Sedan fick jag förslaget att ha en 6 bar säkerhetsventil.
Själv funderar jag på om det inte är bättre med en tryckreduceringsventil? En säkerhetsventil på 6 bar gissar jag kommer läcka konstant när pumpen går eftersom filtret sitter innan hydrofor så det är jag inte så sugen på.. Samtidigt vet jag inte hur varken en tryckreduceringsventil eller en flödesregulator fungerar så jag kan inte avgöra vilket som är lämpligast.
Vad säger ni?
Jag har kikat på dessa två alternativ:
https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckreduceringsventil-32r/
https://www.velltra.se/en/product/gruppventil-nc-flow-invandig-ganga-g32-4876008
Förutsättningarna är en SQE 2-70 på ca 55m djup och en vattenspegel på 6 meters djup. 100m PEM 32 totalt till källaren. Där kommer vi sätta ett Göingefilter kombi 50 som laddar en 300l hydrofor med filtrerat vatten.
Jag har fått två förslag av tillverkaren på filter. Först skrev de Flowguard som verkar vara en injusteringsventil av flöde för köldbärarslingor. Sedan fick jag förslaget att ha en 6 bar säkerhetsventil.
Själv funderar jag på om det inte är bättre med en tryckreduceringsventil? En säkerhetsventil på 6 bar gissar jag kommer läcka konstant när pumpen går eftersom filtret sitter innan hydrofor så det är jag inte så sugen på.. Samtidigt vet jag inte hur varken en tryckreduceringsventil eller en flödesregulator fungerar så jag kan inte avgöra vilket som är lämpligast.
Vad säger ni?
Jag har kikat på dessa två alternativ:
https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckreduceringsventil-32r/
https://www.velltra.se/en/product/gruppventil-nc-flow-invandig-ganga-g32-4876008
Redigerat:
Om pump ligger på 55m och man vill ha runt 3 bar tryck ut så krävs en pump att klara 55+30m dvs 85m. Din pump har en lyfthöjd på nominellt 71m.
Så under drift borde inte filtret utsättas för 6 bar. En annan sak att man se att manometer pumpas upp till +6 bar när det inte tappas vatten.
Så under drift borde inte filtret utsättas för 6 bar. En annan sak att man se att manometer pumpas upp till +6 bar när det inte tappas vatten.
https://product-selection.grundfos....52?pumpsystemid=2582849931&tab=variant-curvesH Håbbe01 skrev:
Pumpen kan ge 8.8 bar vid 0 flöde enligt kurvan. Om det är 6m mellan vattenytan och filtet så innebär det att pumpen teoretiskt kan skapa 8.2 bar tryck. Så visst kan man överträffa 6 bar med den här pumpen.
Däremot är det väl enkelt att bara sätta en vanlig tryckvakt före filtet och ställa in den så den slår ifrån på 5.5 bar eller något liknande. Förstår inte varför man ska kludda med reducerventil.
5.5 bar räcker ju gott som vattentryck i ett normalt hus I alla fall.
Är det höga tryckfall över filtret kan man ju fundera på om man skulle sätta in en mindre hydrofor före filtret. Kanske finns förslag på inkoppling i manualen till filret.
Nej inte riktigt, det blir från den dynamiska vattenspegeln man får räkna lyfthöjden.H Håbbe01 skrev:
Tack! Jag letade efter den infon på deras sida men kunde inte hitta.B BSOD skrev:[länk]
Pumpen kan ge 8.8 bar vid 0 flöde enligt kurvan. Om det är 6m mellan vattenytan och filtet så innebär det att pumpen teoretiskt kan skapa 8.2 bar tryck. Så visst kan man överträffa 6 bar med den här pumpen.
Däremot är det väl enkelt att bara sätta en vanlig tryckvakt före filtet och ställa in den så den slår ifrån på 5.5 bar eller något liknande. Förstår inte varför man ska kludda med reducerventil.
Är det höga tryckfall över filtret kan man ju fundera på om man skulle sätta in en mindre hydrofor före filtret. Kanske finns förslag på inkoppling i manualen till filret.
Om den stänger av trycket till filtret kommer pumpen slå på och av hela tiden då jag som du antyder förutsätter att där kommer vara ett ordentligt tryckfall över filtret. Filtret lämnar 20l/min enl spec medan pumpen (dock utan mottryck) lämnade 70l/min. Där sitter också en syrepelare som skjuter in luft i filtret vid varje pumpstart och töms vid varje pumpstopp så jag vill inte att den ska slå av och på hela tiden.
Manualen nämner att det ska tillses att inkommande tryck är max 6 bar, vid högre tryck kan en säkerhetsventil användas och att flödet ska justeras för spolvattenbehovet vilket är 40l/min. För spolvattenbehovet nämns att en flödesregulator kan behövas.
B BSOD skrev:[länk]
Är det höga tryckfall över filtret kan man ju fundera på om man skulle sätta in en mindre hydrofor före filtret. Kanske finns förslag på inkoppling i manualen till filret
L LindhA skrev:
Pumpen skall trycka 55m oavsett vart vattenytan liggerB BSOD skrev:[länk]
Du tänker fel. Pumpens tryck ät skillnaden över den. Inte ett absoluttryck.
Pumpen har ju ca 5 bar tryck på vattnet in och höjer trycket med upp till 8,8 bar. Uppe på markytan blir det då upp till 8,3bar.H Håbbe01 skrev:
Men det är ju vid nollflöde. Så jag tror inte att det blir något problem. En övertycksventil är rimligt om man vill vara säker. Då märker man ju tydligt om trycket blir högt.