Hej, vi har just köpt ett hus och jag undrar om någon vet varför trycket sjunker i det röda expansionskärlet bredvid värmepumpen IVT Greenline HT plus C7?
Har expansionskärlet (gummiblåsan) gått sönder och behöver bytas.
Cirkulationspumpen Grundfors Alpha+ , står också på Max ⚠️ har jag sett också. Kan det påverka?
Tack 🙏🏻
Har expansionskärlet (gummiblåsan) gått sönder och behöver bytas.
Cirkulationspumpen Grundfors Alpha+ , står också på Max ⚠️ har jag sett också. Kan det påverka?
Tack 🙏🏻
Om du släpper in vatten för att höja trycket och det behövs väldigt lite 'pys' av det innan man når upp trycket då kan man misstänka att hydropressen är rätt tom på luft och i stort sett helt fylld på vatten, alternativt förtrycket är satt för högt och det fins knappt någon vatten alls i hydropressen vid den önskade trycket.
En fot/handpump med manometer för bildäckspåfyllning (som https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelpumpar/cykelpump-2000043768) är behändigt att ha i pannrummet - både för att kontrollera trycket i hydropress på luftsidan och att kunna pumpa upp mer om man misstänker är för lite.
Trycker man kort på mittstiftet på bilventilen under täcklocket på undersidan av hydropressen och det kommer vatten där så är blåsan trasig.
Annars kanske det bara saknar luft pga. tex läcka i bilventilen.
Det andra är att du faktiskt har en läcka på systemvattnet/elementvatten någonstans i huset och då är fråga att ställa är om alla element har moderna termostatstyrda ventiler och inte gamla slottskranar/elementkranar med garntätning (som alltid läcker en smula by design, och när det är gammalt och inge dragit åt muttern en smula de senaste 50 åren och garnet blivit fylld med kalk och mineralavlagringar - kan läcka ganska mycket) - det räcker att man har missat en enda som i en trappuppgång eller en en element i garage, vindsvåning...
Är det vattenburen golvvärme så finns det mer som kan krångla där och ev kan läcka där och förhoppningsvis har diffusionstäta slangar (både i avseende syreinträngning mha. diffusion och fukt ut avseende också diffusion)
En fot/handpump med manometer för bildäckspåfyllning (som https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelpumpar/cykelpump-2000043768) är behändigt att ha i pannrummet - både för att kontrollera trycket i hydropress på luftsidan och att kunna pumpa upp mer om man misstänker är för lite.
Trycker man kort på mittstiftet på bilventilen under täcklocket på undersidan av hydropressen och det kommer vatten där så är blåsan trasig.
Annars kanske det bara saknar luft pga. tex läcka i bilventilen.
Det andra är att du faktiskt har en läcka på systemvattnet/elementvatten någonstans i huset och då är fråga att ställa är om alla element har moderna termostatstyrda ventiler och inte gamla slottskranar/elementkranar med garntätning (som alltid läcker en smula by design, och när det är gammalt och inge dragit åt muttern en smula de senaste 50 åren och garnet blivit fylld med kalk och mineralavlagringar - kan läcka ganska mycket) - det räcker att man har missat en enda som i en trappuppgång eller en en element i garage, vindsvåning...
Är det vattenburen golvvärme så finns det mer som kan krångla där och ev kan läcka där och förhoppningsvis har diffusionstäta slangar (både i avseende syreinträngning mha. diffusion och fukt ut avseende också diffusion)
Tackar, jag har fyllt på vatten några ggr, men det sjunker på någon dag igen. Går på någon sekund att fylla på vatten så trycket ökar. Jag vrider på följande, se bild.4774 skrev:
Tackar, jag har fyllt på vatten några ggr, men det sjunker på någon dag igen. Går på någon sekund att fylla på vatten så trycket ökar. Jag vrider på följande, se bild.4774 skrev:
Tackar, jag fyllde på med vatten (se bild) och trycket stiger direkt. När jag testar att trycka på ventilen (se bild) så pyser det varken luft eller kommer ut vatten.X xxargs skrev:Om du släpper in vatten för att höja trycket och det behövs väldigt lite 'pys' av det innan man når upp trycket då kan man misstänka att hydropressen är rätt tom på luft och i stort sett helt fylld på vatten, alternativt förtrycket är satt för högt och det fins knappt någon vatten alls i hydropressen vid den önskade trycket.
En fot/handpump med manometer för bildäckspåfyllning (som [länk]) är behändigt att ha i pannrummet - både för att kontrollera trycket i hydropress på luftsidan och att kunna pumpa upp mer om man misstänker är för lite.
Trycker man kort på mittstiftet på bilventilen under täcklocket på undersidan av hydropressen och det kommer vatten där så är blåsan trasig.
Annars kanske det bara saknar luft pga. tex läcka i bilventilen.
Det andra är att du faktiskt har en läcka på systemvattnet/elementvatten någonstans i huset och då är fråga att ställa är om alla element har moderna termostatstyrda ventiler och inte gamla slottskranar/elementkranar med garntätning (som alltid läcker en smula by design, och när det är gammalt och inge dragit åt muttern en smula de senaste 50 åren och garnet blivit fylld med kalk och mineralavlagringar - kan läcka ganska mycket) - det räcker att man har missat en enda som i en trappuppgång eller en en element i garage, vindsvåning...
Är det vattenburen golvvärme så finns det mer som kan krångla där och ev kan läcka där och förhoppningsvis har diffusionstäta slangar (både i avseende syreinträngning mha. diffusion och fukt ut avseende också diffusion)
Tror du man behöver fylla på med luft? I så fall hur mycket?
Jag har vattenburen golvvärme från 2007.
Har du fyllt på med luft? Om inte så kan ju vatten inte expandera och då kommer som jag förstår en övertrycksventil att öppna och släppa ut vattnet (nånstans).
Det jag inte förstått är hur man ska veta hur mkt luft som finns i bälgen...
Det jag inte förstått är hur man ska veta hur mkt luft som finns i bälgen...
Om det inte kommer vatten och heller ingen luft så är blåsan förmodligen hel men fyller ut hela hydropressen, därav att trycket ökar väldigt fort när du fyller det minsta lilla med vatten.
Hur man skall få blåsan lagom fylld - ja, du - det går inte veta hur mycket fylld den är och det närmaste jag kan tänka mig är att ställa en hink under utloppet av dräneringen (eller en slang på utloppet som senare går in i en hink för att mäta mängden vatten) från säkerhetsventilen och sedan kopplar man in handluftpumpen till bilventilen och så pumpar man in luft tills det börja rinna ur säkerhetsventilen och sedan pumpar vidare till att hinkens sammanlagda vattenmängd motsvarar ca halva volymen av hydropressen egna volym och därefter sänker man trycket till önskad systemtryck - eventuellt kan man under pumpningen öppna säkerhetsventilen då och då och tappa ut en del vatten med handkraft om man inte vill pumpa till säkerhetsventilens öppningstryck - det viktiga är att veta mängden systemvatten som pressas ut.
observera att ev. inkopplad slang på säkerhetsventilens utlopp skall tas bort när det hela är färdigt - ja i praktiken så fort innan du lämnar rummet, Glöm inte det, det är en säkerhetsdetalj!
Men problemet är också att efteråt felsöka varför hydropressen blev tom på luft - läcka i bilventilen eller fins det andra läckor ?? - bilventilens insats med ventilkäglan går att byta på samma sätt som på ett bildäck (det är samma ventil-typ).
Du får efter uppumpningen duscha alla misstänkta ställen som skarvar, flänsar, och i ventilen på bilventilen, dess infästning mm. med läcksökar spray eller såpvatten/diskmedelsvatten i så stor koncentration att det vill väldig gärna löddra och bilda såpbubblor.
Hur man skall få blåsan lagom fylld - ja, du - det går inte veta hur mycket fylld den är och det närmaste jag kan tänka mig är att ställa en hink under utloppet av dräneringen (eller en slang på utloppet som senare går in i en hink för att mäta mängden vatten) från säkerhetsventilen och sedan kopplar man in handluftpumpen till bilventilen och så pumpar man in luft tills det börja rinna ur säkerhetsventilen och sedan pumpar vidare till att hinkens sammanlagda vattenmängd motsvarar ca halva volymen av hydropressen egna volym och därefter sänker man trycket till önskad systemtryck - eventuellt kan man under pumpningen öppna säkerhetsventilen då och då och tappa ut en del vatten med handkraft om man inte vill pumpa till säkerhetsventilens öppningstryck - det viktiga är att veta mängden systemvatten som pressas ut.
observera att ev. inkopplad slang på säkerhetsventilens utlopp skall tas bort när det hela är färdigt - ja i praktiken så fort innan du lämnar rummet, Glöm inte det, det är en säkerhetsdetalj!
Men problemet är också att efteråt felsöka varför hydropressen blev tom på luft - läcka i bilventilen eller fins det andra läckor ?? - bilventilens insats med ventilkäglan går att byta på samma sätt som på ett bildäck (det är samma ventil-typ).
Du får efter uppumpningen duscha alla misstänkta ställen som skarvar, flänsar, och i ventilen på bilventilen, dess infästning mm. med läcksökar spray eller såpvatten/diskmedelsvatten i så stor koncentration att det vill väldig gärna löddra och bilda såpbubblor.
Är du säker på att du tappar tryck i systemet.
Jag felsökte länge mitt system innan jag kopplade in en extern manometer (i bilventilen i botten på expansionskärlet) och insåg att det som var trasigt i mitt fall var mätaren som levde sitt eget liv.
Jag felsökte länge mitt system innan jag kopplade in en extern manometer (i bilventilen i botten på expansionskärlet) och insåg att det som var trasigt i mitt fall var mätaren som levde sitt eget liv.
Vår är från 2005 så säkert liknande system. Om du prövar att släppa ut lite luft genom att trycka upp nippeln så kommer luft ut. Samma ställe som du även fyller på luft i. Släpp ut lite luft, fyll på med vatten så att det förinställda trycket nås och se hur det blir under några dagar. Först då vet du om det behövs mer eller mindre luft. Tror inte att något är trasigt men man behöver gulla lite med den med jämna mellanrum och se så den har det den behöver 😀B ByggareFredholm skrev:Tackar, jag har fyllt på vatten några ggr, men det sjunker på någon dag igen. Går på någon sekund att fylla på vatten så trycket ökar. Jag vrider på följande, se bild.
Tackar, jag fyllde på med vatten (se bild) och trycket stiger direkt. När jag testar att trycka på ventilen (se bild) så pyser det varken luft eller kommer ut vatten.
Tror du man behöver fylla på med luft? I så fall hur mycket?
Jag har vattenburen golvvärme från 2007.
Om trycket ökar fort när man försiktigt fyller vatten så är det en skarp indikation att hydropressen är nära tom på luft och mer eller mindre vattenfylld.
I det läget skulle jag framöver istället koppla in fot/hand-luftpumpen till hydropressens däcksventil och pumpat upp till det visar önskad tryck.
Nås trycket på enstaka pumptag så är det också en indikation att hydropressen har dåligt med luft och nära helt vattenfylld.
Var gång efter detta när trycket är lågt (och det förlöper längre och längre tid till nästa gång) kopplar du in fotpump/handpumpen och pumpar upp systemet till rätt tryck, är det fler och fler pumptag innan trycket uppnås så är du på rätt väg
Efter några gånger enligt ovan kan du prova med att släppa på vatten försiktigt när trycket är lågt igen och man ser trycket ökar sävligt och inte tvärt upp längre så är det en indikation att det finns tillräckligt med luft i hydropressen.
---
Att det är lite bökigt beror på att man inte vet hur mycket vatten det fins i hydropress-kärlet - och det behövs verkligen inte mycket till luftläcka på luftsidan av hydropressen (tex. otät bilventil) för att den snart blir tom på luft, och fyller man på med vatten hela tiden för att få upp trycket igen så kan man snart ha en nästan helt vattenfylld hydropress
I det läget skulle jag framöver istället koppla in fot/hand-luftpumpen till hydropressens däcksventil och pumpat upp till det visar önskad tryck.
Nås trycket på enstaka pumptag så är det också en indikation att hydropressen har dåligt med luft och nära helt vattenfylld.
Var gång efter detta när trycket är lågt (och det förlöper längre och längre tid till nästa gång) kopplar du in fotpump/handpumpen och pumpar upp systemet till rätt tryck, är det fler och fler pumptag innan trycket uppnås så är du på rätt väg
Efter några gånger enligt ovan kan du prova med att släppa på vatten försiktigt när trycket är lågt igen och man ser trycket ökar sävligt och inte tvärt upp längre så är det en indikation att det finns tillräckligt med luft i hydropressen.
---
Att det är lite bökigt beror på att man inte vet hur mycket vatten det fins i hydropress-kärlet - och det behövs verkligen inte mycket till luftläcka på luftsidan av hydropressen (tex. otät bilventil) för att den snart blir tom på luft, och fyller man på med vatten hela tiden för att få upp trycket igen så kan man snart ha en nästan helt vattenfylld hydropress
Klicka här för att svara