Trycket i köldbärarslingan sjunker

3k läst  4 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Installera Nibe 1215 i kombination med FLM 30 för drygt ett år sedan.
    Har "problemet" att trycket i köldbärarslingan har sjunkit ned till 0,2 Bar (maxvärdet skall vara 1 Bar enligt den röda visaren på tryckmätaren. Undrar nu vad det beror på?
    Redan i september hade jag hemma rörläggaren som installerade anläggningen då trycket i det läget (från april till oktober 2005) hade sjunkit ned till 0,4 bar. Han fyllde då på slingan med mer vatten så att trycket belv 1,0 men sade samtidigt något i stil med att "det inte borde sjunka då det är en sluten krets". Nu efter vintern (bor i Göteborg) har det som sagt sjunkit till 0,2. Innan jag kontaktar honom igen så skulle jag vilja ha mer på fötterna kring om det är normalt att trycket sjunker och vad det i så fall beror på. Vidare skulle jag gärna få en förklaring till vad ett lägre tryck innebär för effekten på min anläggning.

Tilläggas kan att i värmebärarslingan så sjunker också trycket men där har jag en luftningsventil som jag hanterar på egen hand vilket återställer trycket i den slingan.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Trycket i köldbärarslingan sjunker

Om trycket sjunker i kb-slingan även efter ett helt års drift tror jag man kan utgå från att det är läckage på slingan. Ev luft i slingan borde ha samlats i expanssionskärlet för länge sedan.

Har du ett genomskinligt expansionskärl? Det är smart att rita ett litet streck på kärlet så du har koll på ev nivåförändringar. Här i huset har nivån i exp-kärlet till kb-slingan inte ändrat sig en millimeter de senaste 2-3 åren.

3. M
    Medlem Nivå 1

Tyvärr har jag inget genomskinligt expansionskärl. Trycket har nu legat på samma låga nivå under ca 2-3 månader.
    En annan lustig sak är att varje gång kompressorn startar så sjunker trycket något, har du en förklaring på det också.

Tillbaks till grundproblemet, om det skulle vara läckage på slingan som du tror, är det bara att gräva upp och byta ut hela slingan eller vad finns för olika lösningar?

4. A
    Medlem Nivå 1

Om tryckmätaren sitter på cirkulationspumpens sugsida skulle jag kunna tänka mig att trycket sjunker marginellt just efter start men sedan "rättar till" sig igen.

Att trycket minskar något under vintern och speciellt mot slutet av vintern verkar naturligt eftersom det är rätt stor mängd vatten i systemet och genomsnittstemperaturen är lägre och därmed blir volymen något mindre.Volymsutvidgningskoefficienten för alkohol är dessutom hela 6 gånger så stor som för vatten, och det är ju en tredjedel alkohol i vätskan. Om trycket varit stabilt några månader avvakta och se om det stiger längre fram på försommaren när marken börjar värmas upp.

Min slinga, som nu är 10 år, minns jag behövde fyllas på två-tre gånger under de första åren men sedan inte alls.

5. B
    Medlem Nivå 9

Jämför borrhålet med en gammaldags termometer (även den innehåller sprit). Då det blir kallare så krymper vätskan, trycker sjunker alltså. På sommaren bör alltså trycket öka något. Med tiden (kan ta några år) så stabiliserar sig temperaturen även om den varierar med årstiden.
    Vad gäller trycksänkning då pumpen går så är det dynamiska motståndet i slangen som gör detta. Det är i alla fall ett par hundra meter slang i hålet. Då pumpen startar sjunker trycket på sugsidan och ökar på trycksidan, det är detta som gör att vätskan rör sig.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: