20 289 läst ·
111 svar
20k läst
111 svar
Trollkarlen bygger Case Study på Värmdö – Grand Designs
I detta sammanhang är begreppet "case study" ett rent skämt. Tydligen ska detta föreställa förlaga -
https://www.laconservancy.org/learn/historic-places/stahl-house-case-study-house-22/
Den här historielösa kopian blir inte magisk ens om man kisar med ögonen.
https://www.laconservancy.org/learn/historic-places/stahl-house-case-study-house-22/
Den här historielösa kopian blir inte magisk ens om man kisar med ögonen.
Gräsliga dessa lådaktiga akvarier som är totalt befriade från hemtrevlig känsla,sedan blir jag förskräckt av att folk bygger hus i dessa prisklasser,verkar som att man inte har respekt för pengar,gemene man kan ju inte var miljonärer
Det framgår rätt tidigt i artikeln att dom blev kontaktade med ett erbjudande om att sätta upp showen i NY med fyra veckors varsel, och att det inte kommer den typen av erbjudanden särskilt ofta under en karriär så det var bara att sätta igång trots att det passade dåligt med livet i övrigt.B BobbyMel skrev:Jag imponeras trots allt av människor med sådant ork och driv att de bygger ett jättestort hus, sätter upp en show i New York och skaffar sitt första barn samtidigt. Man hade väl ändå kunnat vänta lite med att skaffa barn och kanske rent av väntat lite med huset om det nu fanns en möjlighet att få sin livs chans i New York. Men en del människor kör bara på utan att direkt tänka efter och planera lite. Huset blev fint men är inte direkt min stil. Entrén med trädet och glas ut mot uppfarten var den bästa delen i bygget.
Bostadspriserna är för låga i förhållande till produktionskostnaden för att bygga.HOBBY ARCHITECT skrev:
Om bostadspriserna var höga skulle väl många här i forumet gå igång med full fart och bygga och sälja och tjäna grova pengar.
Men jag vet inte om det är det som händer direkt.
Fast det är ju bara ditt emotionellt baserade preferenser.C carl fabian skrev:
Dom har ett värde för dig, men inte för någon annan.
På vad sätt har dom inte respekt för pengar. Jag saknar den informationsbiten.C carl fabian skrev:
90% av forumet bygger inget självaD daVinci skrev:
Att folk frivilligt vill ha "hotellkänsla" är för mig omöjligt att förstå. Termen dök upp för en 10(?) år sedan och spred sig något enormt. Bostadsrättsbyggare och deras mäklare ville alltid få in den i marknadsföringen.
Hotell är djupt opersonliga miljöer, de mest exklusiva hotellen gör ofta allt för att undvika just den känslan.
MInimalism kan vara ett starkt verktyg för att skapa en sorts overklig eller öververklig känsla, men då skall det helst ske mer som inom konsten än som inom hotellminimalismen. Dragningen till hotellestetiken är nog för att gemene man ser det som bilden av lyx och framgång. Sveriges miljardärer är tyvärr också "gemene man" mentalt.
Hotell är djupt opersonliga miljöer, de mest exklusiva hotellen gör ofta allt för att undvika just den känslan.
MInimalism kan vara ett starkt verktyg för att skapa en sorts overklig eller öververklig känsla, men då skall det helst ske mer som inom konsten än som inom hotellminimalismen. Dragningen till hotellestetiken är nog för att gemene man ser det som bilden av lyx och framgång. Sveriges miljardärer är tyvärr också "gemene man" mentalt.
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Som i varje Grand Designs program går bygget över budget med ett par miljoner.
Har varit i byggsvängen i många år och pratar med andra yrkesgrupper i princip varje dag. Det är ingen som fattar att husen i Grand Designs kan kosta så mycket som dom gör .
Alla ställer sig frågan om man bara tar in en offert , och sen bara kör på.
Fint hus , men hade garanterat gått att göra för 10 miljoner mindre .
Har varit i byggsvängen i många år och pratar med andra yrkesgrupper i princip varje dag. Det är ingen som fattar att husen i Grand Designs kan kosta så mycket som dom gör .
Skulle gissa på om vi tittar på den senaste huset att vanliga lösvirkesbyggare inte åtar sig ett sådant höra projekt då det finns så många konstiga lösningar som en Arkitekt har bestämt samt en kund som vill styra mycket, en kund ska absolut styra valen och utseendet ihop med den som ritar huset men lösningar ska rutinerade, erfarna entreprenörer vara med och styra annars blir det jättedyrt och lösningar som inte blir så bra..pelle plåttak skrev:
Som i varje Grand Designs program går bygget över budget med ett par miljoner.
Men som sagt det är min gissning!