Byggahus.se

Tryckförlust 30% med keminjektor till högtrycksvätt på alla tvättar??

1. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Satt o surfade högtryckstvätt och hittade en sak i KGKs katalog som gjorde mig fundersam.

Min Kränzle 1152 TS T har en lågtrycks-keminjektor efter pumpen, och en lans som kan ställas om för högt tryck (normal funktion) eller lågt tryck (bypassar högtrycksmunstycket). När den står på lågt tryck suger keminjektorn in kem. Fungerar utmärkt.

Kränzles Profi-serie har keminjektorn FÖRE pumpen och man kör alltså ut kem med fullt arbetstryck tryck i lansen. Kan vara både bra och dåligt...

Så långt allt ok, MEN läs detta:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kem.PNG

Det vore djupt tragiskt om alla tvättar med keminjektor (de flesta i medelklass...) efter pumpen kastar bort 30% av trycket!

Kan det vara så att de menar att det blir så om man sätter på en högtrycks-keminjektor efter pumpen?
    Och att med lågtrycks-keminjektor efter pumpen (det vanligaste) och lågtrycksmunstycke så har man ingen tryckförlust genom injektorn när man kör högtryck utan kem?

2. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Japp. Tryckförlusten är ganska exakt 30%. 9,3l/min 93 bar ute vid munstycket. Drygt 130 bar vid pumpen..
    Ganska stor vinst med injektor före pumpen enl mina beräkningar (har kollat alla Kränzle med 042) då de med injektor efter jobbar mer eller mindre i bypassmode, dvs man får inte fulla flödet.