Det lutar åt att vi ordnar tryckavlopp nu, hela trädgården står i vatten... :)

Slang är nedgrävd, men eftersom en granne haft problem med fruset avlopp tännte vi kanske lägga i värmekabel. Tror det är ca 300 m.

Går det att pula in en sådan kabel i efterhand? Vad blir extrakostnaden för kabel? Och vad går strömmen på för uppvärmningen?

Någon som vet elkostnaden för själva pumpen per år? 4 pers i hushållet?

hur nära mark ytan ligger avloppet erat ?
det borde ligga under tjäldjupet, ligger avloppet under snöröjd yta ?

Vet ej, och det är därför jag undrar vad en värmekabel kostar.

Värmekabel för tryckavlopp läggs normalt på utsidan av slangen oftast läggs slangen i en isolerad sandfylld låda. Inget svar på din fråga om priset, men kanske är det inte bra/möjligt att dra värmekabeln i slangen.

Åh fan, okej bra att veta.

Krilleman
Har lagt hur många meter Supra plus och Supra standrad som helst, känns det som efter förra sommaren. Ingen av kunderna på den ledningen hade problem med frysning på hela vintern som var.

Bra prylar från Uponor, men lite dyra...

Kanske inte direkt lösningen på ditt problem, för du har redan fått ner slangen i backen?! Och om jag fattat dig rätt då, hur har du tänkt att få i 300m värmekabel?!

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Kanske inte direkt lösningen på ditt problem, för du har redan fått ner slangen i backen?!
Den har legat där i 12 år nu.

Och om jag fattat dig rätt då, hur har du tänkt att få i 300m värmekabel?!
Det var min nästa fråga. ;) Jag vet inte, går det ens? För om det inte går, slipper jag ju fundera på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.