Hej!
Jag är i ett hus från -39 med flera massiva dörrar som för mig tyckts vara täckta med masonitskiva. Så jag satte stämjärnet i en av dom - men möttes inte av masonit utan av starkt fastsatt plywood och omålat undertill (se bilder). Plywoodskivan är spikad i hörnen. Kan det fortsatt vara en träskiva man satt för omålade dörrspeglar eller gjordes såna här "färdiga" släta dörrar med plywood så att jsg inte har mycket att finna om jag fortsätter bända? Jag ser bara ett lager färg på dörren även utanför skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
29 jan 12:43 #2
År nog mer för kosmetiskans skull , ev att det förstärker dörrens vridning. och stabilitet.
-
29 jan 12:57 #3
Tack för svar! Så du tror inte det finns dörrspeglar där under?
-
-
Medlem · Östergötlands län · 3 626 inlägg 29 jan 13:01
sinuslinus
Medlem- Östergötlands län
- Medlem nov 2011
- 3 626 inlägg
- 5 127 gillningar
- 1 633 bilder och filmer
29 jan 13:01 #5Antagligen är dörrarna byggda så där eller så har man ersatt speglarna med det du huggit fram.
-
29 jan 13:17 #6
Tack för svaren! Jag kunde inte hålla mig utan hackade lite till och mot mitten av dörren var det bara ihåligt under plywooden, ner till skivan på motsatta dörrsidan. Så tyvärr har jag förstört hörnet på en dörr i jakt på speglar som inte fanns. Men lite visare blev jag och kanske kan det rädda någon annan
- Laddar…
-
-
29 jan 13:30 #8
Det enklaste torde vara att titta på sidorna av dörren för att se om det är en spegeldörr samt ungefär hur speglarna sitter.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
29 jan 13:43 #9
Jag har rivit dörrar som ser ut sådär där det inte fanns speglar under skivan. De var från 1957.
- Laddar…
-
29 jan 13:56 #10
Kan förstå om det finns tappar i över- och nederkant på dörrar utan speglar men vilken funktion har isåfall tappar mitt i mellan på andra dörrar
-
-
29 jan 15:36 #12
Okej, så nån slags massivt ramverk på insidan utan speglar och nån typ av beklädnad på utsidan.
Bra att veta så man inte tror man fyndat en igenspikad spegeldörr men får något helt annat.- Laddar…
-
Medlem · Västra Götaland · 2 311 inlägg 1 feb 09:57
InsidersUnited
Medlem- Västra Götaland
- Medlem okt 2010
- 2 311 inlägg
- 1 615 gillningar
- 116 bilder och filmer