Byggahus.se
Jag skall ha sedumtak på ett tak som är delvis triangelformat (se skiss). Lutningen är 7.4 grader. På de två raka partierna känns det ganska klockrent att det skall sitta hålplåtar i nederkant. Likaså att man sätter trekantsregel på sidorna (fetmarkerat i skissen). Men hur gör man med den triangelformade delen? Spontant tänker jag att man kanske sätter trekantsregel där också och låter vatten rinna ut genom hålplåten. Eller riskerar det att rinna över trekantsregeln eftersom taket lutar? Och hur gör man med hängrännor? Behövs det eller kan man låta vattnet droppa ner istället? Det kommer iaf bara vara aktuellt med ett stuprör i vänsterkan pga att det är sluttande berg till höger så hängrännorna behöver även förbindas med varandra om det skall vara några öht.

Handritad skiss av ett delvis triangelformat sedumtak med hålplåtar och frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har rätt nyligen gjort klart ett förråd med ungefär samma taklutning (ev 0,5-1 grad mindre), dock utan några knepigheter med takformen utan bara normalt rektangulärt. I mitt fall köpte jag sedummattor från mälarturf som efter 1,5 månad har tagit sig riktigt bra. Givet taklutningen ligger dessa på en fukthållande filt ovanpå tätskiktet

Mot sidorna och övre kant kör du givetvis trekantsregel. Jag skippade hålplåt i nederkant givet att jag tyckte att mattorna låg väldigt bra och jag inte såg någon större risk att de skulle börja glida nedåt och då slapp jag dessutom ytterligare ett moment då jag har nederkant av tak ut mot en slänt som är eländig att jobba i. Tiden får ge om det var ett klokt val eller ej men hittills det det riktigt bra ut och inga tendenser till att jag skulle gjort annorlunda. Hos mig ligger mattorna ut över fotoplåten och avslutas i ungefär där råsponten slutar och idag har sedumen spridit sig så man ser att den hänger över fotplåten.

Generellt skulle jag nog rekommendera att skippa ett uppvik i nederkant på ditt sneda område mellan dina raka partier. Jag tänker dels att du får en knepigare läggning av tätskiktet där med uppvik osv som måste hanteras och kan vara en felkälla. Sedan kommer du förmodligen då ha en ökad fuktighet där mot uppviket, eventuellt till nivån att du bör ha ett dränerande underlag snarare än fukthållande. Jag tror förvisso att sedumet kanske över tid anpassar sig så de arter som vill ha lite mer fukt trivs bättre där men jag skulle i alla fall om jag hade denna utmaning själv bara gjort ett normalt avslut med fotplåt.

Jag skippade takavvattning själv då taket som sagt lutar ut i en slänt. Det man får vara medveten om är att med ett sedumtak så kommer du ha ett rätt långt droppande efter nederbörd eftersom du buffrar upp vattnet. Regnar det ordentligt kommer det givetvis ner rätt omgående men det kommer kommer konstant droppa timmar eller i vissa fall någon dag efteråt.

Förråd med sedumtak och röd kant, intill natur, stege appellerad mot ena sidan.
Skapa konto

• Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Rickard.
Du kan egentligen välja vad du vill ur ren estetisk vinkel då båda kommer fungera.
Du bör nog ha hängränna så måste du då ändå dra den förbi vinkeln känns det logiskt att också fortsätta med kantavslut och fotplåt.

Det jag är lite rädd för är att vattnet rinner över kanten på diagonala delen och sen rinner under taket eftersom det kommer rinna längs med kanten istället för att rinna av och droppa ner som det gör när man har en rak vågrät kant. Det gäller väl egentligen alldeles oavsett hängränna där eller inte. Förstår ni hur jag menar?

Rickard.
Det kommer inte att hända. Jag vet inte storleken men ur kontexten så skulle en 45mm hög list räcka.

Jag tror dock det är snyggare utan.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det kommer inte att hända. Jag vet inte storleken men ur kontexten så skulle en 45mm hög list räcka.

Jag tror dock det är snyggare utan.
Menar du trekantsregel eller någon form av plåt när du säger "list"?

Rickard.
P På Fritiden skrev:
Menar du trekantsregel eller någon form av plåt när du säger "list"?
Det första även om den inte nödvändigtvis måste vara trekantig men det är kanske en annnan diskution ;)

Då antar jag att du lejer in någon för att svetsa tätskiktet, med "gör det själv papp" så blir det annat.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det första även om den inte nödvändigtvis måste vara trekantig men det är kanske en annnan diskution ;)

Då antar jag att du lejer in någon för att svetsa tätskiktet, med "gör det själv papp" så blir det annat.
Ja svetsat är tanken. Tänkte att det just med trekantsregel kan komma att rinna över eftersom den ger en snällare uppförsbacke för vattnet. Men det kanske inte blir så som du säger, lutningen är ju blygsamma 7.4 grader.

Rent estetiskt skulle jag nog föredra en liten plåtkant, typ L-profil i så fall.

Men den stora farhågan är som sagt att om jag inte har något som stoppar på diagonalen så kan väl vattnet rinna över och in under taket? Alltså oavsett hängränna eller inte.

Rickard.
L-plåt är ingen bra lösning (inte godkänd) men går nog att lösa ändå om du verkligen vill i det här fallet men det får du ta med takläggarna.

Jag fattar verkligen inte vad du menar med att det ska rinna över och in under taket.

7° är en bra lutning för papptak (y)

Om du avslutar nedåt med en normal fotplåt som går ut över normalt ska du knappast ha något problem med att något rinner längs kanten och sugs upp. Om du ändå kommer ha någon som svetsar tätskikt på plats är nog montering av en specifik fotplåt för dina vinklar inget större problem. I mitt fall då taket var mindre än 15 kvadrat och smalare än den bredaste tillgängliga dammduken så har jag kört med ett underlag av underlagspapp och sedan ett tätskikt av 1mm dammdum utan skarvar

Ni har nog rätt när ni säger att det inte bör bli nåt problem. Jag var ute och satte upp en bräda på vilken jag hällde vatten. Vattnet rann förstås över kanten men droppade direkt ner utan att rinna på undersidan så en fotplåt bör klara sin uppgift i det hänseendet.

Skulle ni välja att sätta upp tre sammanhängande hängrännor (två vågräta och en diagonalt) då eller kan man lika gärna låta vattnet droppa ner?

Skall gjuta sista betongfoten på berget nu i helgen tänkte jag och uppe på den kommer trästommen.

Byggplats med bräda lutad mot husvägg, verktyg och byggmaterial förberedda för gjutning av betongfot.
Skapa konto

Uppsatt träbräda på ett byggprojekt beläget på en klippa med betongfot och verktyg synliga.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.