Jag har på senare år börjat intressera mig för traditionell/hållbar byggnadskonst i allmänhet och Shou Sugi Ban eller Yakisugi i synnerhet. Tanken har då slagit mig vad som håller längst: tryckimpregnerat eller eldat trä (ex furu, ceder, lärk)?

Ta tex stommen till en balkong eller varför inte stommen till en altan/trädäck. Någonting som är riktigt utsatt för fukt och som behöver hålla länge. Vad tror ni skulle hålla längst? Fördelar / nackdelar?

M
Det kommer bero helt på hur det används och hur man bygger med det.

Om man bygger en altan på plintar så att hela bjälklaget kommer 30cm över mark, så är jag helt övertygad om att livslängden kommer vara likvärdig, men även om trät är bränt så ska det oljas.

Om man däremot hade lagt bjälklaget direkt i jord så kommer det tryckta antagligen att leva 3 gånger så länge.

Sedan finns det ju mycket kring hantverket som blir avgörande för det brända, dvs tryckt är mycket mer tacksamt att bygga med eftersom det inte ställer krav på avrinning, oljning och liknande för att klara sig länge.

• Gilla
mutumutunga
  • Laddar…
M
Sho Sugi Ban är ju inget unikt heller egentligen, i Sverige har vi bränt stolpar som skall vara i mark under hundratals år och det håller väldigt bra kontra sin miljöpåverkan.
Men för att bränningen skall ha bra effekt så kräver det att man verkligen bränner de yttre 5-10mm ordentligt så att det är förkolnat.
Att bara bränna och borsta det för utseendets skull tror jag bara har marginell påverkan på livslängden.

• Gilla
Gustav Snick och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.