Byggahus.se

Tre halvmasker - jämförelse och recension

1. M
    Anonym
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CIMG0716.JPG

Från vänster:

1: Sundström SR90-2 med P3 partikelfilter och förfilter

Sundström har lite olika halvmasker och denna är tillverkad i TPE, termoplastisk elastomer. Den motsvarande som säljs nu heter SR90-3 och är grå. Finns i två storlekar, S/M och M/L.

Denna har jag använt när jag slipat och kapat stål, rensat det från färg och rost samt svetsat. Den passar precis under svetshjälmen men är inte idealisk för det alls. Utblåsen som är riktade åt sidan har en tendens att se till så skyddsglasögon och insidan av svetskassetten i hjälmen immar igen. Numera använder jag 3M-masken till det.

Filtret monteras i fronten och täthet erhålls med hjälp av att TPE-materialet klämmer fast själva filtret runt kanten.

Långtidsanvändning: Helt okej, efter fyra timmar var det lite obehagligt vid näsroten, men det är bara att justera så den sitter lite högre upp. Antagligen kan man ställa in banden så det inte blir problematiskt alls.

Av/På: En konstruktion med ett band som sitter i öglor på masken. Ena delen av bandet träs över huvudet och ner till nacken, sedan dras den andra delen av samma band upp på huvudet vilket tillsammans med första delen av bandet håller masken på plats. Jag gillar denna konstruktion då det är enkelt att lossa övre bandet och låta masken hänga runt halsen om man behöver prata med någon tillfälligt till exempel. Det går snabbt att dra på den sen igen.

Täthet / ventiler: Mindre bra, Masken känns tät när man håller för ut-ventilerna och blåser, men efter användning är där ofta en del böös på insidan. Detta kan dock ha andra anledningar än konstruktionen i sig, som att den är gammal, ventilerna slitna osv, men vid nogrann okulär undersökning hittar jag ingenting som är synligt slitet eller trasigt. Filtret och förfiltret som använts var båda nya.

2: 3M 7502 med p100 HEPA partilkelfilter

Detta är 3M's topp-modell, tillverkad i silikon. Finns i tre storlekar, S, M och L. Till skillnad från 3M's 6000-serie som har utblås rakt framåt så har denna 7000-serie utblåset riktat nedåt. Det är mycket fördelaktigt vid svetsning pga tidigare nämnda problematik med sundström-masken i samma situation. De tunnare filterna gör det också enkelt att få plats under svetshjälmen utan problem.

Jag har även använt den i oerhört dammande höarbete. Denna mask är min absoluta favorit.

Filtren monteras med bajonettfattning och det finns en uppsjö olika varianter. Jag lyckades hitta dessa som jag tycker är bra i sin enkelhet då man enkelt blåser ur dem med tryckluften och de är dessutom smått högre specade (99,97% av luftburna partiklar, svetsrök etc.) jämfört med de europeiska p3-filterna (99,95 % av luftburna partiklar).

Långtidsanvändning: Mycket bra. Efter fem timmars användning rätt justerad känns det inte konstigt någonstans och jag skulle nog inte ha några problem att bära denna hela dagar flera dagar i sträck, men det är min gissning i nuläget.

Av/På: Här är också ett band som sticker ut i två delar. Den ena har en plastkonstruktion för hjässan för att fördela trycket och den andra en hake med bygel som man enkelt hakar i bakom nacken. Inte riktigt lika snabbopererat som sundström-masken, fler delar som kan gå sönder och därmed inte lika robust i konstruktionen, men kvaliteten är däremot mycket hög så jag tvivlar på att något går sönder i användning lite brötigare än normal.

Täthet / ventiler: Oerhört bra. Fem timmar i hödamm, tjockt damm-lager på kläderna, kliar i ögonen osv men inte ett spår inne i masken, lungorna mår gott. Mycket nöjd med funktionen. Eftersom den bara har en utandningsventil kan man tro att sundström-masken är lättare att andas ut genom då den har två, men jag upplever ingen skillnad mer än att 3M-masken är snäppet lättare att andas i överlag.

3: Biltema halvmask med partikelfilter

Denna har jag använt mycket innan jag införskaffade de andra två. Den är konstruerad på samma sätt som 3M-masken med två filter och en utandningsventil. Tillverkad av gummi.

Långtidsanvändning: På mitt ansikte trycker den på näsroten så det blir obehagligt efter tio minuter. Justerar jag den så det blir bekvämt så håller den inte tätt. Inte bra.

Av/På: Konstruktion med två band precis som de andra, med skillnaden att de är fasta (dock justerbara). Både vid av/på-tagande behöver det band som ska sitta runt nacken träs över huvudet. Otympligt och krångligt. Båda de andra två maskerna har lösningar som eliminerar just detta. Ett stort minus.

Täthet / ventiler: Som nämnt ovan så trycker den på näsroten, man behöver stundvis justera så gummit ligger emot huden och tätar just där, ofta det blåser ut luft rakt upp. Har man skyddsglasögon på sig också blir de direkt igen-immade i det läget. Dessutom - när masken sitter på så den håller tätt så blockerar hakan utandningsventilen väldigt lätt. Jag har absolut ingen jättehaka så det är inte det, men jag kom på att om jag öppnar munnen så blockeras inte ventilen och det går att andas. Mycket dålig konstruktion, iallafall för min ansiktsform. Kan inte rekommendera denna mask.

Redigerat av moderator 6 feb 2015 14:38
  2. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Mer sånt här, trevlig läsning!

3. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Har väldigt begränsad erfarenhet av masker men jag spontanköpte en Sundström när Materialmännen hade utförsäljning. Tycker inte den är särskilt bekväm heller men min är i alla fall tät som jag upplever det i alla fall. Skall prova 3M som du tipsar om när/om jag skall göra en massa damm.

Kul med sån här spontanrecension - mer sånt som sagt!

4. D
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipsen, 3M-masken med P100 gick ju att köpa billigt på ebay, under 200kr med frakt. Hoppas inte det är någon kina-kopia...

5. R
    Medlem · Nivå 18
  6. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag har Sundström masken och hade tidigare Biltema. Gillar Sundström mycket bättre, den är tätare och mjukare.
    Efter ca. 2 år har dock bandet börjat ge upp och ena ventilgummit är lite buckligt, inte så det läcker ännu men det är nog inte långt borta. Den har dock legat både här och var och även varit utsatt för en del UV så det är nog mitt eget fel att den börjar lämna in...

Får ta en funderare på 3M masken, den verkar ju bra...

Har du några priser att jämför på mask/filter?

7. M
    Anonym
    Priser i sverige:

http://verktygsboden.se/halvmasker/halvmask-sr90-3-ml-basic
    http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbet...Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask-755-26350/
    http://www.grolls.se/sv/produkt/43027

verktygsboden SR90-3: 410 kr
    biltema: 149 kr
    grolls 3M 7502: 469 kr

Filtret 2091 har jag inte hittat i sverige men det finns som sagt på ebay. Även masken inhandlas nog med ekonomisk fördel där.

Hade jag investerat i en sundström-mask idag hade jag nog provat SR-100 som är av silikon, den kanske är ännu mjukare än SR-90 i materialet mot huden.

8. D
    Medlem Nivå 2
    Redigerat 10 feb 2015 19:33
  9. pär h
    Medlem Nivå 12
    Sundström har även silikon som material i masken och det är väldans skillnad på komfort jämfört den gamla varianten i någon form av gummi som blev hård med tiden.

Pär

10. F
    Medlem · Nivå 14
    Jag har Sundströms hel- och halvmasker i olika storlekar och material. De nya är bättre men jag har också lite tryck över näsroten. Synd för jag gillar dem i övrigt. Trevligt att kunna stapla olika filter, men det kanske är standard för alla tillverkare.

11. M
    Anonym
    Såg denna bilden från ISS. Amerikanerna evakuerades in till ryssarna pga misstänkt läcka av farlig gas. Vilka masker har de på sig när de ska in å ta prover? 3M såklart! Verkar vara någon variant av 6000 eller 7000 med huva som gör den till en helmask fast inte så skrymmande som de vanliga med stort visir.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    24B3B6F600000578-2909791-image-a-15_1421284834863.jpg

12. B
    Medlem · Nivå 8
  13. L
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipset, la precis en beställning på 3M 7502 via eBay. Är i behov av 3 stycken, men beställde en för att kunna granska om det är original man får eller inte. Har du fått hem original via eBay?

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag har kapat en hel del stål med vinkelslip och med 3M Aura 9322+ men tycker att det inte är riktigt bra. Kanske behöver en sån där halvmask...

15. HogeN
    Lösvirkesbyggare Nivå 6
    kommer långt med M3 "kaffefilter" :) spec med betong.trädamm