Byggahus.se

Troligen inte en tre kammarbrunn

1. U
    Medlem · 28 inlägg

ullisdingo

Medlem
    Hejsan,

vårt hus köpte vi i höstas med en friskrivningsklausul. Huset är från 50-talet. I beskrivningen/kontraktet står det att det är en tre kammarbrunn. Vi tror inte att det är det. Om vi kan bevisa detta har vi då några rättigheter? Vi tror att det är en två kammarbrunn eller nått annat hemmbygge med en övermättade stenkista. Kan vi bestrida detta trots klausulen? Är det mot mäklraren eller säljaren? Vad har vi för rättigheter?

Solig hälsning,
    Ulrika

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Troligen inte en tre kammarbrunn

Kolla hos byggnadsnämnden eller miljökontoret om det finns något registrerat där. Vad stod det i frågelistan som bifogades till kontraktet?

3. U
    Medlem · 28 inlägg

ullisdingo

Medlem

Hos miljökontoret finns inget registrerat. Jag har inte ens lyckats få tag på en ritning på huset!
    Hmm, vad det stod i frågelistan kommer jag inte ihåg. Ska kolla så återkommer jag!

4. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Friskrivningsklausulen gäller väl eventuella "dolda" fel och inte ren lögn i kontraktet. Däremot om det är ett tre kammarbrunn som är "något defekt" då gäller klausulen.
    Det första bör dock vara att du blir säker på din sak: exact vad är det för brunn. Kontakta mäklaren sedan och förklara problemet, se vad det tar väggen så att säga.
    Undersökningsplikten ligger tyvärr rätt så tungt på köparens axlar, och typ av brun är inte direkt ett "dold" fel.
    Här skulle jag använda mig helst av smidighet och diplomati....till at börja med ;)

5. C
    Medlem · 210 inlägg

cyanna

Medlem

Busy natt på akuten, OP syrran han inte duka fram så Dr sitter och surfar......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.