Byggahus.se

Tryckknappsdimmer tänder inte

1. eriksm
    Medlem Nivå 1
    Hej, har försökt nu att googla fram något svar på detta enligt mig rätt knepiga problem.

Bor i ett hus byggt 2017 där jag har dubbelbrytare där ena knappen är vanlig brytare, och andra är en tryckknappsdimmer med återfjädrande trycke. Dessa går till två lamputtag i taket. Jag ville byta så att dimmern gick till det andra uttaget, så jag skiftade plats på tändkablarna i brytaren. Men dimmern vägrar fungera med det andra uttaget, har provat flera olika ljuskällor och armaturer men dimmern vill endast fungera med det ena takuttaget.

Det som händer är att lampan endast lyser på full styrka så länge man håller in den återfjädrande tryckknappen. Varför???

2. L
    Husägare · Nivå 15
    Fjäder sitter på fel sida, allt kabel på fel utgång. (Trycka uppåt eller neråt.)

3. eriksm
    Medlem Nivå 1
    Brytaren har bara två utgångar...

4. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Du har inte flyttat dimmern. Det du har där är bara knappar, dimmern sitter någonstans på vägen till uttaget eller under det.

Det som händer nu är att du har kopplat lampan direkt till en återfjädrande brytare vilket ger exakt det du beskriver. Dimmern är nu styrd från en icke återfjädrande brytare vilket sannolikt kommer göra att den kontinuerligt dimmar upp och ner när du slår "på" knappen.

5. eriksm
    Medlem Nivå 1
    Såklart. Dimmern satt i ena takdosan...