Tog en titt på min anläggning som är väldigt gammal. Stålkulo, gamla kopplingsdosor med skruvplintar (tror det heter så). Jag tolkar det som att man mitt i systemet gått över från tre stycken ledare, till fyra stycken, där man "delat" upp den enda fasen. Varför? är det okej? Finns det någon nackdel med detta? Det funkar ju uppenbarligen, tycker bara det är en konstig lösning, men sen är jag ju ingen elektriker heller. Försökte göra en skiss nedan. Det är ju ingen professionell relationshandling, men har försökt följa verkligheten så långt som möjligt rent bildligt.
Det är ingen strömbrytare inblandad? En tänkbar förklaring är att Vägguttagen en gång styrts med en strömbrytare men att denna tagits bort. Om det är kopplat som bilden visar är det lite udda. Men inget farligt.
Ja det är troligtvis en ombyggnad tidigare där en strömbrytare har försvunnit.
Det kan vara mycket ombyggt också, kanske både strömbrytare och lamputtag har försvunnit, ev kronkopplat, och sen har det tillkommit vanliga eluttag istället.
Ja det är inte gott att gissa vad och hur, men troligast beror det på att något har byggts om.
Som Avemo skriver, det är inte farligt, inte mer än att det kan förbrylla någon som ska greja där, och ev göra att denne gör fel.
Det kan vara mycket ombyggt också, kanske både strömbrytare och lamputtag har försvunnit, ev kronkopplat, och sen har det tillkommit vanliga eluttag istället.
Ja det är inte gott att gissa vad och hur, men troligast beror det på att något har byggts om.
Som Avemo skriver, det är inte farligt, inte mer än att det kan förbrylla någon som ska greja där, och ev göra att denne gör fel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera innerväggar – Måste all gammal kalkputs bort?
Stenhus -
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Åtgärder vid radonvärde strax över gränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
Hur gör man ett snyggt avslut med HANDLEDARE/ÖVERLIGGARE
Altan & Uteplats