Tre ägare varav två står på lånet

1k läst  14 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Vi är ett sambopar som med hjälp av en släkting ska köpa ett hus tillsammans.

Tanken är att vi (jag och sambon) ska stå som ägare av 2/3 medans släktingen står för 1/3. Hela hans del betalas med likvider.

Kommer jag och sambon kunna finansiera våra 2/3 med ett bolån utan hans inblandning? Vi två kommer m.a.o inte gå in med något kapital.

Han vill alltså inte stå på lånet, men erbjuder sig gå in med pengar förutsatt att hans finns med som ägare till en lika stor andel som det han investerar.

2. D
    Medlem · Nivå 17
    Han måste godkänna att ni belånar fastigheten men annars är det inget problem. Banken kan kanske ha åsikt om att ni lånar till hela insatsen.

3. M
    Medlem Nivå 4
    Hej Daniel!

Ja själva godkännande från honom är inga problem. Han vill helt enkelt inte ha ett till bolån. Av vilken anledning kan banken opppnera sig? Jag menar dom är väl skyddade eftersom huset ändå direkt är betalt med 1/3?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror inte att banken lägger sig i att hela kontantinsatsen kommer ifrån släktingen.

Släktingen tar dock en risk här. OM ni inte sköter ert lån, så kommer banken att ta huset och sälja det. Det som blir kvar efter att banken får sitt, betalas ut till ägarna. Då kan det finnas betydligt mindre kvar än hans 1/3 del. Banken tar alltså inte bara de 2/3 delar de har belånat, utan hela huset.

På samma sätt behöver ni kolla vad som händer om ni skulle separera. Hur kommer sambolagen in här? Jag vet inte. Men i normalfallet så delas ju värdet av en bostad man anskaffat för gemensamt boende lika mellan parterna vid en separation (om man var sambo). Hur detta påverkas när det finns en 3e ägare vet jag inte, men det bör ni nog kolla upp, om inte annat för släktingens skull.

Även fallet att en av er dör bör ni kolla upp. Som sambo ärver ni inte varandra överhuvudtaget. Utan det blir i första hand sambons barn, föräldrar, syskon som ärver. Finns inga naturliga arvingar så får allmänna arvsfonden arvet, även om det finns en sambo. Men det är en fråga som ni bör kolla upp, oavsett den lite ovanliga ägarbilden.

Och slutligen skall man vara medveten om lagen om samägande. Släktingen som äger 1/3 del kan när som helst begära att hela fastigheten säljs på auktion. Så det gäller att komma ihåg att gratulera på födelsedagar osv...

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 4
    Förstår precis vad du menar och det är några viktiga aspekter att ta med. Släktingen har själv erbjudit sig detta då vi idag äger ett fritidshus (ska behållas) och inte har medel för att även investera i ett permanent boenden. Ekonomi för oss i övrigt är dock god med inga övriga lån.

6. M
    Medlem Nivå 3
    Förutom vad som sagts innan så är det ofta en dålig idé att äga ett hus med någon annan. Kan uppstå många situationer när detta är opraktiskt, tex. huset skall målas om ni vill måla rött och det vill inte släktingen osv.osv.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Vi får väl anta att detta är en nära, välkänd släkting. Och som därmed litar på att ni skall kunna sköta huset bra nog.

Men faran ligger i att det kan uppstå andra problem som spiller över på husägandet. En punkt jag glömde skriva i första inlägget. Är vad händer om släktingen avlider? Om du eller din sambo då är nära arvinge, så borde det inte vara något problem. Men finns det andra arvingar med i bilden, så kan det blir problem.

8. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Går man så långt i ett förhållande att man investerar i boende (flera stycke i och med fritidshuset) så är det bäst att man gifter sig. Hempularen har ju tydligt förklarat varför här ovan. Så gå till rådhuset och skriv på pappret så är alla juridiska problem avklarade.
    Äktenskap har ingenting med kärlek att göra utan är bara en juridisk lösning när man äger saker tillsammans.

9. C
    Medlem · Nivå 15
    Själv är jag inte så säker på att banken går med på detta. Det bästa är väl att fråga banken, men det besked jag fått från flera banker är att de vill att samtliga delägare i en fastighet står som medlåntagare.

10. M
    Medlem Nivå 4
    Hej igen! Har nu diskuterat med banken och upplägget är ok. Det enda släktingen skulle vara medveten om är pansättningen som gäller hela bostaden.

11. M
    Medlem Nivå 3
    Varför ens försöka köpa ett hus innan man har en kontantinsats själv?
    Har ni inte kontantinsatsen då har ni inte råd.
    Ni behöver även ha en buffert för ev saker som går sönder. Nu vet jag inte hur gammalt huset är men räkna med minst 50 tusen i en husbuffert.
    Förutom det skall det finns minst 2 månadslöner vardera i buffert om någon blir arbetslös eller sjukskriven.

Skräck exemplet blir att köpa detta hus på stättet ni tänk det blir ett prisfall och en skilsmässa huset får säljas med förlust på 2-300 tusen kanske mer.
    Säg 300 tusen.
    Dela det på 3 men egentligen 2 eftersom den tredje har ju betalat sin del då får ni ta varsitt blancolån på 150 tusen för att kunna sälja huset.

Tänk om gör rätt börja spara pengar först sen titta på ett hus.

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Den största risken är väl den som @hempularen var inne på. Släktingens delägarskap gör att denne, eller dennes dödsbo, kan tvinga fram en försäljning. Så beroende på hur arvssituationen ser ut för släktingen bör ni fundera på den risken. Arv kan locka fram de värsta sidor hos folk.

13. M
    Medlem Nivå 4
    ........

Redigerat 23 mar 08:11
  14. M
    Medlem Nivå 3
    Vem är muppen som inte kan köpa huset själv när du nu säger att du kan det?
    Pajas

• Laddar…
  15. Joacimz
    Medlem · Nivå 5
    Vad händer den dagen ni säljer? Vill släktingen ha 1/3 av den summan har ni betalat för renoveringar och underhåll som han får del av, men det kanske är det som han ser som investeringen alt så skriver ni at ni lånat x antal kr som betalas tillbaka när huset säljs.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: