1 659 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Tryckfall källare -> övervåning
Hej
Jag har 3 bar tryck i vattenledningarna i källaren. Har jag samma tryck i köket en våning upp eller tappar jag tryck på vägen?
Jag ska installera ett RO-filter som kräver minst 2,8 bar. Helst vill jag ha det i köket, men källaren är ett alternativ.
Med vänlig hälsning,
Peter
Jag har 3 bar tryck i vattenledningarna i källaren. Har jag samma tryck i köket en våning upp eller tappar jag tryck på vägen?
Jag ska installera ett RO-filter som kräver minst 2,8 bar. Helst vill jag ha det i köket, men källaren är ett alternativ.
Med vänlig hälsning,
Peter
I ditt fall ska du snarare tänka på ditt dimensionerade vattenuttag. Stort flöde över normala 15/12mm kopparrör kommer ge tryckfall, men med litet flöde märks det inte.
Renspolningen på ett mindre RO-filter torde väl förbruka lite vatten? Själva vattenuttaget om det endast är till för dricksvatten är det nog lugnt med.
Renspolningen på ett mindre RO-filter torde väl förbruka lite vatten? Själva vattenuttaget om det endast är till för dricksvatten är det nog lugnt med.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag skulle tro att det handlar om 30-50 liter per dygn kanske.corre skrev:I ditt fall ska du snarare tänka på ditt dimensionerade vattenuttag. Stort flöde över normala 15/12mm kopparrör kommer ge tryckfall, men med litet flöde märks det inte.
Om jag har 3 bar i källaren och köket är 2 meter högre upp får jag då 2,8 bar i köket?