Byggahus.se

Tröskel när golvet ligger på sand?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Rev en lättbetongvägg och märkte när jag lossade nedersta biten att det låg sand under parketten. Väggen som revs agerade "skiljevägg" mellan två sektioner med sand. I väggens ställe har nu sand runnit in och då underminerat kanterna av de två sandfyllda sektionerna.

Golvet är relativt nylagt och skall behållas. Jag vill därför sätta en tröskel i väggens ställe. Dock måste jag fylla ut väggens tomrum med något som tröskeln kan fästas i. Detta material måste dessutom ersätta lite av den utrunna sanden samt hålla sanden på plats. Det är här jag behöver råd!

Kan man hälla i exempelvis flytbetong och hoppas på att den hittar in under golvet och ersätter sanden?

Det rör sig om cirka 500mm X 100mm.

MVH,
    Flavio

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5769.JPG

2. S
    Anonym
    mera likvärdig sand eller göra om allt
    spackel kan förstöra golvet

3. S
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle nog lagt en träregel som stöd. Den sand som runnit ut borde inte spela någon roll, det nya golvet ligger väl på golvspånskiva (och reglar under dessa, och så sand under och mellan reglarna som utjämning och dämpning).

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Skaffa mer sand och fyll på och packa, så det inte blir några luftfickor under parketten. Tröskeln fäster du i klossar som placeras på undergolvet, innan du fyller ut med sand.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Tack ska ni ha för svar.

Fyllde ut med sand helt och hållet nu. För att stoppa upp så den gamla sanden höll sig kvar. Har inte löst exakt hur jag skall fästa tröskeln än men det lutar åt att fästa den i någon form av skivmaterial som får ligga ovanpå sanden i facket.

Gick inte att lägga klossar i botten då botten var väldigt ojämn.

mvh