Hej,
TIps på hur man kan laga ett trasigt fäste till en hylla på en kylskåpsdörr mottages tacksamt.

Hyllan är den största, tyngst lastade i kylskåpet i en kombinerad kyl/frys från Elextrolux. Den har rejält stöd i innerkant.

Bifogar bilder på hyllans anslutning till fästet, det hela fästet på andra sidan samt vad som återstår på den sida där fästet lossnat från kylskåpsdörrens insida.

En ny hylla verkar omöjlig att få hit eller kostar nästan hälften av vad ett nytt kylskåp kostar. Vi är fem personer plus en hund i fritidshuset nu i sommar och har endast detta kylskåp, så vi behöver den verkligen.

• Närbild av trasigt hyllfäste inuti ett kylskåp från Electrolux, visar kvarvarande del av hyllans anslutning på dörrens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada i kylskåpsdörrens insida där fäste för hylla har lossnat, synlig beige isolering.
    Skapa konto
  • Trasigt hyllfäste till kylskåpsdörr, nära bild på plastkonsol med krokform.
    Skapa konto
  • Gilla
Jenny X
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Hej,
TIps på hur man kan laga ett trasigt fäste till en hylla på en kylskåpsdörr mottages tacksamt.

Hyllan är den största, tyngst lastade i kylskåpet i en kombinerad kyl/frys från Elextrolux. Den har rejält stöd i innerkant.

Bifogar bilder på hyllans anslutning till fästet, det hela fästet på andra sidan samt vad som återstår på den sida där fästet lossnat från kylskåpsdörrens insida.

En ny hylla verkar omöjlig att få hit eller kostar nästan hälften av vad ett nytt kylskåp kostar. Vi är fem personer plus en hund i fritidshuset nu i sommar och har endast detta kylskåp, så vi behöver den verkligen.
Har haft liknande problem men i mitt fall så var det fästena i hyllan som gav sig. Löste det med massor av smältlim. Limma rikligt bakom hela hyllan och acceptera att hyllan inte längre är flytt eller borttagbar.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
En liten plåtvinkel som skruvas fast med korta skruv direkt i plasten, gärna en lite bredare så man kan få 2 skruvhål på var sida om hålet
Hålen fylls fördelaktigt igen med silikon, det torkar i kyla.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Victor Waltersson Victor Waltersson skrev:
Har haft liknande problem men i mitt fall så var det fästena i hyllan som gav sig. Löste det med massor av smältlim. Limma rikligt bakom hela hyllan och acceptera att hyllan inte längre är flytt eller borttagbar.
Låter som om det kan fungera. Har ingen limpistol, men kan kanske hittat något annat lim som fäster bra på hårdplast och håller länge. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel.

Isakare Isakare skrev:
En liten plåtvinkel som skruvas fast med korta skruv direkt i plasten, gärna en lite bredare så man kan få 2 skruvhål på var sida om hålet
Hålen fylls fördelaktigt igen med silikon, det torkar i kyla.
Tycker plasten i min kylskåpsdörr känns lite klen för att jag ska våga lita på bara två skruvar. Men kan kanske fungera om jag kan fylla igen hålen och innanför med något som går att skruva i. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel. Kanske kan metoderna kombineras?

B BertStL skrev:
annat lim som fäster bra på hårdplast
Jag lagar trasiga plastdetaljer med snabblim i kylskåp och frys , har funkat länge nu

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Tycker plasten i min kylskåpsdörr känns lite klen för att jag ska våga lita på bara två skruvar. Men kan kanske fungera om jag kan fylla igen hålen och innanför med något som går att skruva i. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel. Kanske kan metoderna kombineras?
Ja det är en bra ide, gräv ut lite i isoleringen så du får in spackel typ bakom plasten, då kommer det sitta.

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Jag lagar trasiga plastdetaljer med snabblim i kylskåp och frys , har funkat länge nu
Har du någon särskild sort att tipsa om?

B BertStL skrev:
Har du någon särskild sort att tipsa om?
Tror de e samma i allt , tagit vad som finns i butik. men försöker hitta en liten större tub då den är använbar på mycket i hemmet. Vissa som vill fylla ut mer blandar i bikarbonat. Har dock ej provat detta själv men många andra har

sök på "superlim och bikarbonat"

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Tror de e samma i allt , tagit vad som finns i butik. men försöker hitta en liten större tub då den är använbar på mycket i hemmet. Vissa som vill fylla ut mer blandar i bikarbonat. Har dock ej provat detta själv men många andra har

sök på "superlim och bikarbonat"
det är dörrbyte som gäller men..

limma rikligt på alla sidor af hyllan med PL400 innan du sätter tillbaka denna så är det inte den som går sönder igen

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är dörrbyte som gäller men..

limma rikligt på alla sidor af hyllan med PL400 innan du sätter tillbaka denna så är det inte den som går sönder igen
PL400 en favorit men stinker så mycket så skulle nog själv inte köre i kyl

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
PL400 en favorit men stinker så mycket så skulle nog själv inte köre i kyl
inte när det torkat

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Limmar mycket plast o gummi i jobbet med Loctite 406, grymt bra men svindyrt.
Akta fingrarna, inte nyttigt att få på huden

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Limmar mycket plast o gummi i jobbet med Loctite 406, grymt bra men svindyrt.
Akta fingrarna, inte nyttigt att få på huden
troligtvis inte för maten heller då

• Gilla
BertStL
  • Laddar…
B BertStL skrev:
Hej,

För några dagar sedan hittade jag en gammal kylskåpsdörr med samma ”fästknobbar”. Jag klippte loss dem och området runt omkring. Limmade sedan fast biten över hålen på den nya dörren. Tog det enda lim som fanns hemma - Karlssons klister - och fäste på plats med spänd eltape. Efter ett dygn satte jag hyllan på plats. Efter ytterligare ungefär ett dygn började vi sätta saker i den. Jag har hela tiden hoppats att det inte ska bli någon stor olycka när klistret brister. Tanken var att göra om med bättre klister. Men nu har jag nästan börjat hoppas att lagningen ska hålla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.