Byggahus.se

Trolla med färg, förändra storleken på rummet???

1. K
    Medlem Nivå 4
    Givetvis så menar jag synintrycket och inte den fysiska storleken;).

Vi ska fixa två barnrum till två småpojkar och rummen kommer vara ca 3x2m resp 4x2m. Att rummen blir små det är vi medvetna om men dom kommer även ha tillgång till ett stort gemensamt rum.
    För att rummen ska upplevas så stora som möjligt (+ att det ska vara rel. enkelt att förnya senare) så funderar jag på att ha 3 väggar vita och tillsätta färg på en utav väggarna och frågan är då vilken?
    Ena kortänden består av ett fönster som sitter på ena halvan av väggen och på den andra kortänden sitter dörren på ena halvan.
    Tycker inte om när det är någon form av fond på en fönstervägg men i det här fallet kanske man "krymper" rummet genom att sätta färg (eller mönster) på en lång vägg... Hur avgörande är det med enfärat resp mönstrad vägg. Målet är att vi vill visuellt förstora rummen.

Hur ska vi göra???

2. G
    Medlem · Nivå 14
    i så små rum gör det varken av eller till om man trollar med färgen, tycker jag. Det mesta kommer att döljas av möbler och andra dekorationer som pojkarna vill ha på sina väggar. Enhetlig och mycket ljus färg skulle jag satsa på. Möjligtvis vågrätta mörka linjer på fönsterväggen i den långsmala rummet
    gaia

3. K
    Medlem Nivå 4
    Tack för synpunkterna!
    Kika