Byggahus.se
Hej

Jag har 3 bar tryck i vattenledningarna i källaren. Har jag samma tryck i köket en våning upp eller tappar jag tryck på vägen?

Jag ska installera ett RO-filter som kräver minst 2,8 bar. Helst vill jag ha det i köket, men källaren är ett alternativ.

Med vänlig hälsning,

Peter

Trycket minskar med 1 bar per 10 m höjdskillnad.

fahlis skrev:
Trycket minskar med 1 bar per 10 m höjdskillnad.
Vad händer med trycket om rören först går uppåt en meter, sedan rakt fram fem meter och sedan ner en meter?

I ditt fall ska du snarare tänka på ditt dimensionerade vattenuttag. Stort flöde över normala 15/12mm kopparrör kommer ge tryckfall, men med litet flöde märks det inte.

Renspolningen på ett mindre RO-filter torde väl förbruka lite vatten? Själva vattenuttaget om det endast är till för dricksvatten är det nog lugnt med.

peter_sweden skrev:
Vad händer med trycket om rören först går uppåt en meter, sedan rakt fram fem meter och sedan ner en meter?
Det statiska trycket blir exakt detsamma som om du dragit röret närmaste väg. Det kan däremot påverka flödet, så att trycket blir lite sämre när vatten flödar i ledningen.

corre skrev:
I ditt fall ska du snarare tänka på ditt dimensionerade vattenuttag. Stort flöde över normala 15/12mm kopparrör kommer ge tryckfall, men med litet flöde märks det inte.

Renspolningen på ett mindre RO-filter torde väl förbruka lite vatten? Själva vattenuttaget om det endast är till för dricksvatten är det nog lugnt med.
Jag skulle tro att det handlar om 30-50 liter per dygn kanske.

Om jag har 3 bar i källaren och köket är 2 meter högre upp får jag då 2,8 bar i köket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.