Hej
Jag har en pump som står och går och stänger av sig på ett stressat sätt som förhoppningsvis är dåligt tryck i hydropressen. Jag ska för första gången själv fylla på den, men fattar inte trycket.

I en annan tråd sa man 0.2 bar under pumpens tryck, men förstår inte vilket tryck den har.

Regleras det av mitt lilla blå vred som det står 6 bar på? Jag vet dock inte vad den är skruvad till. Kan jag mäta eller känna mig fram på nåt sätt? Tack!

• Vattenpump och trycktank märkt "WellMate" i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser ju på manometer vid vilket tryck pump startar och vid vilket tryck den stannar. Då fyller man hydropressen med luft till 0.2 bar under tillslagstryck. Tänk på att ha någon kran öppen så att vattnet som finns i hydropress har någonstans att fara när man fyller på luft

S
Den blå saken är en säkerhetsventil som öppnas när trycket går över 6 bar, den är irrelevant för detta. Du borde ha en manometer någonstans, en mätare som visar trycket i systemet, men jag ser ingen. På den ser du vid vilket tryck pumpen startar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Den blå säkerhetsventilen ska du inte vrida på. Att pumpen går länge beror inte på dåligt tryck i ditt gråkärl. Har du dåligt tryck där resultera det i många pumstarter. Att pumpen har svårt att komma upp i tryck kan beror på att du har luft i pumpen, leta rätt på luftnipplarn och kolla ifall de kommer ut någon luft. Den lilla svarta lådan är den enhet som reglerar start och stopp, kan vi få en närbild på den?

Redigerat:
Gör så här.
1. Stäng av strömmen till pumpen.
2. Öppna en kran och släpp ut allt vatten, låt kranen stå öppen!
3. Längst upp på den grå ”burken” finns en bilventil under en skyddskåpa, fyll på med tryckluft till förtrycket, det står på skylten på burken normalt 1,5 bar, under tiden så kommer det ut mer vatten ur den öppna kranen.
4. Starta pumpen, när det kommer vatten så stäng kranen. Klart!;)

Illustration av en hydrofor med delar märkta: membran, vatten in/ut, ventil, trycksatt luft.
Skapa konto

• Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Jag har nog ingen manometer. Kan det stämma? Sitter det något elektriskt litet vred inuti den svarta boxen som styr pumpen tro? Är inte på plats just nu, men snart igen.

Tack alla!

Du har en ejektorpump på bilden och troligen en borrad brunn. Det går ner 2 st plaströr i brunnen och där sitter en ejektorn. Inget du behöver bry dig om för funktionen.

L Leif i Skåne skrev:
Du har en ejektorpump på bilden och troligen en borrad brunn. Det går ner 2 st plaströr i brunnen och där sitter en ejektorn. Inget du behöver bry dig om för funktionen.
Okej, tack!
Om jag läser på rätt ställe på etiketten så är det 1.65

Tack återigen. Ska testa om en stund.

• Etikett på en WellMate-expansionstank med teknisk information och varningar.
    Skapa konto
Hej igen alla.

Jag är lite feg kring vatten så bäst att fråga.
Nu har jag pumpat upp trycket och när allt borde ha varit klart så har jag dragit igång pumpen igen. Den gnisslar och skriker. Första minuten tänkte jag att det bara är luft som vill ut men efter ett tag funderar jag på om det verkligen kommer nåt. Jag stänger hellre av än att pumpen riskerar att paja. Hur lång tid kan det ta innan det kommer vatten 1m från pumpen?

Såhär låter den. Om en sån här film ens går att ladda upp. Pumpar den torrt?

• Gilla
oskiP
  • Laddar…
Det är ett Wellmate-kärl och har ingen blåsa/membram i sig. Som sägs , stäng av pumpen , öppna kranar , vatten slutar rinna , fyll luft i ventilen på topp tills det bubblar i rören, stäng alla kranar och fyll på med luft till ca 2 - 2,5 bar . starta pumpen och det ska fungera .

• Gilla
reez
  • Laddar…
T tobbew skrev:
Såhär låter den. Om en sån här film ens går att ladda upp. Pumpar den torrt?
Låter som att du har lager som håller på att haverera...

Tyvärr verkar pumpen vara paj. Vet inte vad som hände under allt det här, men den får inte upp något vatten. Jag vet inte om jag fyllde slangarna med luft eller nåt sånt när jag fyllde hydropressen. Vi jobbar vidare idag.

Pumpen låter bättre efter att vi primeat den med vatten.

En ejektorpump måste ha en rejäl skvätt vatten att pumpa ner till ejektorn.
Nu har TS tömt det grå kärlet så pumpen går torr, den har inget vatten att pumpa ner till ejektorn.
Det blir att gå till grannen med en dunk och sedan någon väg fylla i lite vatten.

Ejektorpumpar är inte helt enkla att ha göra med.
Protte

Vi har hällt i 13 liter vatten. Borde vi prova med några till?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.