8 646 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
Tröskelplåt
Har just monterat en ytterdörr och skall sätta tröskelplåten(om det heter så) på utsidan. Dock är den yttre delen av tröskeln i aluminium och i den den ser jag ingen logisk lösning hur man spikar fast ett vanligt underbläck. Finns det någon specialplåt tänk för dörrar med aluminiumtröskel eller är det plåtslagaren som gäller i detta fallet?
Det är bara att förborra och sedan skruva.
Jag satte tröskelplåt på en altandörr förra året som hade aluminiumsockel. Då förborrade jag med en borr som var 0,5mm mindre än den skruv som jag sedan använde. Det fungerade klockrent och skruvarna drog lika bra som om jag hade skruvat i trä.
Jag satte tröskelplåt på en altandörr förra året som hade aluminiumsockel. Då förborrade jag med en borr som var 0,5mm mindre än den skruv som jag sedan använde. Det fungerade klockrent och skruvarna drog lika bra som om jag hade skruvat i trä.
Brukar vara 2-3 plastpluttar i spåret på tröskeln som gör att blecket kläms fast.
Således inga popnit eller skruv på ett sån tröskel.
De man kan göra om man träfasad är skruva i en skruv på vardera uppvik på blecket och fästa i fodret/smygen.
Således inga popnit eller skruv på ett sån tröskel.
De man kan göra om man träfasad är skruva i en skruv på vardera uppvik på blecket och fästa i fodret/smygen.
Det finns alla varianter, dels den skåra du skriver om och sedan som toolman77 och Janus82 skriver. Helt beroende vilken form av tröskel TS har så är någon av varianterna rätt.verktygsgurun skrev:
Dock föredrar jag popnit före skruv i alu tröskel då den biter bättre.
Får jag inflika med en fråga. Gäller nyproduktion och garantiåtgärd. Vår terrass (cement) utanför vår entredörr hade ett felaktigt fall. Vatten rann in mot väggen. Nu har man åtgärdat detta med flytspackel som ska målas med betongfärg. Pga nivåhöjningen närmast vägg och ytterdörr tvingades man klippa av tröskelplåten. Därmed blev avståndet mellan betonggolv, ytterdörr och innergolv ca 3 cm mindre. Ser väldigt plant ut nu. Vad säger byggreglerna? Krävs inte en ombesiktning dessutom?