Byggahus.se
Hej!

Flyttade nyligen till en lägenhet som jag tämligen omgående fick hälsoproblem av: kliande ögon och ansikte, problem med luftvägarna, huvudvärk.

Nu har hyresvärden skickat hit någon fuktkunnig entreprenör och han hävdar att det jag känner av är den tryckimpregnerade syllen under fönstren, som möjligtvis varit fuktskadad. Han hävdar dock att det inte är någon fara för min eller min tvååriga dotters hälsa.

Kan jag lita på att detta inte är farligt för hälsan? Jag frågade upprepade gånger varför jag isåfall reagerar så starkt på att vara i lägenheten och han hävdade att det är hjärnan som överreagerar på obehaglig lukt (????)

Och vidare: hans förslag var att den syll som använts under fönstren skulle tas bort. Kan man hoppas på att jag kan vistas i lägenheten utan att få problem efter detta?

Är väldigt tacksam för råd från kunniga, vet mycket lite om sådant här själv men tyckte inte att entreprenörens resonemang om lukt och ohälsa gick ihop. Har för övrigt inte låtit min dotter vara i lägenheten sedan mina hälsoproblem uppkom.

Tack på förhand!

Jag är absolut ingen expert på området. Men om vi antar att hans bedömning är korrekt, du har tryckimpregnerade byggnadsdetaljer som sprider dålig lukt. Så är det såvitt jag vet inte hälsovådligt, mer än då ev. allergibesvär som du råkat ut för.

MEN tryckimpregnerat virke sprider de här dofterna om det långvarigt utsätts för fukt. Och då kommer ju den intressanta frågan. Varför har virket utsatts för fukt? Vilka andra konsekvenser ger det? De symptom du beskriver låter för mig som mögelrelaterat. Och om den tryckimpregnerade brädan är fuktig, så är troligen mer fuktigt, och mögligt.

Såvitt jag vet (men som sagt min kunskap är begränsad i ämnet) så har man inga luktproblem med tryckt virke så länge det är torrt.

Tack för ditt svar! Jag har också varit orolig för mögel på grund av att mina problem är så typiska för sådant. Det skulle vara väldigt skönt om det hela gick att lösa med ett relativt enkelt ingrepp kring fönstren. Men det känns också som att hyresvärden vill hitta en så enkel lösning som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.