Byggahus.se
32 miljoner i skadestånd? Finns det bilder på "huset"?

Det var ta mig katten ett förbaskat fult tak .. tungt .. =)

O
vore intressant att läsa tingsrättens dom....
Men jag tror inte att han får några 30 miljoner....

Men en fundering... Jag har för mig att innan nya PBL så vann egentligen aldrig ett bygglov laga kraft... så om man byggde i strid med DP
Men med nya PBL så kan ett bygglov vinna laga kraft och alltså inte gå att överklaga...

@Odjuret, tror det är samma sak nu trots laga kraft, om tex Länsstyresen finner att ett bygglov är felhanterat av byggandsnämnd, dvs beviljat på fel grunder kan de häva ett bygglov trots laga kraft.

Villa vista skrev:
@Odjuret, tror det är samma sak nu trots laga kraft, om tex Länsstyresen finner att ett bygglov är felhanterat av byggandsnämnd, dvs beviljat på fel grunder kan de häva ett bygglov trots laga kraft.
bara om det överklagas i tid, annars vinner det laga kraft 3 veckor efter det publicerats på nätet (post och inrikes tidningar). detta skiljer nya och gamla pbl. men han måste byggt efter gamla pbl om ärendet tagit 8 år.

Sant ang detta fall men jag är rätt så säker på att jag läst att LS har hävt bygglov som ej har handläggs korrekt tex vid avvikelse mot DP har ej grannhöran utförts, etc. dvs om ej BN följer lagen vid handläggandet kan det hävas efter laga kraft.

Kallas för att beslut inte har tillkommit i laga ordning. Alltså att någonting inte har gått rätt till i själva processen. Vilket innebär att beslutet s.a.s. aldrig har varit ett "riktigt" beslut. Så tekniskt sett ändrar man det inte, utan ogiltigförklarar det.

Detta kan aldrig handla om bedömningen av sakfrågan, dvs. innehållet i beslutet (ja eller nej på bygglovet, ev. villkor osv.). Det är den typen av prövningar sätter man en gräns för med lagakraft-vinnandet. Dvs. man kan inte ändra på beslutets innehåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.