Byggahus.se

Trött på kylan! Vill höja temperaturen i lägenheten

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hallå!

Jag har en lägenhet sen 1 år tillbaka. Min inomhustermometer visar idag 19,3 grader i norrsidan av lägenheten där mitt vardagsrum och kök ligger i halvöppen planlösning, med tre fönster. Det har varit kallt under hela höst, vinter och våren. När det har blåst riktigt mycket har jag kunnat känna drag några meter in i rummet. Elementen har varit på under vintern, men de har inte hjälpt. Nu är de dock avstängda. Lägenheten är byggd på 40-talet och renoverad under 80-talet, och väggarna verkar helt klart inte optimala för att isolera tillräckligt. Medlemmar i styrelsen hos min brf har nämnt att de brukar täta fönstrena. Jag vet dock ej vad för typ av tätning som behövs.

Jag är trött på kylan och vill slippa behöva sitta och huttra i filt. Vilka tips har på hur man gå till väga för att värma upp en lägenhet?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 22

3. G
    Medlem Nivå 1
    Jag söker smarta energisnåla lösningar, så extra energikällor är uteslutet

4. Henrik.woll
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Hej,

Här finner du info om fönster listerna
    https://www.byggahus.se/byta-tatningslister-pa-fonster-och-dorrar-hur-gor-man

Har du pratat med föreningen? Har de varit och kontrollerat temperaturen i lägenheten?
    Har du luftat radiatorer?
    Vet du om du har över eller undertryck i din lägenhet?
    Om du har stängt tilluftsventilerna så kommer du få ett undertryck och suga luft på oönskadeställen

5. A
    Medlem · Nivå 10
    Gaterya,

Vad är det för värmekälla för det vattenburna värmesystemet med radiatorer i bostadsrättsfastigheten? Fjärrvärme, vedeldning i vedpanna, oljepanna, elpanna, jordvärme-värmepump, eller annan värmepump eller vad? Är radiatorerna( som vanligen sitter under fönster) de gamla från 1940-talet, eller möjligen senare typ?

Vad är det för ventilationssystem i fastigheten? Det gamla från original 1940-tal, dvs inget alls, möjligen en friskluftventil i skafferiet? På gamla goda tiden på 1940-talet skötte otäta fönster och dörrar automatiskt "ventilationen", givetvis inte alls med komforten som moderna ventilationssystem ger.

Vad är det för fönster? Moderna 3-glasfönster? Eller äldre 2-glasfönster med kopplade bågar eller riktigt gamla 1-glasfönster?

Redigerat 24 apr 07:13
  6. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Får ni montera luftvärmepump?
    Kan va en idé att sätta in för att få luften att röra sig och flytta runt varm luft.

men 19 grader är inte så illa nu.
    Vintern är det kanske inte kul men nu har inte jag mer än 19-20 grader inne.

kör inte värme alls inne nu.

7. A
    Medlem · Nivå 10
    gaterya,

Var ligger din lägenhet i fastigheten? Det har betydelse för hur varmt det är i den, speciellt om fastighetsägaren eldar dåligt och dessutom saknar värmeisolering i väggarna.
    Sämst är översta våning och hörnlägenhet. Många av väggarna är då ytterväggar och dessutom hela takytan kyls från vinden.
    De som bor i lägenhet inne i huskroppen kan ha varm och gott, och ställer sig oförstående till att du klagar på att är kallt.

8. D
    Medlem Nivå 5
    Hade samma problem för länge sedan. 19 grader. Stela kalla händer (nej inte rökare), tofflor, extra tröja.
    Det var ett nybyggt hus i en nybildad förening.
    Ringde upp ordföranden och sa att om jag inte fick upp värmen till 21 grader så tänkte jag flytta.
    Trodde de skulle komma och mäta temperaturen i lägenheten men istället blev det snart därefter 21 grader och förblev så.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Iom. att det finns ett kännbart drag, så borde ju första åtgärden vara att sätta nya tätningslister. Då gäller det att titta på hur bef. lister sitter, eller har suttit. På vissa äldre fönster finns en halvrund fördjupning där listen skall sitta. Det var förr en form av rund textillist där. Idag limmar man i så fall en rund silikonlist. Men det finns som sagt åtskillga varianter. Moderna silikonlister är väldigt mycket bättre än de gamla textillisterna. De äldre listerna slutar täta efter några år. Silikonlisterna håller formen för "evigt" (tror att de funnits i typ 40 år, ingen vet hur länge de håller, men minst den tiden).

Är det dåligt tätat så spelar det nästan ingen roll hur mycket värme man brassar på med.