Byggahus.se
Hej,

Plockade fram gräsklipparen nu och skulle byta kniv då den gamla var ganska rostig efter icke-optimal förvaring senaste åren. Tog av och försökte slipa den ifjol men tyckte väl inte att det blev jättebra så jag köpte en ny kniv till i år. Men när jag monterade den så noterade jag att de två sprintarna på axeln som jag antar är (var) till för att den inte ska kunna börja snurra fritt verkar vara helt borta/av. Det är ju inte så att kniven slirar, centrum bulten gör så att den sitter ordentligt när man känner på den men finns det någon risk att den gängar ur sig efter att man kört en stund?

https://www.reservdelaronline.se/kn...0-m51-575cmd-p51-150-r150-mfl-5041133-10.html

Närbild av en ny monterad gräsklipparblad på en korroderad och nedsmutsad gräsklippardel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya kniven monterad

Rostig gräsklipparblad med slitet centrumhål och rester av en låssprint som ligger på en plastback.
Skapa konto

Gamla kniven + resterna av en låssprint

Redigerat:
Köp ett nytt knivfäste. Det kostar runt en hundring eller två och du slipper få kniven i smalbenet när skruven har gängat ur...

A
I ivp skrev:
Hej,

Plockade fram gräsklipparen nu och skulle byta kniv då den gamla var ganska rostig efter icke-optimal förvaring senaste åren. Tog av och försökte slipa den ifjol men tyckte väl inte att det blev jättebra så jag köpte en ny kniv till i år. Men när jag monterade den så noterade jag att de två sprintarna på axeln som jag antar är (var) till för att den inte ska kunna börja snurra fritt verkar vara helt borta/av. Det är ju inte så att kniven slirar, centrum bulten gör så att den sitter ordentligt när man känner på den men finns det någon risk att den gängar ur sig efter att man kört en stund?

[länk]

[bild]
Nya kniven monterad

[bild]
Gamla kniven + resterna av en låssprint
Nej skruven gängar inte ur sig.
Däremot så kan man få en kniv som inte helt följer med knivfästet. sitter det fiberbrickor på var sida så händer det inget men annars så kan, märk väl kan det hända att kniven inte sitter helt hundra fast i vissa fästen.

brytpinnar kallas dessa och har som funktion att dels fästa kniven lite extra i läge, men också för att knivfästet skall få sönder istället för motorn eller axeln när man kör i sten mm..

fortsätt klipp du.
Och kom ihåg att alltid lägga motorn emot handtagen och ner mot backen vid arbete under.
Även av med tänd hatten.

Kanon, tack för snabba svar. Då var alla ursäkter borta och jag måste alltså masa mig ut och klippa gräset...
Jag skriver upp på todo-listan att jag ska kolla upp ett nytt knivfäste som passar min klippare, lär väl ske vilket år som helst.

A
I ivp skrev:
Kanon, tack för snabba svar. Då var alla ursäkter borta och jag måste alltså masa mig ut och klippa gräset...
Jag skriver upp på todo-listan att jag ska kolla upp ett nytt knivfäste som passar min klippare, lär väl ske vilket år som helst.
Ser ut som en stiga..
Multiclip?
22mm axel.
Kan ha knivfästen liggande..
Ta en bild när du har möjlighet... För det finns mycket sådant här och skräpar...

McCullough m51-140wr

A
useless useless skrev:
Köp ett nytt knivfäste. Det kostar runt en hundring eller två och du slipper få kniven i smalbenet när skruven har gängat ur...
Detta är samma uttalande som att en röj klinga kommer flygande när den lossnar från axeln..
Vad händer?

Den faller ner, rakt ner i marken och inget annat. de kommer inte flygande och skadar inte personer..

Det som sker med en roterande kniv är att kniven slunga ut material från kåpan och detta kan träffa folk, kniven faller bara ner lika så klingan.

Maskintok skrev:
Ser ut som en stiga..
Multiclip?
22mm axel.
Kan ha knivfästen liggande..
Ta en bild när du har möjlighet... För det finns mycket sådant här och skräpar...
Rostiga och smutsiga byggdetaljer: bultar, brickor och del av maskin, med gräsrester.
Skapa konto

Behöver du nån mer information?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
I ivp skrev:
[bild]
Behöver du nån mer information?
Nä då jag ska kolla vad som ligger och samlar damm. återkommer

A
Maskintok skrev:
Nä då jag ska kolla vad som ligger och samlar damm. återkommer
5818430 sitter i många maskiner.
bland annat Hva, jonsered, mcculloch, partner mfl..
heter på Hva språk 5818430-01.

A
nä tyvärr fanns inte rätt knivfäste.
Men nu vet du vad du ska söka efter iallafall (y)

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nä tyvärr fanns inte rätt knivfäste.
Men nu vet du vad du ska söka efter iallafall (y)
Ok, men tack för att du kollade.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.