Trivselhus / BMK i Malmö med omnejd!

3k läst  5 svar

  1. P
    Medlem Nivå 1
    Måste få ventilera vår frustration över hur märkligt det kan gå till i byggbranschen! Visst har man hört att vid husbygge går allt som kan gå fel alltid fel, och att "hantverkare och byggentreprenörer är ett slag för sig som inte fungerar som resten av världen". Men hur farligt kan det vara..? Om man garderar sig med total- eller iaf generalentreprenad och försöker täcka upp och tänka på alla detaljer man bara kan, och dessutom följer bygget själv hyfsat bra så måste det väl vara OK, tänkte vi, och tutade och körde. Little did we know.

    Vi har under det gångna året byggt hus i Vintrie by i utkanten av Malmö. Huset köpte vi av Trivselhus, med BMK som byggentreprenör. Vi flyttade in precis innan jul, på utsatt tid, även om det var med nöd och näppe. Vid slutbesiktningen fanns en hel drös med anmärkningar av varierande grad att åtgärda, men ingenting av ett så allvarligt slag att inflyttningen behövde skjutas upp. Puh. (vi har ju förstått att det finns en hel del i vår situation som inte haft samma tur...)

    Detta till trots så är vi vid det här laget rejält oense med byggentreprenören. Förutom ständiga förfaktureringar, ingen byggledare under större delen av tiden, en hel del fel under vägen som vi fått påpeka själva (vi har fått lägga ner enormt mycket tid på att följa bygget, vi har helt enkelt inte vågat låta bli - då hade vi högst sannolikt stått med ett fuktskadat hus idag), och en allmänt arrogant inställning från ledning på mellannivå (inte hantverkarna, de har varit ok, men en av deras chefer har bl.a. meddelat att vad vår kvalitetsansvarig säger, det skiter han i.) så råder det framförallt delade meningar om faktureringen. Vi har fakturerats en rejäl summa extra för tilläggsarbete på marken, och detta utan att ha fått ta del av vare sig offert eller ngt som ens är i närheten av en prisuppskattning innan arbetet utfördes. Visst ringde de oss från platsen när de stod i färd att utföra arbetet, men då var det ju så dags. Att säga nej eller att skjuta upp arbetet då (pga ngt så trivialt som att vi ville veta vad det skulle kosta) fick vi veta skulle innebära både förseningar och det ena med det tredje, som helt och hållet skulle vara vårt fel. I kontraktet står uttryckligen att alla tilläggsarbeten ska offereras och godkännas skriftligen. Dessutom hade vi i vårt kontrakt fått med tillägget att "igenfyllnad av befintliga brunnar på tomten ingår" - vilket var vad tilläggsarbetet gällde. (det kom att innebära mer än beräknat, men för det första stod arbetet inte specificerat i kontraktet, och för det andra så borde det ju åtminstone generera ett avdrag på fakturan gentemot vad slutsumman blev) Detta innebär att vi anser att BMK begått kontraktsbrott, och bestrider fakturan genom att i efterhand innehålla motsvarande summa från slutfakturan. Detta vägrar de att överhuvudtaget diskutera - inte ens ett samtal för att se ifall vi kan mötas halvvägs har vi fått. Istället hävdar de att vi genom att betala den ursprungliga fakturan har godkänt den och därmed missat vår chans att bestrida (håller näppeligen juridiskt...). De hotar nu med att ”gå vidare” om vi inte ”gör rätt för oss”. Vi på vår sida har kontaktat både advokat och försäkringsbolag för att vid behov använda vår rättsskyddsförsäkring.

    På omvägar har vi fått höra att det är ett inte föraktligt antal andra kunder som är i samma situation som vi – eller värre. Några av dem har vi talat med, och de liksom vi är heligt förbannade.
    Missnöjet och oenigheterna riktar sig i vårt (och de flesta andras, verkar det som) fall alltså egentligen främst mot BMK som byggentreprenör. Trivselhus har inte begått några direkta fel, och har efterhand rättat till de småfel som gjorts. Dock kan man tycka att det är väldigt märkligt att de verkar helt ointresserade av att se till att hjälpa till i en sådan här situation! Vår säljare var riktigt bra, honom hade vi ett stort förtroende för som troligen bidrog till att vi valde just TH. Sedan var det slut. Ingen kontaktperson som har följt vårt case, som en pålitlig källa för hjälp, som dessutom är tillgänglig. Det har varit oerhört svårt att få tag på folk, för att inte tala om att få svar på frågor både från TH och BMK. Att återkomma med besked inom utlovad tid eller åtminstone inom rimlig tid gäller tydligen inte här såsom i andra branscher.
    Är det inte märkligt att den största affären i livet (som det ju är för de allra flesta) är den som följs av absolut sämst After Sales-hantering? Dessutom blir det ju TH som får ta mest badwill – det är ju dem folk vänder sig till för att köpa sitt hus. Hör man då att de är behäftade med en byggentreprenör som innebär så mycket problem så hade åtminstone vi dragit öronen åt oss!

    Sammantaget är det är en oerhört trist avslutning på bygget, som ger dålig smak i munnen när man flyttar in i sitt nya efterlängtade hus!
     
  2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Trist historia och det tycks hända om och om igen. Förstår jag det rätt att ni hade generalentreprenad? Var det BMK som hade ansvar för byggledning och samordning? Rekommenderade Trivselhus BMK? Det verkar av din historia inte som om BMK fungerar särskilt väl. Tydligen är BMK kvarlevorna av gamla Percy Nilsson Bygg http://sydsvenskan.se/ekonomi/article164575.ece

    Om någon läser det här som tänker bygga: lärdomen är att du inte är säker vilken entreprenadform du än väljer. Inte ens med en totalentreprenad kan man luta sig tillbaka utan behöver ta referenser på inblandade entreprenörer och själv anlita en byggkonsult som övervakar bygget och en juridiskt kunnig person, t ex en jurist som granskar kontraktet innan man skriver på.

    Att vara byggherre är alltså ett stort åtagande och jag tycker egentligen att hustillverkaren borde ha ett mer långtgående ansvar för att upplysa konsumenten om sina skyldigheter. Det är ju lätt att tro att en stor välkänd hustillverkare ska rekommendera underentreprenörer som sköter sig, men så är det tydligen inte.
    I slutändan är det ändå hustillverkaren som får sitt namn nersvärtat och borde därför vara smart och reda ut problemen för kunden. Något moraliskt ansvar har man ju ändå när man har rekommenderat en underentreprenör.
     
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Lite intressant att se i den länkade artikeln att BMK och Trivselhus ingår ui samma koncern, lite av att det är ett och samma bolag.

    Man undrar ju lite hur tydligt det framgår när de säljer huset?
     
  4. P
    Medlem Nivå 1
    Ja, TH säljer på generalentreprenad, och så som vi uppfattade det så var det BMK som gällde, det var inte en rekommendation. (Dock framgick det att de fanns i samma koncern - men det uppfattade vi inte som ett minus vid tillfället) Det är möjligt att man hade kunnat vägra att arbeta med dem, men det var inget som det flaggades för, och det var inte heller något vi hade en tanke på (kanske typiskt för okunnig kund, men så är det ju när man är privatperson/vanlig konsument, och det är ju sådana som oss som hustillverkarna marknadsför sig mot). Om man själv skulle leta upp egna byggentreprenörer istället så blev det ju plötsligt inte generalentreprenad längre... Vi trodde ju att vi gjorde så mkt vi kunde för att säkra bygget just eftersom vi inte själva är proffs och har tid eller kunskaper att till fullo leda ett bygge. Totalentreprenad var egentligen önskvärt, men de bolag vi var i kontakt med som hade totalentreprenad hade inte de husmodeller och den grundstandard vi föll för och som funkade på vår tomt (som är lite speciell i formen), och dessutom fick vi superbra kontakt med säljaren på TH, det fick vi inte med säljarna på de andra bolagen.
     
  5. P
    Medlem Nivå 1
    När man talar om trollen... Nu blev vi faktiskt till slut kontaktade för ett möte för att försöka reda ut allting. På initiativ av TH. Får se vad det leder till - story continues...
     
  6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Petra: Jag tror minsann att BMK och Trivselhus läser Byggahus forum!

    Ska dessutom tillägga att jag har tagit bort inlägg som kunde missförstås och uppfattas som otrevliga i den här tråden.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: