Hej,
TIps på hur man kan laga ett trasigt fäste till en hylla på en kylskåpsdörr mottages tacksamt.
Hyllan är den största, tyngst lastade i kylskåpet i en kombinerad kyl/frys från Elextrolux. Den har rejält stöd i innerkant.
Bifogar bilder på hyllans anslutning till fästet, det hela fästet på andra sidan samt vad som återstår på den sida där fästet lossnat från kylskåpsdörrens insida.
En ny hylla verkar omöjlig att få hit eller kostar nästan hälften av vad ett nytt kylskåp kostar. Vi är fem personer plus en hund i fritidshuset nu i sommar och har endast detta kylskåp, så vi behöver den verkligen.
TIps på hur man kan laga ett trasigt fäste till en hylla på en kylskåpsdörr mottages tacksamt.
Hyllan är den största, tyngst lastade i kylskåpet i en kombinerad kyl/frys från Elextrolux. Den har rejält stöd i innerkant.
Bifogar bilder på hyllans anslutning till fästet, det hela fästet på andra sidan samt vad som återstår på den sida där fästet lossnat från kylskåpsdörrens insida.
En ny hylla verkar omöjlig att få hit eller kostar nästan hälften av vad ett nytt kylskåp kostar. Vi är fem personer plus en hund i fritidshuset nu i sommar och har endast detta kylskåp, så vi behöver den verkligen.
Har haft liknande problem men i mitt fall så var det fästena i hyllan som gav sig. Löste det med massor av smältlim. Limma rikligt bakom hela hyllan och acceptera att hyllan inte längre är flytt eller borttagbar.B BertStL skrev:Hej,
Låter som om det kan fungera. Har ingen limpistol, men kan kanske hittat något annat lim som fäster bra på hårdplast och håller länge. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel.Victor Waltersson skrev:
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Tycker plasten i min kylskåpsdörr känns lite klen för att jag ska våga lita på bara två skruvar. Men kan kanske fungera om jag kan fylla igen hålen och innanför med något som går att skruva i. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel. Kanske kan metoderna kombineras?Isakare skrev:
Ja det är en bra ide, gräv ut lite i isoleringen så du får in spackel typ bakom plasten, då kommer det sitta.B BertStL skrev:Tycker plasten i min kylskåpsdörr känns lite klen för att jag ska våga lita på bara två skruvar. Men kan kanske fungera om jag kan fylla igen hålen och innanför med något som går att skruva i. Har också funderat på att försöka få till en knobb med Plastic Padding glasfiberspackel. Kanske kan metoderna kombineras?
Tror de e samma i allt , tagit vad som finns i butik. men försöker hitta en liten större tub då den är använbar på mycket i hemmet. Vissa som vill fylla ut mer blandar i bikarbonat. Har dock ej provat detta själv men många andra harB BertStL skrev:
sök på "superlim och bikarbonat"
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
det är dörrbyte som gäller men..H Håbbe01 skrev:
limma rikligt på alla sidor af hyllan med PL400 innan du sätter tillbaka denna så är det inte den som går sönder igen
För några dagar sedan hittade jag en gammal kylskåpsdörr med samma ”fästknobbar”. Jag klippte loss dem och området runt omkring. Limmade sedan fast biten över hålen på den nya dörren. Tog det enda lim som fanns hemma - Karlssons klister - och fäste på plats med spänd eltape. Efter ett dygn satte jag hyllan på plats. Efter ytterligare ungefär ett dygn började vi sätta saker i den. Jag har hela tiden hoppats att det inte ska bli någon stor olycka när klistret brister. Tanken var att göra om med bättre klister. Men nu har jag nästan börjat hoppas att lagningen ska hålla.B BertStL skrev:Hej,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden