Har försökt tag hand om tre fina gamla äppelträd som följde med huset under de 8 år vi bott här. De har väl i grunden ”Brommabeskärning”. Ett av träden har också tidigare beskurits hårt för att ge plats för en altan (det i bild nedan).

Sen vi flyttat in har jag försökt mig på det som jag kände att konsensus online var, att ta grenar som växer inåt, är döda och max ca. 1/3 av vattenskotten varje år.

Problemet med detta har varit att de uppåtgående grenarna (”vattenskotten”) som lämnas 3 år hinner bli väldigt grova.

För att till sist lära mig ”göra rätt” tog jag hit en arborist förra sommaren som då hävdade att träden behövde få en topp och beskar då ganska försiktigt och lämnade typ den högsta grenen/grenarna i mitten i kronan.

Jag känner att träden har blivit för stora för trädgården nu och skulle egentligen vilja gå tillbaka till en rätt hård Brommabeskärning och ta bort samtliga vattenskott varje år.

Dvs klippa bort typ allt inom det blåa. Nu ett grova grenar (bilden är några år gammal).

Gammalt äppelträd med en blå markering runt den övre delen av kronan, bredvid en vit altan och ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att halva kronan ryker om jag gör det.

Varför startade jag då denna tråd..? Vet inte riktigt. :) Någon som resonerar på samma sätt kanske och gjort samma resa? Tror ni träden kommer typ dö om jag kör på med denna ”stympning”?
 
Klipper du bort alla vattenskott så kommer trädet att försvara sig med massor av vattenskott. Du ska kapa bort en del grova grenar och sen ta bort var tredje vattenskott. Hade lika som dig med massor av vattenskott varrje år, då jag klippte alla vattenskott. tog hem en arborist som tunnade ut. Fick fria händer. Ta hem en sådan och få en info hur du ska göra, värt varende peng och kostar inte så mycket, Det är även RUT 50 % på det.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Jag har gett upp och tar alla vattenskott varje vårvinter...

Jag följde råd och restriktioner om 1/3-del av vattenskotten men det drar iväg och blir ändå ganska långa och grova grenar till slut som måste tas efter 3-4 år...

Kämpat med träden under 12 år här nu men de senaste åren har det blivit att jag kapar alla vattenskott. Det kommer massor, men kan inte säga att det är färre om jag lämnar 1/3-del så nu ryker alla och träden get ändå bra med frukt.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Första regeln om man vill vinna över vattenskotten eller reducera trädets storlek är att klippa på sommaren istället för vintern. Vinterbeskäring stimulerar tillväxt.
 
  • Gilla
Anna_H och 11 till
  • Laddar…
Japp, tar vattenskott i september och sedan lite mindre tillsnyggande på våren före blomning.
 
  • Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
Jag kapar nog snarare minst 2/3 av vattenskotten. Blir en del, men de jag lämnar går inte att ta med sekatör året efter. Skulle bli ohållbart om jag vore tvungen att kapa 2 - 300 grenar med såg/busksax istället för att klippa med sekatör.
 
H hempularen skrev:
Jag kapar nog snarare minst 2/3 av vattenskotten. Blir en del, men de jag lämnar går inte att ta med sekatör året efter. Skulle bli ohållbart om jag vore tvungen att kapa 2 - 300 grenar med såg/busksax istället för att klippa med sekatör.
En liten tigersåg eller sticksåg med långt blad, fungerar utmärkt att kapa dom lite grova med.
 
Med en vass Felco går det att klippa skott som är några år gamla. Böj grenen litegrann bort från den sida som eggen går in i. Så att det blir spänning där. Men man får öva upp vad som är lagom tryck så grenen klipps och inte bryts. Med det tricket kan man nästan ta dubbelt så tjocka grenar som utan...
 
Tack för alla tankar. Intressant att höra att jag inte är den enda som inte fått det att funka bra med "1/3 av vattenskotten per år".

Här en bild från idag som blir lite tydligare då löven är borta. Tanken jag har är alltså att ta bort alla grenar över den röda linjen.

Ett träd utan löv med en röd linje markerad, som visar vilka grenar ägaren tänker ta bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OleB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan inte förminska träd genom att beskära dem. Brommabeskärningen är i princip en hamling, Har man börjat hamla får man fortsätta tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan inte förminska träd genom att beskära dem. Brommabeskärningen är i princip en hamling, Har man börjat gamla så får man fortsätta tänker jag.
Ja jag tänker lite samma. När jag tittar på bilden så ser det ju inte riktigt klokt ut med tjocka grenar/stammar upp till den röda linjen och sen ett "helt annat träd".
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om jag då ger mig på en sån "hamling", tror ni att det blir finast / bäst om jag klipper bort grenarna inne vid stammen efter linjen i den tidigare bilden eller 30-40 cm ut från / ovan stammen som i denna bild?

Träd med kala grenar och röd linje som markerar beskärningslinjen 30-40 cm från stammen, synligt hustak till vänster i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Växtkraften beror på vilken äppelsort det är. Oranie tex är en äppelsort som lätt ger massor med nya skott vid kraftig beskärning. Roten som trädet är ympat på påverkar också växtkraften. Roten A2 är en rot med stor växtkraft. Den är vanlig på äldre träd. Växtkraften går inte begränsa så mycket med beskärning. Då slår trädet tillbaka med mycket skott och tillväxt. Det man kan göra är att styra växtkraften. Man börjar med att ta bort grenar som går åt fel riktning, grenar som korsar varandra etc. Led växtkraften till grenar som pekar ut från kronan men inte så mycket uppåt. Uppåtgående grenar växer kraftigast. Det kan ändå sluta med att växtkraften är för stor för platsen det står på. Då återstår bara att ta ner trädet. Tyvärr är det olämpligt att sätta nytt äpple eller päron på samma ställe. Plommon eller körsbär går bra.
 
  • Gilla
chalupa
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av att beskära rotsystemet för att minska tillväxten? Trädet strävar ju efter att ha samma storlek på krona som på roten.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Klipper du bort alla vattenskott så kommer trädet att försvara sig med massor av vattenskott. Du ska kapa bort en del grova grenar och sen ta bort var tredje vattenskott. Hade lika som dig med massor av vattenskott varrje år, då jag klippte alla vattenskott. tog hem en arborist som tunnade ut. Fick fria händer. Ta hem en sådan och få en info hur du ska göra, värt varende peng och kostar inte så mycket, Det är även RUT 50 % på det.
Klipper du vattenskotten på vårvintern, som alla säger man ska göra, så skjuter trädet enormt många vattenskott till våren.
Klipper du däremot trädet under JAS - månaderna lugnar det ner dig och du får betydligt färre skott.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uttese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.