Byggahus.se

Trekammarbrunn, igensatt markbädd? Göra rent spridarna?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hyfsat nyinflyttade och med noll kunskap av avlopp egentligen.
    Jag har försökt läsa på lite, men det hjälper inte mer än att jag vet att vi har en markbädd och trekammarbrunn.
    :)

Ok, jag ska försöka förklara det jag vet om problemet.

I mars i år så tömde de trekammarbrunnen och de sa då att den var alldeles för full.
    Det enda jag tänkte om det var att det var bra att de tömde den då.
    Nu för två veckor sen så grävde de av avloppsröret av misstag och det var helt fullt så det sprutade upp massa skit.
    De som krävde kollade brunnen och den var överfull igen.
    De sa att markbädden är igensatt och vi måste göra en ny.
    (Jag bad grävarna ge mig en offert, men den har inte kommit ännu)

För en vecka sen kollade jag i brunnen och då var nivån normal (tror jag).
    För tre dagar sen kollade jag brunnen och då var den helt överfull.
    I dag kollade jag brunnen och då är nivån normal (tror jag) igen.
    Men det ser nog inte ut som det ska, det ser ut som det är sörja i alla kammare och vad jag förstår av det jag försökt läsa mig till så ska det INTE vara så.

Min egen lekmannatanke är att det blev fullt i brunnen och papper och skit rann då över till de kammare där det inte ska vara annat än flytande, sen har papper och skit åkt ut i spridarna och då täppt igen nånstans.

Men man kanske inte ska gissa på min kunskapsnivå ...

Ja just det, det finns ju två brunnar till, typ 20 och 40 meter från trekammarbrunnen. Jag har kollat dem en gång. Då var det vatten upp till strax under marknivå.

Jag skickar med en bild på hur det ser ut i dag i trekammarbrunnen.

Frågeställningar,
    Måste man göra en helt ny markbädd?
    Om det är igensatt av papper nånstans, kan man inte göra rent på något sätt?
    Om man måste göra en ny markbädd, måste man skaffa en ny brunn?
    Måste man anmäla detta till kommunen? Vad händer då?

För övrigt så växer det små träd på våran markbädd, det ska det väl inte göra?

Fattar ni inte vad jag menar så fattar jag det, jag fattar ju verkligen ingenting av det här.

Tack på förhand!

2. C
    Medlem · Nivå 6
  3. P
    Husägare Nivå 1
    Verkar som du fattar en hel del, men hoppas kunna lära dig mer :)
    I den stora kammaren kommer ditt avlopp ut och här ska du kunna se röret som kommer från ditt hus. Tolkar att detta är under ytan/dyngan eftersom det inte är med på bild.
    I denna kammaren ska det mesta av fasta partiklar stanna. Sedan har du två mindre kammare där den översta ser ut att vara den sista innan avloppsvattnet lämnar din trekammarbrunn. Ser nämligen ut som ett överfullt t-rör som sticker upp. Detta indikerar att du har stopp vidare i systemet. T-rörets uppgift är att se till att fasta partiklar i ytan inte ska ta sig vidare till din markbädd. Du har också papper och skit uppe på de avskiljande väggarna, vilket indikerar att din brunn varit ännu mera överfull.
    Om din anläggning är rätt gjord så ska det finnas en brunn dit vattnet rinner vidare till från din trekammarbrunn och sedan fördelas till 2-4 spridarrör. Här ska du också ha möjlighet att växla mellan dina olika spridarrör. I denna brunn ska det bara vara vatten på botten. Har du tur är bara ett av dina spridarrör nu igentäppta, mer eller mindre, och de övriga inte.

• Laddar…
  4. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Så här är i princip din slamavskiljare och markbädd konstruerade:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-05-24 kl. 18.11.55.png

Slamskiljaren till vänster (av typen trekammarbrunn). Sedan leds vattnet till en fördelningsbrunn. Från den går det ut i spridarledningar (två eller flera) som avslutas med inspektionsrör som ticker upp i marken. Sen tricklar vattnet igenom markbäddens spridarlager, ned genom 80 cm sand och fångas upp av dräneringsledningar som leder det till utloppsbrunnen. Spridarledningarna sticker upp ur marken för att få luft igenom dem (och det ger en inspektionsmöjlighet.

Kolla först att du har alla de delar som ska synas ovan mark.

Nästa steg är att kolla vart det blir stopp.Typiskt sett är det antingen stopp i spridarledningarna (de små hålen geggar igen) eller i spridarlagret under dem. Det första går att lösa med en spolning av spridarledningarna. Det senare tyder på att hela markbädden måste läggas om. Det kan också vara stopp eller förhöjt vatten vid utloppet från markbädden, d v s i utloppsbrunnen.

Så kolla först de två brunnarna 20 samt 40 m från slamavskiljaren. Den grundare av dem är fördelningsbrunnen och den djupare är utloppsbrunnen. Det ska inte stå vatten i någon av dem. Kolla sedan ned i spridarledningarnas inspektionsrör och i dräneringsrörens luftning med en ficklampa. Står det vatten där?

• Laddar…
  5. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för era svar! Jag ska kolla hur vattnet står så fort jag får tid i veckan.
    Fortsättningen följer ...

6. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar.
    Röret från huset ser man (ibland), jag tog en kass bild inser jag nu.
    Det ligger just ovanför sörjan, till höger utanför bild.
    Men två dagar eller ngt innan jag tog den här bilden så låg röret en halvmeter under sörjans top.
    Om spridarrören, kan man göra rent dem? Hur ställer man om till det andra röret?
    Och kan man kolla med kommunen hur den här anläggningen ser ut?
    Det var ett dödsbo som vi köpte och inga såna papper finns med.

Jag skriver en liten uppföljning som jag postar nu ... med fina hästbilder. ;)

7. C
    Medlem Nivå 1
    Tack! Jag postar ett nytt inlägg nu, med bilder på de hemska brunnarna ...
    Fan jag kunde tagit bättre bilder kanske, men jag ritade en superfin skiss i stället. :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

8. C
    Medlem Nivå 1
    Inte i närheten av skalenligt.
    Jag uppskattar avståndet mellan allt här.
    Från hus till trekammare är det cirka 15 meter.
    Mellan trekammare och brunn 1 är det nog ungefär 20 meter.
    Och mellan brunn 1 och två även där 20 meter.

De två luftningsrören ligger kanske åtta meter från brunn 1.
    Nån jävla myrstack i rör 1 var det, rör 2 såg bra ut.

I brunn 1 (som jag inte vet hur djup den är, nådde inte ner med min arm plus en meter pinne) är det som ni ser på bilden inte så fint vatten och det står ganska högt. Det luktade avföring i den brunnen.

I brunn 2 är även där vattnet rätt högt, det har varit högre såg det ut som.
    Jag tror att vattnet från brunn två rinner vidare ut i en liten bäck som ligger precis bredvid.

Jag vet inte var själva bädden är, jag trodde den var där den lilla skogsdungen (markerad med bruna prickar) är. Mellan brunn 1 och luftrören (om det nu är det) alltså.
    Men bör den inte vara mellan brunn 1 och brunn 2?
    avloppskarta.gif

Brunn 1
    99372038_1422421177968874_994077963139940352_n.jpg

Brunn 2
    99155316_676972956187292_670983121243471872_n.jpg

Luftrör 1 (Vet så klart inte om det betyder något, men det växer massa brännässlor eller ngt skit vid båda rören.)
    99280857_2347338585567252_7249051578919813120_n.jpg

Luftrör 1 vid hästen och luftrör 2 just framför mig. Brunn 1 är långt till vänster utanför bild.
    99381849_577010366558565_6640753178943946752_n.jpg

Rör 2 close up
    100061598_782717032258790_2557343190122233856_n.jpg

Det var alla bilder.

Vad jag förstår så är det inte speciellt bra om det är växtlighet på markbädden, men här är det en liten skog/slydunge...

Tack igen för alla svar, det klarnar en del om hur det här fungerar.
    Det vore ju som sagt guld om det gick att ordna utan att göra om allt.

9. P
    Husägare Nivå 1
    Som Claes skrev så kan man spola spridarrören. Att växla mellan dina olika spridarrör gör du troligen i brunnen som du har närmst din trekammarbrunn. Står det vatten i denna ser du dock inte spridarrörens ändar då dessa är på botten.
    Då du köpt av ett dödsbo låter det ju sannolikt att din anläggning blivit försummad.
    Kontakta din miljöförvaltning för att få ut dokument om din anläggning. Det kan hjälpa dig att reda ut hur det ser ut under mark.

Redigerat 25 maj 21:57
  10. P
    Husägare Nivå 1
    Det är märkligt att du har såpass mycket vatten i ”brunn2” om vi förutsätter att detta är utloppsbrunnen. Det tyder ju isf på att det sedan är stopp ned mot bäcken. Att hitta utloppsröret vid bäcken kan vara svårt men naturligtvis värt en titt. Kanske dags för rörfilmning?
    Har en släkting som fick rubbet betalt av försäkringsbolaget efter en sättningsskada i sin anläggning.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Det är en gammal anläggning som är om ombyggd med plastdelar i modern tid. När anläggningen byggdes om så ska man ha sökt ett avloppstillstånd med detaljerad beskrivning i ansökan. D v s hos kommunen finns all info om anläggningen som offentlig handling. Begär ur dessa handlingar.

Är du säker på att detta ens är en markbädd? Utseendet passar bättre med att det är en infiltration. Infiltration skulle stämma bra om vi antar brunn 2 inte är en del av anläggningen idag men kanske var sista brunnen för direktutsläpp i vattendraget innan man byggde om till infiltration.

Första grej är att ta dit en spolbil och spola rent spridarrören. Samma dag ser du till att håva upp allt äckel i kammare 2 och 3 (de små kamrarna) i slamavskiljaren och lägger dem i kammare 1. Du ser också noga till med håven att det inte finns någon smuts i fördelarbrunnen. Sen får du hoppas att det mest var papper och guck som satt igen spridarledningarna.

12. C
    Medlem Nivå 1
    Tack igen för de grymma tipsen jag har fått!

Jag har ringt och kollat efter dokumentation.
    De hade typ inget. Det står bara att det är en slamavskiljare på tre kubik.

Jag ringde även och kollade vad en rengöring skulle kosta.
    Det lutar väl åt en rengöring och sen en extra tömning per år.

Men först ska jag inspektera utloppet till bäcken osv.
    TACK!