Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

- Trehundra spänn för en liter terpentin!

1. B
    Medlem · 271 inlägg
    När jag fick summan tyckte jag det var för mycket, och kollade igenom varorna.

- Trehundra för en liter terpentin!
    - Ja, den kostar det.
    - Nej, det gör den inte.
    - Jo, den är av högre kvalitet.
    - Högre kvalitet än vad? Jämfört med? Till vad?
    - Den är bättre raffinerad ...

Hon fortsatte lite och förstod uppenbarligen inte vad hon pratade om. Då avbröt jag henne och sa att jag inte ska ha något.

- Då kan jag ta bort balsamterpentinen.
    - Jag ska inte ha nånting!

Att bli av med pengar är en sak, men att bli lurad är värre. Men kanske var jag lite väl hård. Motbevisa mig att flaskan är värd trehundra, så jag får gå och be om ursäkt.

2. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 530 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Flaskan är väl värd vad du vill betala för den. Sen kan ju tillgång och efterfrågan även bestämma priset.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Östergötland · 4 147 inlägg

fribygg

Medlem
    Biltema tar väl en hundralapp för sin literflaska och på byggnadsvården får man snart räkna med det dubbla. Jag tycker inte du behöver be om ursäkt

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

4. B
    Medlem · 271 inlägg
    Jo, jag har letat rätt på priser. Men som sagt, vad är det för skillnad som motiverar tredubbling av priset? Högre raffinerad duger förstås inte som svar.

• Laddar…
  5. U
    Medlem · Skåne · 2 717 inlägg

Uffe A

Medlem
    Undrar om den här tråden kommer att utvecklas på samma sätt som de om elektrikers påslag.
    Handla på Biltema eller något annat billighetsvaruhus
    Har du samma diskussion med personalen på macken när du handlar en dricka där?

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 9 inlägg

Johrnak

Medlem
    Terpentin av olika fabrikat kan skilja sig i råvaror och sammansättning. Om denna sort är "värd" 3 gånger så mycket som Biltemas låter jag vara osagt.

Att det finns olika prisklasser inom samma produktgrupp (se t.ex. på schampo) tycker jag inte är så konstigt. Med det i åtanke kunde din konversation varit lite annorlunda och du hade fått med dig varor hem:

- Trehundra för en liter terpentin!
    - Ja, den kostar det.
    - Då vill jag inte ha den. Har ni någon billigare?

7. F

fribygg

Medlem
    Tredubbling av priset? Jag tror Claessons trätjäras terpentin kostade mer än 150kr sist jag handlade. Det är en kvalitetsprodukt med ett relativt högt pris.

Vilken firma begärde 300kr för en liter terpentin och får du inte ordentlig rabatt eller kickback om priset är så högt?

• Laddar…
  8. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 730 inlägg

Huddingebo

Medlem
    300kr är ocker.

9. F

fribygg

Medlem
    Det kanske var på Ahlsell? Med 70% rabatt på det priset är det inte dyrt

10. R
    Medlem · 5 180 inlägg
    Kan ahsell ta över 5000 kr för ett par jalas skor som jag som privatperson kan köpa för 1500 kr så kan man ta 300 kr för en flaska terpentin med.

Kolla prislappen innan du lägger i varukorgen, om du var otrevlig mot kassörskan ska du absolut be om ursäkt. =) (förutsatt att det inte var ägaren som tog betalt)

11. B
    Medlem · 271 inlägg
    En mindre butik med lite hipsterprofil. Så egentligen får jag väl skylla mig själv.

När jag letar igen hittar jag inget över runt trehundra kronor litern, där Byggnadsvårdsbutiken argumenterar för att deras kommer från pinjeträd och därmed är "särskilt mild". Vad nu mildhet är för något i sammanhanget och hur de nu mäter det.

Sen kan man förstås undra över prefixet "balsam". Finns det terpentin som inte balsamerar?

12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 065 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Du skulle ha bett om en provsmakning, jag blev lite sugen…

13. F

fribygg

Medlem
    Vill du ha billigt finns det på Biltema, men centrala lägen, exklusiv inredning och hipster profil saknar butikerna;)

14. H
    Medlem · 1 678 inlägg
    Sen detta med mild terpentin, vad är poängen i då fall? Varför inte bara välja lågatomatisk lacknafta om man vill ha något hälsosammare?

15. O
    Medlem · 1 151 inlägg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.