Hej.
Någon som vet hur och varför dessa tryckta reglar har blivit rötskadade?
Hängränna på tak tar upp vattnet från huset. Under altan har tidigare ägare lämnat allt från krukor till kaffemuggar, dock bra avstånd till marken.
Bilderna och skadorna är från centrum av altanen, åt alla andra sidor ser virket fint ut.
Tacksam för svar så det inte händer igen efter ombyggnad.
Hängränna på tak tar upp vattnet från huset. Under altan har tidigare ägare lämnat allt från krukor till kaffemuggar, dock bra avstånd till marken.
Bilderna och skadorna är från centrum av altanen, åt alla andra sidor ser virket fint ut.
Hur ser kjolen ut dvs sidorna under räcket? Finns dränering? Vatten kan rinna ner, stanna under däcket men luftar kanske inte ut ordentligt.L FionaG skrev:Hej.
Den värsta skadan ser rätt lokal ut? Det kan vara så att det har stått något på trallen, t.ex en låda eller plastmatta, som gjort att det varit konstant fuktigt under. Jag hade en större förvaringslåda i plast ståendes på trall, och det blev rejält fuktigt under och torkade aldrig riktigt ut. Hade jag inte lyft upp den på några små reglar för att skapa en luftspalt kan jag tänka mig att det skulle se ut så här efter några år i kombination med dålig cirkulation underifrån som nämnts ovan.
Sidorna är igensatta med vanligt trall, ståendes vertikalt, hela vägen ner till marken. Det är dock ca 1-2 cm springa mellan varje bräda. Det är detta vi funderar på, eftersom angreppen endast är i mitten av altanen.FreQa skrev:
Dräneringen har vi inte riktigt koll på då vi köpte huset ganska nyligen. Det är dräneringssläng runt badtunnan kopplad till avloppsrör, så där ser allt korrekt ut.
Så länge vi bott här ca 2 år, så har ingen möbel eller liknande stått här. Det är området man går in och ut ur huset angreppen är. men man vet ju inte vad som fanns här tidigareEmma242 skrev:Den värsta skadan ser rätt lokal ut? Det kan vara så att det har stått något på trallen, t.ex en låda eller plastmatta, som gjort att det varit konstant fuktigt under. Jag hade en större förvaringslåda i plast ståendes på trall, och det blev rejält fuktigt under och torkade aldrig riktigt ut. Hade jag inte lyft upp den på några små reglar för att skapa en luftspalt kan jag tänka mig att det skulle se ut så här efter några år i kombination med dålig cirkulation underifrån som nämnts ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
1 + på att de inte är tryckt, dessutom utan att veta spännvidden och antal bärlinor så ser de löjligt överdimensionerade ut, mer något virke man redan haft liggande och använt vid bygget.)
J Joey-S skrev:
Varit snickare här och kikat och samtliga säger att det är tryckt virke. De förstår ej hur de kunde ruttna?M maand72 skrev:
Det är tyvärr tryckt virke. Bekräftat att flera olika fackmän. Mycket konstigt byggt. Vilar ett altantak på altanen som kan svikta med tanke på de dåliga underlaget....I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Då måste de ha missat sitt kopparbad vid "tryckbehandlingen" svamp växer inte på tryckt virke av ren självbevarelsedrift =) Men det borde inte vara så knöligt att lägga upp nya på de gamla upplaget, finns det plats så kanske ni kan få dit dem utan att riva mer.
Ja något konstigt är det ju...
Man måste ha någon domkraft som håller upp stolparna till altantacket. Vi har skickat in om dolt fel då altanen enligt säljaren är byggd 2015, får se hur det går :/
Man måste ha någon domkraft som håller upp stolparna till altantacket. Vi har skickat in om dolt fel då altanen enligt säljaren är byggd 2015, får se hur det går :/
När man bygger terrass med tryckimpregnerade reglar/bärlinor förslår jag att man lägger en fuktspärr mellan trall och bärlina/reglar/kortlingar. Även om träet är tryckimpregnerat kan det ruttna på 4-5 år i ett fuktigt klimat. Beror lite på vart i Sverige man bor vill jag tro. Jag bor i Danmark som generelt har ett mer fuktigt klimat än i Sverige. Här är det standard att lägga murpapp som fuktspärr. Använd murpapp 11 cm bred och täck in allt trä under trallet då kommer det hålla i många år. Hoppas det hjälper och lycka till.
Liknande trådar
-
Kami Plegel och tryckimpregnerat virke?
Tak & Vind -
Tryckimpregnerat virke i torpargrund
Grund & Markarbeten -
Staket i tryckimpregnerat virke
Byggmaterial & Byggteknik -
Rötskyddsbehandlat virke i torpargrund (Tryckimpregnerat med pentaklorfenol?)
Byggmaterial & Byggteknik -
Tryckimpregnerat virke, ingång till krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik