Byggahus.se
Hej,

Jag ska bygga ett staket med stående 45x45 tänkte jag. Men jag tycker kvalitén man hittar på byggvaruhusen är lite så där. Krokiga och mycket kvistar. Finns det bättre kvalité att hitta någonstans? Eller finns det andra träslag som är bättre lämpade?

Trästaket med lodräta plankor och horisontella stödbjälkar framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Per! Söker svar på samma fråga.. har du hittat någon passande leverantör eller passande virke?
MVH

Handplocka på byggvaruhuset och torka under press under ett år.

• Gilla
knuffe
  • Laddar…
Borde väl funka med vanliga 45x45 reglar (ej tryckimpregnerat), så länge de inte har kontakt med marken. Då är det lättare att hitta fina raka bitar, och dessutom torra.

• Gilla
knuffe och 1 till
  • Laddar…
P permagnuso skrev:
Hej,

Jag ska bygga ett staket med stående 45x45 tänkte jag. Men jag tycker kvalitén man hittar på byggvaruhusen är lite så där. Krokiga och mycket kvistar. Finns det bättre kvalité att hitta någonstans? Eller finns det andra träslag som är bättre lämpade?

[bild]
Instämmer med ovan, till de stående 45x45 behöver du antagligen inte tryckt virke så länge du skyddar ändträet på något sätt, på några år kommer obehandlad och tryck furu se likadant ut så inget problem att ha reglarna i annat material.

OK, obehandlat vikte alltså. Får kanske testa det. Får måla ändarna bara men det kan ju vara snyggt med lite kontrast.

H hapazard skrev:
Instämmer med ovan, till de stående 45x45 behöver du antagligen inte tryckt virke så länge du skyddar ändträet på något sätt, på några år kommer obehandlad och tryck furu se likadant ut så inget problem att ha reglarna i annat material.
obehandlade/otryckta reglar är väl gran istället för furu...?

/ATW

Rickard.
A ArneTW skrev:
obehandlade/otryckta reglar är väl gran istället för furu...?
Det finns tryckimpregnerad av gran också, vad som är vanligare vet jag inte riktigt men jag har alltid antagit att reglar är av gran. Som jag förstått det är det bara trall som alltid är furu.

Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det finns tryckimpregnerad av gran också, vad som är vanligare vet jag inte riktigt men jag har alltid antagit att reglar är av gran. Som jag förstått det är det bara trall som alltid är furu.
Jag tror inte på att det finns tryckimpregnerad gran... Vad jag förstått det så tränger inte impregneringen in pga en annan cellstruktur.

Men jag kan ha fel som vanligt.

/ATW

Rickard.
@ArneTW jag tror vi båda har fel, frågan är vem som har mer fel :)

Skämt o sido, det finns tryckimpregnerad gran men furu verkar vara det klart vanligaste på allt. 45x45 verkar finnas som båda enligt min snabba Googleundersökning.

P permagnuso skrev:
Hej,

[bild]
Hej, Vad körde du och hur blev resultatet?

Semiproffset Semiproffset skrev:
Hej, Vad körde du och hur blev resultatet?
Jag körde med 34x45 och resultatet blev toppen. Haft lite problem med att de slår sig så man får trycka in lite klossar tillfälligt så de håller sig.

• Trästaket under konstruktion med ojämn topp, mot grå himmel och bostad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.