Hej
Har lite uppsågad ek som skulle behöva planas.
Hittade denna video

Tror ni denna överhandsfräs duger för ett sådant jobb?

Tänker att en överhandsfräs är lite mer mångsidig än en planhyvel från t ex biltema mellan 3-4000:- även om man gärna skulle vilja ha en sådan oxå.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej
Har lite uppsågad ek som skulle behöva planas.
Hittade denna video
[media]
Tror ni denna överhandsfräs duger för ett sådant jobb?
[media]
Tänker att en överhandsfräs är lite mer mångsidig än en planhyvel från t ex biltema mellan 3-4000:- även om man gärna skulle vilja ha en sådan oxå.
Mvh
Fredrik
Just Boschs gröna fräsar brukar väl få högre betyg än genomsnittet för "gröna serien" så jag tror det skulle funka, så länge du klarar dig med 8mm stål.

Slog till på denna idag.
Hoppas hinna testa inom en månad.
Mvh
Fredrik Nyinköpt Bosch POF 1400 ACE överfräs i låda på grusig mark med träpall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Har en sådan sedan 10år tillbaka, använt den sporadiskt, det enda jag har att anmärka på är att spaken som man grovjusterar med behöver tryckas till ordentligt efteråt för att inte riskera att höjdjusteringen ändrar sig.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Bli lite förvånad då det bara var en liten notfräs med i lådan. Men men jag får väl köpa mig ett lämpligt stål.
Har någon någon idé om det finns en max diameter på skäret som fräsen bör klara att köra med? I mitt fall har jag tänkt plana ek-plank med den. Kan tro att den får det tyngre ju högre diametern är.

Hittade denna på bauhaus, men verkar ju bara ha två cm i diameter.
https://www.bauhaus.se/notfras-hm-20x56x8mm

Helst vill man väl ha lite större

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Microkatten
Cobolt har upp till 35mm med 8mm skaft. Nu har jag ingen erfarenhet av Bosch fräs, men den bör väl kunna snurra även 35mm stål. Börjar det kännas tungt får du minska på mängden trä du avverkar, d.v.s. höja stålet.

Jag har själv använt vad jag kallar en fräsvagga - som visas i videon ovan - till att rikta virke. Att även planhyvla med en fräsvagga tar ännu längre tid. Det blir också dyrt i längden med att använda frässtål. Jag gick snabbt över till att rikta mha handhyvel och plana med en liten planhyvelmaskin, så jag hoppas du inte har så mycket virke att köra! ;)

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej
Enormt tack för tipset.
Ja denna ser ju intressant ut:
https://www.tooltrust.se/shop/product/notfras-d35-l25-tl63-s8?tm=&sm=for-overhandsfras/notfrasar
Skapligt dyr, men förmodligen bättre kvalitet också.
Intressant att gick över till annan hyvling, i mitt fall är plankorna ca 20 cm breda och knappa 2 meter långa. (och jag har en del kvar att såga upp) Man får väl hoppas man kan se det som terapiarbete ;-).
Nästa steg blir nog att bygga en fräsvagga.
Men tänkte fråga om du inte upplevde det svårt att med plana med bla handhyvel?
Själv har jag en bosch handhyvel https://www.clasohlson.com/se/Elhyvel-Bosch-PHO-20-82/p/Pr308599000
Jag tycker det är ganska svårt att plana en bredare yta.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Hej
Enormt tack för tipset.
Ja denna ser ju intressant ut:
[länk]
Skapligt dyr, men förmodligen bättre kvalitet också.
Intressant att gick över till annan hyvling, i mitt fall är plankorna ca 20 cm breda och knappa 2 meter långa. (och jag har en del kvar att såga upp) Man får väl hoppas man kan se det som terapiarbete ;-).
Nästa steg blir nog att bygga en fräsvagga.
Själv har jag en bosch handhyvel [länk]
Mvh
Fredrik
Att rikthyvla är oftast lättare än att planhyvla.
Med lite träning blir man hyfsad på det. (Rätt snabbt). Sen tar det en mindre evighet att bli fulllärd.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Microkatten
F fredand44 skrev:
I denna långa tråd kan du se min lärprocess som nybörjare, från fräsvagga till handhyvling. :D Det var ett stort steg att börja med handverktyg, men roligt!

Just kombinationen rikthyvling för hand och planhyvling med maskin är en bra kombo; det finns rimligt små och billiga planhyvelmaskiner och rikthyvlingen för hand behöver inte vara precis då maskinen fixar finliret.

F fredand44 skrev:
i mitt fall är plankorna ca 20 cm breda och knappa 2 meter långa.
F fredand44 skrev:
Menar du rikthyvling eller planhyvling när du skriver 'plana'?

Om du inte skall använda så långa/breda bitar är det enklare att grovsåga först och handhyvla mindre bitar.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej

Rätta mig gärna nu om jag säger fel, men stämmer det att rikthyvling är då man ser till så en sida är 90 grader mot den andra? Planhyvling är väl om brädan slagit sig och blivit konvex/konkav och man hyvlar bort så pass mycket så brädan blir plan?

I mitt fall har jag sågat med motorsågen och en jigg. Jag har inte fått till snitsen ännu t ex så om man inte håller motorsågen mot "guiden" (två plankor i vinkel som skruvas fast på stocken) ordentligt så kan resultatet bli en skev bräda.

Nu har jag några sådana brädet, som jag tänkte försöka plana.
Mvh
Fredrik

Microkatten Microkatten skrev:
I denna långa tråd kan du se min lärprocess som nybörjare, från fräsvagga till handhyvling. :D Det var ett stort steg att börja med handverktyg, men roligt!

Just kombinationen rikthyvling för hand och planhyvling med maskin är en bra kombo; det finns rimligt små och billiga planhyvelmaskiner och rikthyvlingen för hand behöver inte vara precis då maskinen fixar finliret.

Om du inte skall använda så långa/breda bitar är det enklare att grovsåga först och handhyvla mindre bitar.
Jag har ännu inte klart för mig vad jag ska använda bräderna till. Jag hoppas på fönsterbrädor. Skulle vara kul med fönsterbrädor av ek från tomten huset står på.

Microkatten Microkatten skrev:

Glömde säga att din tråd om fönstret ska bli otroligt kul att läsa!

F fredand44 skrev:
Rätta mig gärna nu om jag säger fel, men stämmer det att rikthyvling är då man ser till så en sida är 90 grader mot den andra? Planhyvling är väl om brädan slagit sig och blivit konvex/konkav och man hyvlar bort så pass mycket så brädan blir plan?
Du säger fel

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Rikthyvla gör första ytan plan, sen rikthyvlar du en sida till så den blir 90grader och plan i förhållande till första.

Planhyvlingem gör sen de två motstående sidorna parallella med de två du rikthyvlat.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
K
Om du har en konvex/konkav bräda som du enbart kör genom en planhyvel så kommer den fortsätta vara konvex/konkav efter att du kört igenom den. Bara något mindre tjock. Valsarna som sitter i planhyveln kommer pressa ner brädan så den blir plan när den hyvlas men sen kommer den böja till sig igen när den kommer ut. För att få en sida plan med planhyvel så finns det ett smart knep med en jig. Googla planer jigg och du får massa youtube videos med förslag

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.