Hej. Nu har jag monterat tätskikt med uppvik upp över syll. (Eller motsvarande syllen - jag har byggt ovanpå en gammal vägg som var mycket ojämn och därför la jag en slät 20×195 ovanpå för att få en plan yta att ställa dörren på.)

jag har ännu inte införskaffat dörr.

frågan är hur jag ska planera för tröskel eftersom höjdskillnaden mellan undersida dörr och färdig golvnivå (klinker) blir ca 50 mm. När dörren väl är på plats lär det alltså handla om 70 - 75 mm gissar jag.

jag har inget emot att det blir en liten höjdskillnad men frågan är hur jag gör så det blir snyggt och förhållandevis bra?

se bild!

Tacksam för alla tips!

• Mätklaff mot kakel vid trätröskel, blå isolering synlig, byggprojekt i pågående arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband står uppställt mot tröskel, bredvid hexagonalt kakel och nätunderlag. Renovering, byggnation eller mätning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
You brought this problem on yourself. Nothing forces such a high threshold, the floor is more or less on the same level on both sides. I don't know what the slopes in the bathroom look like. They should be done before waterproofing. Returning to the threshold - I would lower it.

S sturnus skrev:
You brought this problem on yourself. Nothing forces such a high threshold, the floor is more or less on the same level on both sides. I don't know what the slopes in the bathroom look like. They should be done before waterproofing. Returning to the threshold - I would lower it.

Fallet i badrummet är bra mha flytspackling - men det är inte direkt relaterat till min fråga. Jag föredrar att inte sänka tröskeln om jag inte måste.

Någon annan som har någon tanke?

Vad har du förr dörrmått just nu, bredd och höjd i öppningen? Ligger det en 20mm regel ovanpå gamla bjälklaget i dörröppningen? Normalt räcker ca 20mm hög tröskel jämfört med färdigt golv/kakel. Försök uppnå det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du förr dörrmått just nu, bredd och höjd i öppningen? Ligger det en 20mm regel ovanpå gamla bjälklaget i dörröppningen? Normalt räcker ca 20mm hög tröskel jämfört med färdigt golv/kakel. Försök uppnå det.
öppningen är 700x2100.

ja du har förstått rätt: en 20 mm regel ovanpå gamla syllen som alltså var svår att få till jämn och därför lade jag på denna, och nu går alltså tätskiktet upp ovanpå det.

Hur stor höjdskillnad blir det från andra hållet?

Om jag nu ska ordna en bra lösning för denna situation som det ser ut här - och om jag inte "kan" sänka (har inte lust att bryta upp tätskikt och köpa mer gucka för att lappa + som sagt att underlaget då blir svårt att ställa en dörrkarm på ordentligt) - hur skulle då den se ut?

Jag såg t ex att @Peter K hade gjort en snygg lösning i denna tråd, och funderade på om jag kunde göra något liknande:

https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-badrumsdoerr-i-nytt-badrum-hjaelp.329390/#post-5249857

Hur stor höjdskillnad blir det från andra hållet?
Ungefär samma

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Om jag nu ska ordna en bra lösning för denna situation som det ser ut här - och om jag inte "kan" sänka (har inte lust att bryta upp tätskikt och köpa mer gucka för att lappa + som sagt att underlaget då blir svårt att ställa en dörrkarm på ordentligt) - hur skulle då den se ut?

Jag såg t ex att @Peter K hade gjort en snygg lösning i denna tråd, och funderade på om jag kunde göra något liknande:

[länk]

Förlåt, jag menade @Peter_K

Vad jag kan se på bilden skulle du kunna sänka tröskeln, tror du inte det ?

En relaterad fråga som jag insåg nu är också ang salningarna, som kommer att vätta mot badrumssidan, hur fästs de på bästa vis? Förborrat +silikon + skruv, eller limma med någon slags våtrums/konstruktionslim?

Rickard.
Bestämmer vi att det är som det är hade jag köpt en dörrkarm utan tröskel och kaklat upp "väggen" under dörren och gjort en tunn slät ektröskel som täcker hela bredden på ovansidan med rejält rundade hörn för man kommer sparka i den.

Jag ser inte hur det ska kunna bli bättre än så.

Vad jag kan se på bilden skulle du kunna sänka tröskeln, tror du inte det ?
Sänka till vilken nivå i sådana fall? Så det livar med klinker? Eller vad är standard?

Rickard. Rickard. skrev:
Bestämmer vi att det är som det är hade jag köpt en dörrkarm utan tröskel och kaklat upp "väggen" under dörren och gjort en tunn slät ektröskel som täcker hela bredden på ovansidan med rejält rundade hörn för man kommer sparka i den.

Jag ser inte hur det ska kunna bli bättre än så.
Kan man inte, istället för att kakla "väggen" limma fast en slät ekplanka där också, följt av en avfasad liten ektröskel som går ut över klinkers in i badrummet en 5-7 cm? Det sistnämnda för att minska höjdskillnaden så det blir mindre sparkande... hehe

Rickard.
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Kan man inte, istället för att kakla "väggen" limma fast en slät ekplanka där också, följt av en avfasad liten ektröskel som går ut över klinkers in i badrummet en 5-7 cm? Det sistnämnda för att minska höjdskillnaden så det blir mindre sparkande... hehe
Rita upp din idé.
Jag TROR inte den kommer hjälpa något och att det kommer se helknasig ut men vad vet jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.