Byggahus.se

Trossbottenskiva uterum - täta?

1. G
    Medlem · 1 099 inlägg
    Vi ska bygga uterum för året runt bruk på plintar, och med vattenburen golvvärme. Har några funderingar kring trossbotten som jag hoppas någon kan råda mig om.
    Jag tänkte lägga Byggmax fibercementskiva som trossbotten för att slippa skivor som bågnar.
    Behöver man staga upp dom mer än att bara lägga dom i 60cc facken och skruva fast i 22x95 som man först slagit fast under reglarna? Tänker kanske under skarvarna?

När man lagt de här fiberskivorna i facken och skruvat dom, ska man lägga någon papp ovanpå innan man lägger ner isoleringen? Och hur tätar man bäst kring trossbottenskivorna för att slippa möss?
    Vore oerhört tacksam för svar från någon som byggt en del och vet vad som funkar:thinking:

2. P
    Medlem · Västra Götaland · 127 inlägg

petterovski

Medlem
    Jag har vart med på ett bygge där vi använde fibercementskivor i trossbotten. Jag minns att vi la en sträng med fogmassa på underbrädan, sen la vi bara i skivorna (skruvade inte). Kortsidorna minns jag tyvärr inte hur vi löste. Jag skulle kollat om det finns någon H-profil med rätt mått som du kan lägga för att få en hyfsat tät skarv. Dessa finns tex för utegips.

Sen vet jag inte om jag hade lagt golvvärme på ett bjälklag på plintar. Känns som du åtminstone måste bryta köldbryggan med ett lager isolering om du ska ha golvvärme. Men du kanske har koll på detta.

3. G
    Medlem · 1 099 inlägg
    Tack för svar ang. skivorna. Jo, det blir 195 isolering i bjälklaget, hoppas det räcker..

4. T
    Medlem · 83 inlägg

TMatt

Medlem
    Jag byggde en välisolerad friggebod på plintar förra året och använde Byggmax fibercementskivor i trossbotten. Jag limmade fast dem på underbrädan med utefog. För att täta skarvarna mellan skivornas kortsida så sågade jag 10cm bitar av en skiva och limmade fast den ovanpå skarvarna. Jag la isoleringen direkt på skivorna.

5. G
    Medlem · 1 099 inlägg
    intressant! Nu såg jag att du limmade skivorna med fog, men vet du om de är spröda eller ”sega” att såga/bryta osv? Spricker de lätt?

6. PeterFalun
    Medlem · Dalarna · 142 inlägg

PeterFalun

Medlem
    jag skruvade bmax fibercementskiva underifrån, förra året, på en utbyggnad. har bjälklag med cc300, hade ingen lust att kapa skivorna.
    festool vinkelväxel på skruvdragaren
    förborrade skivorna
    bra om man har tålamod

7. T
    Medlem · 83 inlägg

TMatt

Medlem
    Mer spröda än sega men skulle inte säga de spricker lätt.
    Jag handsågade dem med gammal fogsvans. Det var inga problem. Vinkelslip hade varit enklare.
    Förborra behöver man nog göra om man ska skruva dem.

8. G
    Medlem · 1 099 inlägg
    Provade skruva men skivan var jäkligt hård, så provade jag att förborra, men fick en spricka ändå för jag trodde skallen skulle ner i nivå med skivan. Gick inte, kan ju inte hålla på att förborra och försänka hundratals skruv heller.
    Om jag drar en sträng utefog och bara lägger på skivorna, duger Byggmax utefog anser ni?
    Jag upplever den mjuk efter flera dagar, men det kanske är oviktigt på just en trossbottenskiva?

9. T
    Medlem · 83 inlägg

TMatt

Medlem
    Det är ingen som helst belastning på trossbottenskivan så mjuk fog funkar. Enda uppgiften är att täta.

10. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 009 inlägg

Peter2400

Medlem
    Vore det inte enklare med stenlim, fantastiskt lim som går snabbt att applicera och limmar och tätar det mesta. En tub räcker väldigt långt.
    https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.