617 läst ·
10 svar
617 läst
10 svar
Tre kontaktorer i serie = enkelt fasbrottsrelä?
Hej
Jag undrar om det finns något som hindrar att man sätter tre kontaktorer i serie för att få ett enkelt fasbrottsrelä? Styrspänningen blir en fas per relä.
De ska skydda en värmepump genom att bryta alla faser om en försvinner.
Jag vet att det finns särskilda spänningsövervakningsrelän, men mest nyfiken på om det fungerar då det skulle bli enklare med kontaktorer utan lull-lull.
Jag undrar om det finns något som hindrar att man sätter tre kontaktorer i serie för att få ett enkelt fasbrottsrelä? Styrspänningen blir en fas per relä.
De ska skydda en värmepump genom att bryta alla faser om en försvinner.
Jag vet att det finns särskilda spänningsövervakningsrelän, men mest nyfiken på om det fungerar då det skulle bli enklare med kontaktorer utan lull-lull.
Risken är att kontaktorn inte släpper även om en fas försvinner då strömmen kan ledas över fas till fas via en trefasbelastning t.ex kompressor eller värmeelement.
Klassiker med 400v spis som skickar spökspänning när en huvudsäkring gått.
Det borde sitta ett motorskydd till kompressorn.
Klassiker med 400v spis som skickar spökspänning när en huvudsäkring gått.
Det borde sitta ett motorskydd till kompressorn.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men har inte värmepumpen eget skydd för fasbortfalk?
Våran luft/vatten VP (näsan 20 år gammal Thermia) vid ett av släktens hus har iallafall larmat för fel fasföljd när elbolaget kopplade fel i nätet. Förutsätter att den även skulle larma vid saknad fas.
Våran luft/vatten VP (näsan 20 år gammal Thermia) vid ett av släktens hus har iallafall larmat för fel fasföljd när elbolaget kopplade fel i nätet. Förutsätter att den även skulle larma vid saknad fas.
Den är varvtalsstyrd med inverter. Vissa värmepumpar är väldigt känsliga för fasbortfall.alm82 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Skulle förvåna mig om den inte har eget skydd för det.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men vet du att de felen berott på fasbortfall? Har uppfattat att framförallt de tidiga varvtalsreglerade pumparna höll rätt usel kvalitet.
Det går att få ihop det, men kostar plats i en central eller extra kapsling. Enklast är nog att sätta enL Lasrberglund skrev:
fasvakt ( 3-fas ) och lägga NC i serie med kompressorkontaktorns spole ( A1 fas eller A2 noll. ) Kopplas då på kompressorns kontaktor L 1 , L2 , L3 . Så skyddar det allt efter kontaktorn, inklusive en inverter, när den bryter. Sen kan man fundera på om det ska återgå automatiskt eller manuellt. Med ett relä som håller sig själv, vid manuell återkoppling. Det första kan om man har otur att inkommande får hicka, ge en del problem.
Klicka här för att svara