Byggahus.se

Tre delägare

1. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 231 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Jag menar att om du använder stugan jättemycket och dina bröder knappt gör det alls, så är det rimligt att du betalar mer.

Vem är det som driver på den här renoveringen, tycker alla att det är nödvändigt?

Det är otydligt hur du värdesätter din relation till dina bröder men det här verkar ha alla förutsättningar för att skapa osämja i familjen.

• Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 481 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tror inte på den här typen av samägande. Dels är jag tveksam på principiell grund, men än mer då det låter som om TS redan nu är missnöjd med befintligt upplägg och vill ändra det.

Köp ut de andra.

3. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 457 inlägg

AndersS

Medlem
    Har haft liknande där vi idag är ensam ägare till fritidsfastigheten.
    Risken är att problemen fortsätter inom ramen "rättvist" och som någon noterat om plötsligt nästa generationer dyker upp som delägare.
    Blev ju inget svar på din fråga om fördelning, men att ni kanske ska ta ett steg tillbaka och fundera på ägandeförhållande.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 481 inlägg

hempularen

Moderator
    Frågan är ju lite, vilka av delägarna är intresserade av att gäststugan byggs? Man kan ju misstänka att de delägare som bara nyttjar fastigheten ett par veckor per år känner ett mindre behov av stugan, än en delägare som kanske vill utnyttja fastigheten själv under hela sommarperioden? Samtidigt så ökar givetvis den gemensamma tillgången i värde lika mycket för alla delägarna.

Alternativet till stugbygge skulle ju kunna vara en mer "regelstyrd" internbokning av vilka veckor var och en kan nyttja fastigheten?

5. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Den av oss som vill detta mest är den som har minst med tid då han har ytterligare ett sommarhus och ett bostadshus. Han har också mest pengar och bråttom då han vill höja bekvämligheten och har föreslagit att vi lejer bort bygget av gäst/dusch/wc-hus.
    Yngsta brodern önskar nog att han hade mer tid i stugan men har även han fler ställen (på sin frus sida), men har inte riktigt lika bråttom med att få detta klart. Men har heller inte budget att leja bort arbetet utan förhåller sig ”tacksam” om vi kan bygga själva, och kommer försöka hjälpa till med det han kan.

Jag är egentligen den av oss som minst tycker detta är nödvändigt då jag kan uppskatta det primitiva med utedusch och mulltoa och inte har samma behov av gäststuga heller. Men vi har i samband med att vi fick kommunalt vatten och avlopp för två år sedan förberett VA och el samt grusat av en yta - så jag är helt med på att vi ska genomföra detta. Men har heller inte budget att leja bort hela jobbet. Att jag ställer frågan här är för att jag vill UNDVIKA konflikt med mina bröder. Jag ville bara bolla vad som kan vara ett rimligt förslag från min sida om hur vi delar på insatser och kostnader.

Vad gäller tillgängligheten till stugan så lämnar vi varje år in våra respektive önskemål om vilka veckor vi vill vara där, och brukar alltid kunna samsas. Anledningen till att jag varit där mer de senaste tre åren är för att vi åkte på en vattenskada och ett massivt renoverings/restaureringsarbete.

Jag ser också fram emot att få åka dit och vara ledig. Hoppas på mindre av måsten och stora kostnader framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.