Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Jag ska lägga trossbotten i en tillbyggnad och tänkte använda 6 mm trossbottenskiva av hård board. Nu till frågan hur den ska fästas. Om man letar runt på nätet får man olika svar.
1) Ska den skruvas, spikas och/eller limmas?
2) Eller ska den bara klämmas fast med lister?
Kärnfrågan är om fuktrörelserna i skivan kan bli så stora att alternativ 1) går bort. Om det är vissa fuktrörelser kanske det ändå är ok att skruva/spika men ej limma?
En annan fråga gäller om man ska tejpa runt kanterna eller använda någon form av fog?
Hur gör byggproffsen?
1) Ska den skruvas, spikas och/eller limmas?
2) Eller ska den bara klämmas fast med lister?
Kärnfrågan är om fuktrörelserna i skivan kan bli så stora att alternativ 1) går bort. Om det är vissa fuktrörelser kanske det ändå är ok att skruva/spika men ej limma?
En annan fråga gäller om man ska tejpa runt kanterna eller använda någon form av fog?
Hur gör byggproffsen?
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Jag kan tillägga att bjälklaget ligger på en öppen plintgrund, så luftgenomströmningen undertill bör vara god.
Jag vet inte vad som är rätt, men i vårt hus med öppen plintgrund så är det gjort såhär:
Klyvda 120mm breda trallplankor till lister som blir 20-25mm breda som är skruvade i golvbjälkarna från sidan.
Skruvades trossbotten ner i dom här listerna och sen är det tejpat i alla skarvar (dvs mellan trossbottenskivorna och mellan skivorna och reglarna).
Hade vi haft mer plats under hade vi skruvat trallen som hela plankor underifrån upp i bjälkarna.
Klyvda 120mm breda trallplankor till lister som blir 20-25mm breda som är skruvade i golvbjälkarna från sidan.
Skruvades trossbotten ner i dom här listerna och sen är det tejpat i alla skarvar (dvs mellan trossbottenskivorna och mellan skivorna och reglarna).
Hade vi haft mer plats under hade vi skruvat trallen som hela plankor underifrån upp i bjälkarna.
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Det är väl för att täta (mot vind och gnagare) som man behöver fästa den över huvud taget, annars skulle den ju lika gärna kunna ligga löst. Men hursomhelst, givet att man bör fästa den så vill man väl att den ska sitta? Eller har jag missförstått något?D Danne213 skrev:
Men brukar man skruva den så är det väl inget problem. Det är just det jag försöker reda ut.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag använder en 6 mm trossbottenskiva av fibercement. Tål hur mycket fukt som helst och blir inte angripen.
Finns tyvärr bara på Byggmax men det funkar att åka dit bara för denna produkt.
Fäster en 22 x 120 mm tryckt bräda under mina reglar INNAN jag sätter dem (reglerna) på plats.
Sen med cc 600 på reglerna så passar skivorna perfekt. När jag lagt dem på plats skruvar jag fast dem med några skruv.
Lycka till!
Fäster en 22 x 120 mm tryckt bräda under mina reglar INNAN jag sätter dem (reglerna) på plats.
Sen med cc 600 på reglerna så passar skivorna perfekt. När jag lagt dem på plats skruvar jag fast dem med några skruv.
Lycka till!
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Jag känner till att det finns fibercementskivor och förstår givetvis att de är formbeständiga. Har medvetet valt bort dessa eftersom de är oflexibla och bräckliga.M martinradbo skrev:Jag använder en 6 mm trossbottenskiva av fibercement. Tål hur mycket fukt som helst och blir inte angripen.
Lycka till!
Nu gäller alltså frågan hård board av träfiber.
Redigerat:
För en oljehärdad trossbottenskiva behöver du inte bekymra dig över fuktrörelser. Den är såpass död som den är i sin struktur. Jag skruvade fast mina skivor fast egentligen bör isoleringens mothåll räcka. Jag använde inte tejp utan enbart förhydningspapp mot det massiva trägolvet. Kallställd gäststuga med öppen plintgrund. Jag var mkt noga med att se till att det blev tätt precis överallt för att undvika möss som kryper in. Detta gjorde jag 2013 och det ser bra ut tycker jag i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Är det ingen som följer tillverkarens anvisningar?
Saxat från Monteringsanvisning_Trossbottenboard.pdf (bolist.se):
Saxat från Monteringsanvisning_Trossbottenboard.pdf (bolist.se):
Det är ju aldrig fel att följa monteringsanvisningen.Buildgates skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer