Hej!
Först Gott Nytt År till alla!
Sen ungefär en månad har jag upptäckt att trycket i pannsystem ökar snabbt och på värje eldning kastar systemet (säkerhetsventil på 2,5) ut vatten(regelbundet och mycket!). Jag har varit i kontakt med en rörmåkare och han trodde att felet bero på att det finns för mycket lyft i systemet. Vi har lyftet alla elementer (även en del med vatten!) och ack.tankar men det har inte förbrättrat trycket. Nu vill han att vi ska tömma alla elementen (22 st.) för att börjar om. Jag är tveksam om det och vill gärna ha en second opinion. Jag har även kontaktet några andra rörmåkare men det kommer varje gång andra lösningar. Nar jag försöker att förklara hele situation har de olika diagnoser t.ex.att VVB skulle vara kass.Min fråga är var kan felet bero på (kan en stor lyftbubbel i systemet vara anledningen) och hur kan man själv reda ut vad problemet är?
Först ska jag försöka att sammanfatta vårt värmesystem och vad jag har undersökt själv. Vi har en vedpanna (Fokus) med 2500 L. ackum. tankar och vi har en VVB kopplat till systemet. Det finns två exp. kärlen 300 L.(tryck 0,8) och en av dem (200.) har vi precis bytt ut. Laddomat finns( thermostaten på 73 gr). Jag har börjat elda på olika trycknivå, te.x. 1,0/0,8/0,5 och även 0,0 (tömt pannsystemet) men det har inte gett nåt resultat. Nu har jag också upptäckt när jag tömmer systemet till t.ex. 1 bar stiger trycket snabbt till 2,4 (max) utan att jag eldar ???? Jag har också märkt när jag eldar att temp. i första tanken går upp till 60 gr. i termostaten längst upp, men lite senare går ner till 50-55 och senare går upp igen till 60. Jag har aldrigt upplevt det innan.
Förhoppsningvis finns någon som kan hjälpa till att reda ut problemet. Tack på förhand!
449 läst · 3 svar
449 läst
3 svar
Trycket i pannsystem ökar för snabbt
-
Medlem · Skåne · 9 inlägg 1 jan 18:50
-
1 jan 22:29 #2
Eftersom trycket ökar då du inte eldar har du nog något som läcker in i systemet. Huvudmisstänkta är vvb eller påfyllnadsventilen. Har du någon avstängningskran på inkommande kv till vvb?
-
Medlem · Skåne · 9 inlägg 2 jan 22:002 jan 22:00 #3
Hej, först tack för svaret. Nu har jag också pratat med en annan rörmokare och han kommer med detsamma svar. Han ska försöka att besöka mig denna veckan. VVB är bara 2 år gammal så det låtar lite konstigt att det läcker där. Vi avvaktar.
-
2 jan 23:06 #4
Vvb bara 2 år gammal? Har ni elektrisk vvb? I sådana fall ligger inte felet där i alla fall.