Byggahus.se

Tre delägare

1. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Hej, jag och mina två bröder är delägare i ett sommarhus som gått i arv. Vi undrar hur man ska tänka kring fördelning av arbete och kostnader. Hittills har vi delat allt på tre, även om det är jag och min sambo som utfört merparten av allt arbete.
    Nu är vi överens om att uppföra en gäststuga på tomten. Egenbygge är vad budgeten tillåter, men mina bröder har ingen möjlighet bidra med arbetet varför jag och min sambo tagit på oss att bygga. Kalkylen ser ut ungefär så här; mtrl 100 000kr, hantverkare (för el, rör och mattläggning) 40 000kr. Tidplanen är att vi på vår semester i år ska göra grunden (golv, tak, väggar) klar i år och inredningen nästa vår.

Hur bör kostnaderna fördelas? Tacksam för råd!

2. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 585 inlägg

MagHam

Husägare
    Nu svarar jag inte riktigt på din fråga utan ställer en motfråga:
    Har du någon möjlighet att köpa ut dom andra två delarna?
    Eftersom ni gör merparten av allt jobb så är det en grogrund för osämja med skev arbetsfördelning - Och någon gång måste ni alla tre delägare skiljas från sommarhuset, Hur ska ditt och sambons extraarbete värderas då? Får ni extra?

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 029 inlägg

yonna

Medlem
    Ett alternativ: Du och sambon gör jobbet. Bröderna står för materialkostnaden. Ev står du för inhyst arbetskraft.
    Vad räknar ni med vad stugan skulle kosta om allt köptes in?

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 659 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Kostnaderna bör delas lika. Men ert egna arbete är svårt att värdera, lär bli en kompis-ersättning, tänk på att ni sparar pengar själva på ert jobb också.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 433 inlägg

hempularen

Moderator
    Det där är en klassisk knepig situation.

Nu vet vi ju inte vad de olika delägarna har för möjligheter och intressen. Men jag är av uppfattningen att vill man genomföra ett sådant här projekt, så får man försäkra säkra att delägarna deltar med pengar och arbete efter förmåga och intresse. Utan att någon lägger synpunkter på att den eller den borde bidraga mer. Vid en framtida försäljning, så får man i första hand hålla sig till den formella ägarindelningen. Är det någon som vet med sig att ha bidragit väldigt lite så kan det vara klädsamt av den personen att föreslå en lägre andel för sig vid en försäljning.

Men börjar man att ha förväntningar på sina syskon (ofta förstärkta av makar) så leder det alltid till mer eller mindre osämja.

Vi har ett fritidshus som är samägt av min fru och hennes 3 syskon. Vid fördelningen efter föräldrarna deklarerade min frus äldsta bror att han inte har möjlighet att medverka varken praktiskt eller med pengar. Vi alla ville ha honom kvar i "gänget". Så vi tre andra familjer tar hand om huset. Brodern ifråga hade/har en pressad situation med stora personliga problem för hans barn. Det handlar både om lång arbetslöshet, sjukdom och dödsfall. Så vi vill inte ställa krav.

Idag fungerar det, men jag är lite fundersam över hur det skall hanteras i framtiden. Min fru är mycket yngre än syskonen, och rationellt sett så kommer det att bli en rätt stor delägarskara inom 10 - 15 år. Och åtminstonde en av de framtida delägarna vill jag helst bespara mina barn att behöva ha ett samägande med.

Redigerat 4 maj 2020 15:39
    • Laddar…
  6. K
    Medlem · Malmö · 1 586 inlägg

kindvall

Medlem
    Om man ser det så här:
    Hur påverkar den extra stugan fastighetens totala värde?
    Är det 500.000-->800.000 eller 5 miljoner -->5,3 miljoner till exempel?

7. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Tack för din tanke, det nog vore rättvist. Att köpa huset inkl allt skulle kosta ca dubbelt så mycket.

8. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Svårt att säga, men om marknadspriset idag för befintligt boningshus, lada och tomt ligger på 1000000kr kan jag inte tänka mig att gäststuga/wc/dusch höjer värdet med mer än 100-200000 kr?

9. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Ja, det är inte helt okomplicerat. Mina bröder har yngre barn än jag och har aldrig mer än ca 2 veckors semester per år i huset. Därav bristen på tid. Men det leder ju till en obalans i insats. Jag och min sambo gjorde t ex merparten av en omfattande renovering efter en vattenskada för två år sedan. Vi bedömer att vårt arbete sparade oss ca 100 000kr. Men trots det delade vi alla kostnader på lika stora delar.
    Så inför detta bygget känner jag att det vore rättvist att vår arbetsinsats ”räknas av” från min ev del av kostnaderna.

• Laddar…
  10. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Fast om jag skulle ta kostanden för inhyrd arbetskraft skulle jag ju betala en tredjedel av helheten? Trots att jag använder min semester för att utföra arbetet?

11. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 319 inlägg

Zixten

Medlem
    Svår nöt att knäcka....
    Ett alternativ kan vara.... Ta reda på vad stugan skulle kosta om ni lejer in för allt arbetet, dela den summan på tre, så mycket skall dina bröder betala, ni står för resten....
    Ex. ni kalkylerade med 140 000 och räknar med att det skulle gå på 50 000 för att ta in folk för att göra hela stugan klar.
    Då blir det 190 000 / 3 = 63 333 kr var. Dina bröder betalar 63 333 var och du 13 334 + eget arbete.
    Om det skulle kosta mer än 70 000 att leja in för det arbete ni planerar att göra själva så tycker jag nog att det räcker att dina bröder delar på de faktiska kostnader känns som att det kan bli konstigt att dom skall betala dig för ditt arbete....

• Laddar…
  12. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Saken är den att vi uppskattar kostnaden för att leja bort hela jobbet till 300000kr. Genom att själva köpa mtrl och bygga skulle kostnaden halveras, till ca 150000kr.
    För att bygga behöver vi avsätta 3 veckors semester och minst ett par långhelger i vår och höst. Säkerligen detsamma nästa år, innan allt är helt klart.
    Så frågan är hur stor del av den totala kostnaden jag ska ta.

13. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 223 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Om du nyttjar stugan mycket mer än vad de gör så är det väl en rimlig fördelning att ni betalar 1/3 av materialet var och du står för arbetet?

14. Stosja
    Medlem · 8 inlägg

Stosja

Medlem
    Du menar att jag BÅDE ska betala lika mycket som de OCH utföra arbetet på min semester? Medan de kan betala en tredjedel och ha semester?

15. M
    Nybyggare · Västerbotten · 101 inlägg

mnzeii

Nybyggare
    Ni får väl helt enkelt sätta er ner, diskutera och försöka komma överens om hur ni själva vill fördela kostnaderna. Den bästa och enda lösningen är den som ni kan samsas om. Det här är inte juridik btw.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.