Vi har byggt hus med Trivselhus/Movehome.

Har en lång historia att berätta men ska försöka hålla det kort.

På slutbesiktningen fanns många brister. Någon värdering av bristerna gjordes inte. Därför håller vi på hela slutfakturan.

Många brister är åtgärdade, några har försökt åtgärdas av Movehomes underentreprenör utan att resultatet blivit bra och några brister kräver beställning av material och är inte åtgärdade.

Efter slutbesiktningen (inom 6 månader) har vi också gjort felanmälningar där flera brister ännu kvarstår.

Movehome har fått information från underentreprenören att alla brister ska vara åtgärdade men Movehome har inte stämt av det med oss.

Det har gått ett år sedan slutbesiktningen. Vi har flera gånger skickat mail och påmint Movehome om bristerna som kvarstår utan särskilt mycket respons.

Vi är nu färdiga med inredningen av övervåningen och ska göra om byggnadslånet till bolån. Där stöter vi på problem. Movehome håller på spärrförbindelsen för att vi inte har betalat slutfakturan och banken kan därför inte göra om lånet.

Nu har Movehomes långsamma hantering av bristerna lett till att vi får merkostnader i form av högre ränta.

Så nu till frågorna:
1. Har vi endast rätt att hålla på slutfakturan för bristerna som upptäcktes på slutbesiktningen och inte för felanmälningar som vi gjort i efterhand?

2. Har Movehome rätt att fortsatt hålla på spärrförbindelsen?

3. Har vi rätt att begära ersättning för merkostnaden (räntan) som uppstår på grund av Movehomes långsamma hantering av bristerna och att dom håller på spärrförbindelsen?

4. Hur hävdar vi vår rätt?

Hälsningar, Joakim

• Gilla
Jansing
  • Laddar…
R
Håller du på en 1 år gammal faktura så får du nog skylla dig själv.

• Arg
  • Wow
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Håller du på en 1 år gammal faktura så får du nog skylla dig själv.
Vi håller ju på fakturen för att ha ett påtryckningsmedel så att Movehome ska ha skäl att åtgärda bristerna. Betalar vi fakturen nu lär det ju inte få effekten att dom plötsligt påskydar åtgärdarna. Jag hoppas du förstår. Om inte får du gärna utveckla hur du resonerar. Alltid intressant att höra från en hantverkares synvinkel.

• Gilla
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
R
J Joakim V skrev:
Vi håller ju på fakturen för att ha ett påtryckningsmedel så att Movehome ska ha skäl att åtgärda bristerna. Betalar vi fakturen nu lär det ju inte få effekten att dom plötsligt påskydar åtgärdarna. Jag hoppas du förstår. Om inte får du gärna utveckla hur du resonerar. Alltid intressant att höra från en hantverkares synvinkel.
J Joakim V skrev:
J Joakim V skrev:
Missuppfattade

Så punkterna är alltså aldrig åtgärdade från första besiktningen.

• Gilla
ecila
  • Laddar…
S
J Joakim V skrev:
Jag tycker att du gör helt rätt. Dock ett påpekande, vet inte om det funkar så idag. Förr så blev man rådd vid sådana lägen du är i att betala till "länsstyrelsen" på ett låst konto där. Då ansågs det att man betalat, men beloppet var spärrat och släpptes först när man godkänt t.ex. en hantverkares färdigställande.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Jag tycker att du gör helt rätt. Dock ett påpekande, vet inte om det funkar så idag. Förr så blev man rådd vid sådana lägen du är i att betala till "länsstyrelsen" på ett låst konto där. Då ansågs det att man betalat, men beloppet var spärrat och släpptes först när man godkänt t.ex. en hantverkares färdigställande.
Tack! Det var ett intressant förslag. Ska kolla upp den möjligheten hos Länsstyrelsen. Gör man så bör entreprenören kunna släppa spärrförbindelsen.

S
J Joakim V skrev:
Tack! Det var ett intressant förslag. Ska kolla upp den möjligheten hos Länsstyrelsen. Gör man så bör entreprenören kunna släppa spärrförbindelsen.
Ja, då har du ju betalat fakturan men låst beloppet för din säkerhet. Hoppas det löser sig för er.

S Stego1 skrev:
Ja, då har du ju betalat fakturan men låst beloppet för din säkerhet. Hoppas det löser sig för er.
Står tyvärr såhär på Länsstyrelsens hemsida:

"Du kan inte sätta ned pengar om du till exempel är oense med en hantverkare om hur mycket som du ska betala för en viss tjänst eller om du har köpt en felaktig vara."

Så dom verkar inte erbjuda den hjälpen längre.

Jag tycker det låter som att ni försöker göra allt rätt, utan att hamna i trångmål av att inte ha ett påtryckningsmedel, medans er motpart gör allt för att slippa göra rätt för sig.

Ni ska betala för det som ni har fått. Jag hade satt ihop ett dokument och värderat varje fel, även om ni då värderat helt fel så har du åtminstone ett dokument som visar hur ni tänkt, om det börjar bli tal om kronor och ören.

I min värld har ni rätt för alla merkostnader som entreprenören åsamkar er, den höjda räntan borde räknas till där. Sen är det väl frågn hur lätt det är att få igenom det kravet.

Som medlem hos Villaägarna finns det möjlighet till juridisk rådgivning som är gratis till en början, om jag förstått det hela rätt.
Kanske kan det vara ett sätt att åtminstone få lite kött på benen om vad ni mer kan försöka göra.

S
J Joakim V skrev:
Står tyvärr såhär på Länsstyrelsens hemsida:

"Du kan inte sätta ned pengar om du till exempel är oense med en hantverkare om hur mycket som du ska betala för en viss tjänst eller om du har köpt en felaktig vara."

Så dom verkar inte erbjuda den hjälpen längre.
Misstänkte det. Det var ett bra alternativ när det fanns.

Skulle det vara möjligt att byta bank? Att vi tecknar bolån hos en annan bank som löser byggnadslånet. Spärrförbindelsen är ju ett avtal mellan min bank och husleverantören. Och inget som vi har skrivit på. Känner ju inte ens till villkoren. Samtidigt har vi lagstadgad rätt att lösa lån.

P
Snabbaste svaret får du nog om du hör med några banker.

• Haha
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
J Joakim V skrev:
Vi har byggt hus med Trivselhus/Movehome.

Har en lång historia att berätta men ska försöka hålla det kort.

På slutbesiktningen fanns många brister. Någon värdering av bristerna gjordes inte. Därför håller vi på hela slutfakturan.

Många brister är åtgärdade, några har försökt åtgärdas av Movehomes underentreprenör utan att resultatet blivit bra och några brister kräver beställning av material och är inte åtgärdade.

Efter slutbesiktningen (inom 6 månader) har vi också gjort felanmälningar där flera brister ännu kvarstår.

Movehome har fått information från underentreprenören att alla brister ska vara åtgärdade men Movehome har inte stämt av det med oss.

Det har gått ett år sedan slutbesiktningen. Vi har flera gånger skickat mail och påmint Movehome om bristerna som kvarstår utan särskilt mycket respons.

Vi är nu färdiga med inredningen av övervåningen och ska göra om byggnadslånet till bolån. Där stöter vi på problem. Movehome håller på spärrförbindelsen för att vi inte har betalat slutfakturan och banken kan därför inte göra om lånet.

Nu har Movehomes långsamma hantering av bristerna lett till att vi får merkostnader i form av högre ränta.

Så nu till frågorna:
1. Har vi endast rätt att hålla på slutfakturan för bristerna som upptäcktes på slutbesiktningen och inte för felanmälningar som vi gjort i efterhand?

2. Har Movehome rätt att fortsatt hålla på spärrförbindelsen?

3. Har vi rätt att begära ersättning för merkostnaden (räntan) som uppstår på grund av Movehomes långsamma hantering av bristerna och att dom håller på spärrförbindelsen?

4. Hur hävdar vi vår rätt?

Hälsningar, Joakim
Felen borde blivit värderade och ni skulle betalat resten.

Inget konstigt att de håller spärrförbindelsen, men felen borde åtgärdas. Värdera kvarvarande fel och betala resten, se till att spärrförbindelsen släpps i gengäld.

Nyupptäckta fel tas upp på tvåårsbesiktning, hör inte ihop med slutbesiktning.

Ersättning för ränta, svårt, ni håller inne hela slutfakturan.

• Gilla
oskiP och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att ringa upp någon resonlig person på bolaget, t.ex. VD? Jag kan inte se att en stor hustillverkare som Movehome har något intresse av att dra detta till långbänk, tvärtom kostar det dem en massa pengar. Har de anlitat en klantig underentreprenör får de väl se det som läropengar också, i det fall ni kan förlikas.

Min erfarenhet är att de flesta problem kan lösas med ett telefonsamtal till rätt person, och det behöver nödvändigtvis inte vara er kontaktperson, säljare, projektledare eller vem ni nu har pratat om.

En väg kan ju vara att låta värdera bristerna, och betala resten. Det kanske kan smörja Movehome lite i rätt riktning, om ni upplever att det helt har låst sig.

/S

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
T
Varför har inte besiktningsmannen utfärdat några belopp på kvarvarande fel? Där har du ett stort fel...

Du kan inte hålla på pengar som dyker upp i efterhand, det som hålls inne skall framgå på slutbesiktningen.

Vad ni får betala i ränta för ert byggnadslån är knappast husföretagets problem, då skulle dom kunna kräva ränta av er för innestående medel.

• Gilla
Womax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.