6 060 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Tryckimpregnerade brädor till vindskivor
Hej
Har hört att målarfärg inte fäster på tryckt virke så min fråga är stämmer detta påstående ?
Har hört att målarfärg inte fäster på tryckt virke så min fråga är stämmer detta påstående ?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Vänta 1-2år med att måla, titta på hur blöta de är av impregneringen när man köper dem och fundera på om färgen fäster bra på en blöt bräda?
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Samma som förra fast bara virket är torrt så går det måla. Man måste inte vänta 1 - 2 år. Är det torrt så kör.
Jag håller med, jag byggde durkar (löstagbart golv, för er landkrabbor) av tryckimpregnerat trä till min eka, och målade dem när de var torra. Har funkat finfint i över 15 år nu.Byggglädje skrev:
Föreslår att använda 28 mm råplan istället, är oftast av bättre kvalité.
Vanlig råplan 21mm kallas ibland panelvirke används till panel.
Till foder och vindskivor väljer du 28 mm, med sågat yta och behandlad håller de lika länge.
Vanlig råplan 21mm kallas ibland panelvirke används till panel.
Till foder och vindskivor väljer du 28 mm, med sågat yta och behandlad håller de lika länge.
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Har man inte känningar på lokal sågen så kostar 28mm råplan 2-3 ggr så mycket som sin tryckimpregnerade dito som finns överallt. Visst är det kvalitetskillnad men om de håller lika länge finns det så är det av mindre betydelse.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Täta vinterskydd (plåtar och brädor) till pool
Pool -
Längd panelspik klädselbrädor till plank
Byggmaterial & Byggteknik -
Fasadbrädor börjar mjukna nedtill, kommande försäljning
Fasad -
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind -
Trä och behandling till skärbrädor
Byggmaterial & Byggteknik